selenbrist? hjälp!

M

mayan

Igår så upptäckte vi en lammunge som låg och flåsade, såg i princip halv död ut. Vi minstänker att den har selenbrist och gav den lite toksel (stavning?) som är E vitamin och selen, dock gav vi den väldigt lite för dom kan ju bli förgiftade.

Sedan blev lammungen piggare ( den är ett par veckor gammal och ganska stor ) men det är ännu något fel på den. Den vill inte äta utan jag får sondmata den var 3 e timme med lammnäring, den står, går, gör även lite motstånd när man försöker ge den välling osv. Men sedan är det inte så mycket mer, den har inte sagt ett ljud heller.. Har den fått någon form av hjärnskada? Hur lång tid tar det innan selenen börjar verka? Ska jag ge den lite till kanske? Den har väl ungefär fått i sig en tesked.. :confused:

Vi har inte pengarna till att ta hit en veterinär.

tacksam för seriösa & snabba svar!

Sv: selenbrist? hjälp!

Som _Elly_ skrev ring till vet och fråga ! Sen tar ju dom flesta distriktare på faktura ,
Enligt lag så måste du tillkalla veterinär dessutom.

Tesora

Igår så upptäckte vi en lammunge som låg och flåsade, såg i princip halv död ut. Vi minstänker att den har selenbrist och gav den lite toksel (stavning?) som är E vitamin och selen, dock gav vi den väldigt lite för dom kan ju bli förgiftade.

Sedan blev lammungen piggare ( den är ett par veckor gammal och ganska stor ) men det är ännu något fel på den. Den vill inte äta utan jag får sondmata den var 3 e timme med lammnäring, den står, går, gör även lite motstånd när man försöker ge den välling osv. Men sedan är det inte så mycket mer, den har inte sagt ett ljud heller.. Har den fått någon form av hjärnskada? Hur lång tid tar det innan selenen börjar verka? Ska jag ge den lite till kanske? Den har väl ungefär fått i sig en tesked.. :confused:

Vi har inte pengarna till att ta hit en veterinär.

tacksam för seriösa & snabba svar!

Jag är JÄTTE SERIÖS, men ´kan inte fatta att man föder upp djur utan en backup ! Vad är meningen till det ?

Ursäkta mig om jag låter elak, jag är INGEN ond människa. Men nog fan ska man väl ha en plan med sitt djuruppfödande. Ta telefonen och ring en veterinär istället för att ödsla tid här. Telefonsamtal kostar inget.

Om problemet beror på selenbrist så märker man troligen skillnad på kort tid. ½ till 1 timme är min erfarenhet vid selenbrist i andra djur.

Du kan gott ge en tesked till utrört i lite vatten och se om det ger resultat.

I övrigt håller jag med övriga här. Ta kontakt med veterinär!
Du kan stoppa in lammet i bilen och köra det till vet så blir kostnaden lägre.

LIA

Nu är det så att jag är barnet i familjen, jag har inte så mycket att säga till om. JAG GÖR ALLT JAG KAN! Det är slaktdjur vi föder upp så det är inte som att vi kommer lägga ut massor med pengar på veterinär och liknande. Även om jag skulle vilja det, jag äter inte ens kött. Men jag tycker att lammungen förtjänar en bra sommar innan den ska åka på slakt, sedan vill jag inte att den ska svälta till döds.. Därför sondmatar jag den och ibland äter den även själv.

Jag har varken körkort eller pengar till veterinär. Vi har verkligen gjort allt vi kan, eller jag har gjort allt jag kan. Vi är inga hemska människor som inte bryr oss om våra djur, men nu är det slaktdjur och vilken människa som helst förstår (även om det är hemskt) att man inte ödslar lika mycket tid på djur som ska slaktas.

Jag vet att man enligt lag ska tillkalla veterinär, men JAG är hjälplös i detta fall. Lammungen mår bättre nu, dricker tom vatten själv. Så jag hoppas att den repar sig, ska ge den lite mer selen och hoppas på att den piggnar till ännu mer.

Slaktdjur eller sällskaps djur spelar ingen roll !!
ALLA djur har rätt till hjälp , sen om dom föds upp till kött eller inte !!

Jag kan förstå din sits i det hela , men tycker att du ska ta och visa dina föräldrar (om det är dom som nu inte vill tillkalla hjälp) denna tråd ,

Man har skyldighet att ta hand om sina djur oavsett vad man har dom till

Det är som att jag inte skulle hjälpa min gamla hund eller min gamla häst för dom ska ju ändå dö snart ??

Så visa gärna tråden för dom
Lycka till
Tesora

Jag förstår din situation, men håller med tesora. Visa tråden för dina föräldrar! Man har ansvar för sina djur, oavsett dom ska slaktas eller inte.

Om ni, som jag skrev, stoppar in lammet i bilen och tar det till vet, så behöver inte kostnaden bli så hög. Kanske kan man rentav ge ett enkelt utlåtande gratis. Framför allt är det inställelsekostnader och behandlingar som är kostsamma. Det är rätt att man inte brukar vända sig till vet med mindre produktionsdjur, men då avlivar man dom istället.

Återkom och berätta om lammet reagerade på nästa selen-dos. Intressant att få reda på det. Skulle det vara så att enda problemet är selenbrist, så behövs ju inget vet-besök för den sakens skull.

LIA

Senast ändrad:

Den är piggare nu. Får se om den blir helt bra.

Ångrar att jag ens frågade om hjälp. Ni påpekar bara saker som jag redan vet, men jag har INGET val. Jag har inte flera tusen som jag tänker lägga ut på en bagge som ska slaktas om några månader, om jag hade det så visst. Men jag har inte det.

Det är OK men i så fall tycker jag att man humant ska avliva djuret i fråga. Har man inte pengar ska det inte innebära att djuret sakta dör p.g.a dålig ekonomi.
Det blir väl i så fall som att den blir slaktad lite innan planerat.
Men har man djur kanske man bör ha en lite buffert för skador, sjukdomar etc

Följ bara inte LIAs råd när det gäller dosering, 2 tsk till ett lamm är ett okunnigt råd som kan ge förgiftning.
PL

Djuret har rätt att få hjälp. Ring först och främst och rådgör med veterinär. Anser vet. att de behövs (dvs lammet inte lär bli friskt snabbt på egen hand) så antingen åker man in eller så avlivar man det. Tråkigt men sant.

Tyvärr kan jag inte så mycket om lamm så jag kan säga vad som är fel.

lammet mår bra nu och går i hagen med sin mamma. jag antar att det var selenbrist och att det tog ett tag innan selenen började hjälpa.

Man brukar se en förbättring ganska omgående (har dock ingen erfarenhet av lamm) men sedan beror det ju på om man ger tillräckligt mycket för att uppväga hela bristen. Förbättringen kan ju komma stegvis, så att säga.
Hur mycket gav du lammet?

Håll noga koll på ditt lamm framöver. Om orsaken var selenbrist, så kan problemet återkomma.

LIA

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 395
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 711
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 787
Senast: MonteRose
·
Hästvård Då ska ni läsa detta. :) Har tidigare skrivit och berättat om min åring som har osteochondros i båda bakknäna. Upptäcktes dec-04 och...
Svar
3
· Visningar
3 797

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Lego 5 årig kille

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd