Sele till islandshäst

Líf

Trådstartare
Ska köpa en bröstsele till min häst, men vad har en islandshäst (lättbyggd 140 cm mankhöjd) egentligen för storlek? Ponny? Cob?

Sv: Sele till islandshäst

låter som en ponny. Min cob som är 148 och kraftigt byggd har cob i selstorlek

Vilken sele har du tänkt på?

Du kan ju ta måtten runt magen och över bringan, samt armbåge till under rumpan och så skickar du dem till försäljaren så fixar de det till dig. ska du köpa på hööks eller börjes kan ju svaren dröja länge..men de andra är snabba med servicen!

/jenny, som tycker isisar är de perfekta körhästarna.

Min isis som är 132 cm har cob och hon är inte den grova typen.

isisen vi körde in hade ponny storlek..men då var hon bara tre.

Islandshästar är ju så olika byggda jämfört med en new forest exempelvis, så det blir till att mäta och pressa säljaren på alla mått tillbaka. ex bringan är bred, medans magen kan vara smäcker, och sen en kort rygg på det, kanske svanskappan blir för lång o bakselen får kortas??
Hur går det med selköpet förresten, vilken lutar det åt?
/jenny

Liknande trådar

Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
392
Senast: Freazer
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
533
Senast: Mli
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
632
Senast: Hermelin
·
Utrustning Vet någon hur hööks fairfield sele är i storlek ska ha den till en shettis men undrar lite om shetland blir tillräckligt stor och hur...
Svar
9
· Visningar
877
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka