Långnos

Trådstartare
Har ett mycket bra grovfoder med näst intill perfekta värden för min häst, men dock visar foderuträkningarna att det är brist på selen.

Vet att det finns selen tillsatt i ex kraffts mineraler, men trots ganska stor dos mineraler är det fortfarande lågt värde på selen:confused:

Är det någon som har tips på vad jag kan tillsätta för att få upp det värdet? Är det något som tydligt "påverkar" eller skadar hästen om selenvärdet är lågt?

Har lite funderingar på VSL som innehåller e-vitamin samt selen, kan det vara något?

Tacksam för tips och tankar:)

Sv: Selen

Från en tidigare tråd!

Selen och e-vitamin
E-Vitol 5000 - 0,61 kr/mg
Selevitan 0,67 kr/mg natriumselenit, om jag räknar rätt
SeloE 2,39 kr/mg selenjäst
Teknosan e-vitamin med selen 1,66/mg
Provital E 15 Nat E. 0,19 kr/mg
Provital E50 Nat E 0,80 kr / mg natriumselenit + 500 mg naturligt e-vitamin

Vitamin och mineralfoder
Krafft miner blå -1,33 kr/mg natriumselenit
Krafft miner grön -0,86 kr/mg natriumselenit
Hippo mineral grow - 0,55 kr/mg
Vitafor Solid pellets -0,54 kr/mg natriumselenit
Vitafor Power 1,40 kr/mg (natriumselenit, selenjäst)
Krafft Miner Röd 2,33 kr/mg (natriumselenit, selenjäst)
Mustang Mineral Röd 0,76 kr/mg
Mustang Mineral Gul 0,88 kr/mg
Mustang Mineral Blå 1,10 kr/mg
Hippo Mineral Pro Plus - 0,81 kr/mg (natriumselenit)
Hippo Mineral Bas - 0,64 kr/mg (natriumselenit)
Edel Hippos Mineral - 0,96 kr/mg

Här kanske du kan hitta något som passar!

Läs hela tråden!

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1064875&highlight=seloe

Hej!
Måste tipsa om Gr**nngår**ns egna sortiment med det som heter E selen. Det är i flytande form och kostar 99:- för en halv liter. MYCKET billigare än andra grejer :) Det är en liten flaska, typ fyrkantig. Man kan ge det till alla djurslag och det står på baksidan hur mycket man ska ge.

Hej!
Måste tipsa om Gr**nngår**ns egna sortiment med det som heter E selen. Det är i flytande form och kostar 99:- för en halv liter. MYCKET billigare än andra grejer :) Det är en liten flaska, typ fyrkantig. Man kan ge det till alla djurslag och det står på baksidan hur mycket man ska ge.

+ för denna

Ger du kraffts mineraler? Min hästkunskapslärare (väldigt duktig inom ämnet) sa att man kunde följa 75 grams regeln. Ger man minst 75 gram Krafft mineraler och har en häst som arbetar normalt så ska det räcka. Sen måste man ju absolut se till hästens behov osv. Mitt fd fullblod som var korsförlamningshäst fick alltid extra e-vit och selen som en extra putt för musklerna.
För mkt selen är farligt, så man ska vara lite försiktig med det.

Nej, vi har ganska bra med mineraler i vårt grovfoder, det som behövdes var kalk och selen, så jag köpte helt enkelt det!
Jag tycker krafft har så hutlösa priser. I södra sverige kan man ju köpa det som heter Kvarnbyfoder, där kostar en säck mineraler 300:- istället för 700 som kraffts... Gra**går*en ska tydligen börja med ett eget mineralfoder, ska bli intressant att se vart det hamnar. Även H**ks här i Örebro hade börjat med foder, de säljer Mustang. Först hade de helt ok priser på sitt mineralfoder, men nu höjde de helt plötsligt.

Liknande trådar

Foder & Strö Då vi tyvärr har väldigt hög halt av kalcium i vårt hösilage behöver min häst få tillsatt en betydande mängd magnesium i sitt foder för...
Svar
11
· Visningar
1 439
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Vårat hö täcker hästarnas behov förutom selen och vitaminer. Tidigare har jag kunnat lägga till Granngårdens mineraler avel...
Svar
0
· Visningar
651
Senast: MoonFriend
·
Foder & Strö Min 5-åring går på bete (skogshage och ganska magert) behöver lite extra för att hålla sig fin. Får idag 1 kg grönpellets 0.5 kg...
Svar
2
· Visningar
749
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Sitter och beräknar foderstat och får problem med energi och protein...ökar jag högivan för att få upp protein...då blir energin för hög...
Svar
9
· Visningar
1 736

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka