Sv: Selektering inför elitfölauktionen
Visst kan det löna sig att vara med på auktionen.
Tyvärr har det hittills i Sverige inte varit någon genomslagskraft för fölauktioner. Tittar man på de senare året så har det även blivit tuffare att sälja föl på auktionerna även i länder som Tyskland och Danmark, och då är det ändå länder som har mer tradition och där det verkar som att folk köpte de selekterade fölen för det mesta för hyfsade priser. Några få toppar finns det alltid, men tittar man på priserna på resten av de föl som blir sålda så är det inte så höga. Sedan har också en del föl ropats tillbaka, och då förlorar man pengar eftersom man ändå får betala för visningen och provisionen.
Låt oss nu hoppas att de utvalda proffsen som ska hålla i selekteringen och arrangemanget lyckas bättre med fölauktion här i Sverige än vad man gjort här tidigare år. Det känns som att detta är sista chansen, fungerar det inte med dessa proffs så får man nog lägga ner verksamheten tror jag. Jag tror att många väljer att avvakta och se hur det går i år, skulle det nu fungera så kan man nog räkna med att många fler uppfödare anmäler sina föl nästa år.
Någon som vet om man förbinder sig till auktionen om man nu blir utvald på selekteringen? Annars kan jag se det som att man ändå kan visa där även om man inte vill vara med på auktionen. Blir fölet utvalt så har man ändå ett kvitto på att det är ett lovande föl ur proffsens ögon. De tittar på lite andra saker ur sportens synvinkel än de vanliga fölbedömningarna, vilket jag tror en hel del uppfödare tycker är bra.