Sele/vagn till MINI Shettis!!!!!!

Gullan86

Trådstartare
Nej nu får det vara nog nu ska jag ta tag i detta.

ska skaffa en vagn och en sele som passar som handsken till min minishettis hingst och vill ha tips av er på mkt bra sele och vagn, billigt pris men inget skräp som kan bli farligt bara.

vagnen skall vara lätt, hållbar, hög sits, str skall vara anpassad till Mini shettis.
och vagnen skall vara avvägd till högt skakelfäste.

och OBS ingen "skitsele" det ska vara riktiga grejer.

antar att det inte finns så små lokselar men han borde väl orka dra en LÄTT vagn med bara en bröst sele?
hoppas bara han inte har för lågt ansatt hals för det, vad tycker ni?

han är 83cm hög
och i normal hull eller vad tycker ni?

är osäker på om jag vill använda bett på honom då jag först vill kolla upp hans tänder(köpte han för max 1 månad sen)

har ni någon erfarenhet av att köra bettlöst, berätta gärna med vad jag kan köra och hur jag skall hitta det i mini shettis str:angel:

ni som har bett till era minisar, vad är det för str?

här är snyggingen allt kretsar kring:D

21817450.jpg

Sv: Sele/vagn till MINI Shettis!!!!!!

www.jaboruder.se
har fina vagnar OCH bra selar.
Jag använder själv deras fyrhjuliga lilla vagn. Den är lättdragen du sitter högt. Jag har provat den i skogen och den är stabil. Väger ca. 60 kg.
Även deras rockard modell "Globus" är fin. Den är förstärkt i jämförelse med globusen..

www.jaboruder.se
har fina vagnar OCH bra selar.
Jag använder själv deras fyrhjuliga lilla vagn. Den är lättdragen du sitter högt. Jag har provat den i skogen och den är stabil. Väger ca. 60 kg.

Vad är det för fyrhjulig vagn du hittat som väger 60 kg? Finns den på deras hemsida eller har du någon bild? :laugh:

Annars kan jag rekommendera selar.se som har bra selar till bra priser och mycket mini saker. Dock inga vagnar idag till minisar som jag vet.

Min lilla -07 standard shettis kommer att få en nylonsele stl mini shettis till att börja med i kombination med ett par blåa polypads.. Detta tills han har växt lite mera klart så jag vet om de är shettis eller mini som gäller på honom.
Anna-Carin

Japp, liten lätt rockard och en bröstsele passar bäst, för specialsydd loksele lär ju kosta;)

Vad är det för fyrhjulig vagn du hittat som väger 60 kg? Finns den på deras hemsida eller har du någon bild? :laugh:

gå in på: www.jaboruder.se sedan till salu och välj vagnar. Den översta av deras fyrhjulsvagnar i det korta utförandet väger endast 60 kg.

bild på mig och Nelly. ursäktar kvaliteten men ändå ok för en mobiltelefon.

20070909040.jpg

nej vilken gullig....hur hög är din åsna? orkar hon dra den utan problem? kan man köra med den o vända lätt?
ute på ängar och så med eller det funkar bara på grusväg?

visa gärna fler bilder på era små hästar(åsnor) med den utrsutningen ni har och vart den är köpt och vad ni tycker om den.

din vagn, kan man sitta 2 brevid varann där framme och 2 där bak eller man en person där fram?

hur mkt orkar en så liten häst som kan dra den? är den för shettis eller?

kan man höja o sänka skaklarna?

Annars kan jag rekommendera selar.se som har bra selar till bra priser och mycket mini saker. Dock inga vagnar idag till minisar som jag vet.

Min lilla -07 standard shettis kommer att få en nylonsele stl mini shettis till att börja med i kombination med ett par blåa polypads.. Detta tills han har växt lite mera klart så jag vet om de är shettis eller mini som gäller på honom.
Anna-Carin

vad är polypads?

vad ska du ha för vagn till det?

är det på den sidan du ska köpa en nylon sele ifrån?

okej tack för svaret.

hur fäster man de där underläggen? är det nåt special öve dem eller man kan använda vad som helst?

finns det någon bra och billig lädersele i bra kvalite som inte kostar skjortan för jag tror jag hellre skaffar det....

det håller bättre eller?

_L_
Du hade helt rätt. Fast mina som jag har till Krutrök är röda å så har jag ett par svarta som reserv då min herre svettas som en galning..
Gullan86
Förutom att Polypadsen är tryckavlastande och snygga så spar de på min lädersele.. Eftersom svetten hamnar i padden som är lätt att skölja upp istället för på selen och skita ner den..
Padsen fästs med kardborreknäppning
Innan jag upptäckte polypadsen så hade jag renskinn under däckeln till varmblodet. Men nu finns det INGET som kan få mig att sluta använda polypads.

Anna-Carin

Senast ändrad:

är det någon som vet vilken vagn(ev sele om de går att se)

detta ekipaget har(min gamla kompis o hennes mini shettis)

anna_r_och_lina_med_chefen_nyyy.jpg

är vagnen bra?

Är inte det en roslags? Gissar på när jag ser hjulen.

okej kollade på den där vagnen som liknar globusen men som sägs vara bättre? någon som vet om det stämmer?

ge mig gärna en länk till globus rockarden och pris till den hittar inte.
är globus rockarden dålig?

finns det någon sele där däckeln är "fast" alltså hård och stabil så den inte åker ner över manken, verkar mest vara mjuka däcklar till shettis???

Liknande trådar

Körning Jag skulle vilja hitta en enkel men ändå gedigen sele till en Shettis. Selen får gärna vara svart men brun går också bra. En normal...
Svar
9
· Visningar
1 731
Senast: kolblakkur
·
Körning Hej på er kära bukare! Jag hoppas nu hitta någon som är kunnig med selar och vagnar.. Jag har 2 vagnar till min mini, en 4 hjula vagn...
Svar
9
· Visningar
3 269
Senast: urkella
·
Körning Jag undrar vad ni har för selar till era minisar?:) Gärna bilder:) Har börjat köra in kompisens mini men funderar fortsfarande hur...
Svar
1
· Visningar
1 032
Senast: kolblakkur
·
Körning Jag har en liten (ca 88cm) shetlandstjej på 1½ år hemma som jag så smått håller på att vänja vid lite utrustning. Just nu har vi kommit...
Svar
5
· Visningar
2 257
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama