Selen mot gallor???

Snobben

Trådstartare
Hört att man kan ge extra selen mot gallor?Låter skumt,men...
På tal om selen,lagrar hästarna det eller är det ofarligt att ge så det blir överskott? :confused:

Sv: Selen mot gallor???

Vet att det är skadligt att ge för mycket, men jag vet inte vad följderna blir.

/Malin

Selen kan, om man ger för mycket under längre tid, göra så att hästen tappar man och svans(hår), får stela leder och kan få deformerade hovar... Om hästen får i sig massor på en gång kan den dö.

Snobben skrev:
Hört att man kan ge extra selen mot gallor?Låter skumt,men...
På tal om selen,lagrar hästarna det eller är det ofarligt att ge så det blir överskott? :confused:

Som jag har förstått det så behövs selen och e-vitamin för muskeluppbyggnad. Bra att ge till växande hästar och till hästar i hård träning. Om det sedan har verkan på skelettet också det vet jag inte.

Hälsning Maja

Cortaflex eller gurkmeja ska vara bra mot galliga ben.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
408
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
645
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 952
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix