selen / Evitamin

Moppa123

Trådstartare
Varför är alltid e-vitamin OCH selen blandat i koncentraten?
vad är det jag missat :arghh: ?

Jag har hittat dags behovet av respektive ämne.
Jag har inte läst om någon kvot mellan dessa ämnen, snarare
att Evitamin kan ersätta selen i vissa fall, vilket då gör denna mix ännu mer oförståelig?

Hjälp, vad har jag missat?

Sv: selen / Evitamin

Jag förstår inte din fråga!

Båda är livsnödvändiga antioxidanter!

De behövs båda två, kan till viss del ersätta varann men aldrig helt.

Någon kvot dem emellan bryr man sig inte om, bara behovet av dem enskilt!

Tanken med ett koncentrat är att det ska uppfylla behoven tillsammans med grovfoder och ev spannmål och då måste både e-vitamin och selen vara tillsatt!

Uruselt ställd fråga, jag vet . Nu när jag läser den igen.

Tex eftersom SeloE är en stor säljare av Selentillskott. Så söker jag ett selentillskott vill jag inte ha något mer än selen i den.
I SeloE är E-vitamin extra tillsatt, då tänkte jag att det är något så att de ska följa varandra, att det är någon tanke bakom ?
Sedan att hästen ska få sina behov uppfyllda ja, men inte nödvändigtvis från samma källa. Då söker man kanske mer färdigblandade mineralblandningar.

Så tänkte jag, men jag tänkte nog fel :)

Selevitan som finns på Apoteket är nog det du hittar med minst E-vitamin i. Annars får du nog importera natriumselenit eller selenjäst själv från utlandet! Jag känner inte till några rena selentillskott på marknaden!

Kvarnbyfoder har något som heter Provital E-15 med 100 mg selen och 15.000 mg E, det är dock pulver i 20 kg säckar, men du kanske har många hästar!

Jag tror att de behöver samverka, men hittar ingen bra referens i all hast just nu mina böcker!

Senast ändrad:

Jag använder selevitan sommartid (gräset innehåller i regel tillräckligt med e-vitamin), ger vad som behövs utifrån ev mineraler inte nödvändigtvis enligt burken.

I vintras gav jag SeloE eftersom det passade behovet av selen o e-vitamin tillsammans med mina mineraler och inget färdigfoder.

Kvoten får du lätt genom att dela behoven med varandra och sedan dela samma sak i tillskottet. Jag är räknenörd och använder kvoter mycket. Min foderstat utan tillskott får ju en viss kvot, hästens behov har en bestämd kvot och tillskottet behöver alltså komplettera foderstatens så den blir =/närmre hästens behov --> så väljer jag vilket tillskott som passar bäst (både vad gäller protein/energi, makromineralet och mikromineraler/spårämnen). Sedan bestämmer behoven mängden av tillskottet.

Så tänkte jag, men jag tänkte nog fel :)

Nej, du tänker inte alls fel. Även om både selen och E-vitamin är viktiga antioxidanter så är det inte alltid man behöver ge tillskott av båda. När hästen går på bete behövs sällan tillskott av E-vitamin eftersom gräs innehåller rikligt med E-vitamin. Däremot behövs tillskott av selen året runt i vårt land eftersom våra marker är selenfattiga.

Foderproducenterna tjänar förmodligen mer på att sälja en kombinationsprodukt och dessutom utgår man ifrån att hästägare inte kan något om foder och att dom alltid vet bäst.

Jag använder själv selenjäst som selentillskott året runt och en ren E-vitamin produkt när tillskott behövs, dvs. när hästen inte har tillgång till rikligt med färskt gräs.

Beträffande kvoter mellan E-vitamin och selen så är detta ingen bra utgångspunkt av flera orsaker. Upptaget av selen och E-vitamin påverkar inte varandra och kvoten mellan dessa är inte konstant utan varierar mellan olika individer. T.ex. är underhållsbehovet av E-vitamin och selen för en 500 kg häst 500 IE respektive 1 mg (E:Se-kvot = 500). För en högpresterande 500 kg häst i hård träning är behovet av E-vitamin och selen 1000 IE respektive 1,25 mg (E:Se-kvot = 800).

Nä det vet jag, men utifrån den fodertaten jag räknar på just då tycker jag det är lättare att hitta lämpligt tillskott, just eftersom de ju alltid är båda två (i de vanliga jag sett o använder) i tillskotten. Sen räknar jag på mängderna var för sig som du beskriver :-)

Finns det någon anledning att välja natriumselenit före selenjäst, eller är selenjästen alltid att föredra?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ställde mig på vågen häromdagen. ... (Tänk att en sådan liten handling kan få såna följder...) Det visade sig att jag hade gått upp...
2
Svar
29
· Visningar
5 195
Senast: Bulldoozer
·
Foder & Strö Har försökt hittat fakta i andra trådar men jag blir lite kring kring av all info. Så hoppas att nån kan säga hur det är när det gäller...
Svar
7
· Visningar
2 532
Senast: poi123
·
Foder & Strö Vad ger ni för rena selentillskott, selen med e-vitamin respektive rena e-vitamintillskott? Behövs det senare ens? Är ni nöjda? Min...
2
Svar
39
· Visningar
8 665
Foder & Strö Så länge behoven är tillgodosedda, finns det några viktiga begränsningar i kvoterna Ca/P och Ca/Mg? Jag räknar med SLUs behov för en...
Svar
4
· Visningar
1 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka