Sele+skrinda till hund

MaRomer

Trådstartare
Ska införskaffa en sele och skrinda till min rotta. tänkte han skulle få dra lillhusse till och från dagis nu i sommar. Och få jobba lite!

Första frågan är:

Vilken sele ska man satsa på?
Är inne på loka/loksele.

Och så ska det köpas skrinda:

Fungerar Börjes skrinda bra?
Eller kan man köpa en mer robust skrinda på tex Jula eller Biltema och sedan köpa till skaklar?

Han har dragit pulka/släde 2 vintrar nu och är helt trygg med det och älskar det!

Sv: Sele+skrinda till hund

När mina har dragit har jag använt spårsele i läder som är förstärk, antagligen sån du har. Frågan är ju dock hur mycket/tungt han ska dra...

Angående skrindan så har jag en vanlig barnskrinda, sen har vi plockat bort styrstången och bara böjt till ett armeringsjärn som skaklar, superlätt. Sen har vi satt kabinhakar där man fäster i selen. Jag körde bara i "reklamsyfte" på typ Hundens Dag och min dåvarande labbe eller den ena Wn drog terriern och lite plakat med tider för uppvisningar, men det funkade utmärkt de stunderna.

Men när det gäller selen finns det nog de som vet bättre.

Ja vi funderar också på att köpa en vanlig skrinda! De är ju halva priset på dem.

Sonen väger nu 12 kg. Så vi vill att han ska kunna dra iaf 15-20 kr. Och då känns en vanlig spårsele lite klen!

Låter som vi har likadana selar!

Sele av Segebadentyp tycker jag är det bästa eftersom han väl kommer att dra flera gånger i veckan.

Skrinda går alldeles utmärkt med en vanlig barnskrinda. Man kan använda vanliga kvastskaft som skalm. Man kan även bocka elrör och ha som skalm, men det blir kanske lite klent med tanke på vikten han ska dra. Det man ska tänka på är att det ska vara en bit emellan hundens bakben och skrindan. Det gör ont om skrindan kan stöta till bakbenen.

Spårsele bör inte användas när man drar något tungt. Det belastar kroppen fel.

Bor du i min närhet så har jag skrinda + glasfiberskakel,har kört med en nomesele (specialbeställd o lite omgjord för att kunna dra skrindan)

Sele av Segebadentyp tycker jag är det bästa eftersom han väl kommer att dra flera gånger i veckan.

Skrinda går alldeles utmärkt med en vanlig barnskrinda. Man kan använda vanliga kvastskaft som skalm. Man kan även bocka elrör och ha som skalm, men det blir kanske lite klent med tanke på vikten han ska dra. Det man ska tänka på är att det ska vara en bit emellan hundens bakben och skrindan. Det gör ont om skrindan kan stöta till bakbenen.

Spårsele bör inte användas när man drar något tungt. Det belastar kroppen fel.

Rätt längd ska det absolut vara! Jag funderade på hur man gör i nerförsbackar? Är en ganska lång och ganska brant på vägen hem fr dagis. Kommer den inte trycka??

Och rätt sele är ett måste!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag fick den briljanta idén att Nikka (femårig jaktlabbe) skulle kunna funka som draghund, mest för skojs skull och som en aktivering...
Svar
11
· Visningar
1 441
Senast: Lona
·
Övr. Hund Jag tog hand om en omplacering som farit illa. Tiden innan mig bodde han med en missbrukande tjej och var med vid flera tillfällen när...
2
Svar
20
· Visningar
11 399
Senast: Springer
·
Övr. Hund Jag har tänkt börja dra så smått med min hund och har börjat kolla på selar. Vi har visserligen 2 selar, men dom kan vara 40 år gamla...
Svar
4
· Visningar
960
Senast: Nila
·
J
Körning Igår så lyckades jag fynda en gammal harv som dras bakom hästen, samt att jag lyckades köpa en timmersläde och en risla för en billig...
Svar
1
· Visningar
779
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama