Selen mot gallor???

Snobben

Trådstartare
Hört att man kan ge extra selen mot gallor?Låter skumt,men...
På tal om selen,lagrar hästarna det eller är det ofarligt att ge så det blir överskott? :confused:
 
Sv: Selen mot gallor???

Vet att det är skadligt att ge för mycket, men jag vet inte vad följderna blir.

/Malin
 
Sv: Selen mot gallor???

Selen kan, om man ger för mycket under längre tid, göra så att hästen tappar man och svans(hår), får stela leder och kan få deformerade hovar... Om hästen får i sig massor på en gång kan den dö.
 
Sv: Selen mot gallor???

Snobben skrev:
Hört att man kan ge extra selen mot gallor?Låter skumt,men...
På tal om selen,lagrar hästarna det eller är det ofarligt att ge så det blir överskott? :confused:

Som jag har förstått det så behövs selen och e-vitamin för muskeluppbyggnad. Bra att ge till växande hästar och till hästar i hård träning. Om det sedan har verkan på skelettet också det vet jag inte.

Hälsning Maja
 
Sv: Selen mot gallor???

Cortaflex eller gurkmeja ska vara bra mot galliga ben.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 163
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Jag hamnade i en INTÄRNÄTT-diskussion på en annan (amerikansk) sajt om faran med att ge hästar hela äpplen och morötter! Tydligen kan...
2
Svar
33
· Visningar
3 151
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Numera verkar sele vara det första alternativet att leda hund i. Jag undrar varför? OK om stor hund rycker så man är rädd om hals och...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
15 384
Senast: Hedinn
·
Hästvård En kompis hade köpt getruta från Chia de gracià till sig själv men upptäckte att det var till häst. Nu har jag fått paketet. Finns...
Svar
1
· Visningar
787
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp