Selen? Hippocampus?

ch791022

Trådstartare
Har suttit och räknat på foderstaten i hippocampus och får allt att stämma förrutom selenen men vet inte hur jag ska tolka resultatet eftersom jag inte har selenvärdet på höet, och då undrar om programmet räknar med ett schablonvärde eller det räknar med att höet inte innehåller någon selen eftersom jag inte skrivit något?

Hoppas någon förstår mitt svammel och kan hjälpa mig?:angel:

Mvh
Camilla

Sv: Selen? Hippocampus?

I princip har grovfodret 0 i av selen, det som hästen får i sig är i regel från färdigfoder men knappast grovfodret då Svergies marker lider av en stor selenbrist.

Så det finns inget värde att använda, eftersom selen innehåller i princip är 0.

Innebär det att det bara är att ge dom tokoselen så att man täcker behovet enligt programmet?
Eller ska man ligga lite i underkant för att det inte ska bli ett överskott?

Mvh
Camilla

Tokosel kan du ge efter dosering, ger knappast ett överskott.
Själv ger jag ett rågat kryddmått per dag, vilker ger lika mycket som 1 dosmått per vecka. Men nu är det så att jag kan vara glömsk, men något jag gör varje dag glömmer jag inte men däremot 1 gång i veckan, då kan det bli värre.:angel:

Tänk bara på att alla svenskttillverkade färdigfoder och mineralblandningar innehåller selen så att du inte överdoserar... Du vet väl redan att doseringen är 0,2 mg per 100 kg häst och dygn men någon annan som läser tråden kanske inte vet...
//marti

Senast ändrad:

Har så bra hö att det bara blir hö och lite betfor för att ha till att blanda tokoselen med:)

Men tack ändå!

Mvh
Camilla

Liknande trådar

Foder & Strö Har flera gånger läst är att många ger sin häst selentillskott, och jag undrar, hur viktigt är det med selen? När jag räknat med...
Svar
1
· Visningar
720
Senast: marti130
·
B
Övr. Hund Har ett tag suttit och studerat olika forum i ett par månader och varje gång slås jag av denna tanken. Det är ibland hårda diskussioner...
Svar
16
· Visningar
1 162
Senast: ChristinA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama