Seg shettis

L

lotta2

Hej, jag har världens goaste shettisföl. Borstning, hovkratsning och det går jättebra. Hon kommer alltid fram i hagen mm. Men en sak, hon är så seg. Om vi går promenader så antingen står hon still och fryser fast, eller går hon, men inte med glädje. Man skulle kunna tro hon är 30 år, men hon är ett år och två månader. Det går i snigelfart. Det spelar ingen roll om vi går själv med henne eller om hon har sina kompisar med sig. En runda på 1,5 till 2 km tar evigheter. Annars när hon är i hagen så springer hon och busar, skuttar och hoppar med sin jämngamla kompis. Har ni något förslag på vad jag ska göra för att få lite fart på henne. Det blir mer jobbigt än roligt att promenera med henne som det är nu. Skulle vilja gå mysiga skogspromenader med henne men det verkar inte som att hon tycker det är roligt alls.

Sv: Seg shettis

Min shettisflicka är likadan, hon är 1 år och 3 månader.

Försöker ha med henne som handhäst ibland och promenerar med henne en del men hon är väldigt långsam. Hon stannar ofta och när hon går så går hon jättesakta förutom ibland då hon skuttar till och tar några snabba steg.

Ok, då är det inte bara min som är sådan. Men visst är det tråkigt? Jag får en känsla av att hon inte tycker det är roligt.

Nu är det inget föl längre utan en åring. jag har haft samma problem med min åring, men en pisk med på promenaden o peta till med emellanåt löste problemet för oss. OBS nu pratar jag inte om att slå med pisken utan bara peta till lite på baken så hon gick framåt o så mkt beröm när hon gjoder det jag begärde, behövde pata till ett par gånger o sen blev det fart under galocherna.

Ja, jag har en pisk med mig på promenaderna. Inte slår, men som du skriver peta lite med. Det värsta är att jag får gå och peta lite hela tiden, vissa promenader. Vissa promenader går bättre. Men hon är ju inte så gammal, det kommer väl. Jag tycker ändå att när kompisarna är med så skulle hon gå på, då har hon ju sällskap och skulle vilja hänga på dem. Det är ju inte så att hon inte är van vid att gå i grimma, för det är hon. Hade hon inte varit det så kanske det varit en sak. Och det är en väldigt trygg häst i sig. Hon verkar inte vara rädd för något, och det är ju skönt.

Det kan vara så att shettisen är inne i en växtperiod - då blir de sega. Skippa promenaderna ett tag och se vad som händer.

/Lizzie

ja, jag har också funderat på det. ska göra så. Det värsta är att jag tycker hon är seg för det mesta. Hon kan ju inte vara i växtperiod hela tiden. Men som sagt, jag ska låta henne vara ett tag och bara sköta om henne. Hoppas hon blir lite mer på alerten

Åringar växer väldigt mycket så de kan ha långa perioder av växtperioder. Kolla om hon ligger ner och vilar mycket - det kan vara ett tecken på att de är i en växtperiod.

/Lizzie

Min spontana känsla: Låt henne vara! Det är bara en bebis. Promenader kan man ta sedan, hästen kan ju bli 30 bast, så det finns gott om tid till sådant senare.
Min personliga erfarenhet är att shettisföl/unghästar som man hanterar mycket blir TRÅKIGA, sega och avtrubbade såkallade "barnhästar".

Ja, vi har låtit henne vara nu. Ligger mycket gör hon inte men hon kan ju vara trött i alla fall. Men som i går när hovslagaren var här och vi hämtade henne i hagen då blir hon jätteglad när man hämtar henne, och segar när hon ska ner i hagen igen men ändå vill hon inte göra något när hon är med oss. Vi brukar ju alltid hämta dem när vi ska pyssla med dem, kratsa hovar och borsta, då går hon så bra. Men sen när man tar ner dem till hagen igen så segar hon precis som när man ska ut och gå med henne. Och till hagen är det inte långt, ligger precis jämte trädgården. Men som sagt, vi låter henne vara nu, hon får ta det lugnt. Det är ju meningen att hästarna också ska tycka det är roligt när man gör något med dem. Det är min uppfattning i alla fall.

Ibland kan det bero på ledtekniken har jag sett. Om man liksom segdrar med sig hästen så börjar den liksom seg-stå-emot, om du fattar hur jag menar? Bättre att ge ett framåt-kommando, och sen pet i baken, mycket beröm när den går det minsta framåt. Väldigt viktigt med eftergiften där.

Sedan anser jag att din häst är en bebis, bebisar är sällan intresserade av att gå promenader. Om du vill hantera och aktivera den redan nu, så är det bättre ni tränar tricks och lydnad med massor med skoj och beröm. Träna superkorta stunder, bebisar är inte så uthålliga i huvudet. Varva med gos och mys. Det kan mycket väl vara så att hon segar för att hon vet att det blir en låååång trist promenad, och det vill hon inte.

Sedan kan det kanske vara som med min treåring, ju längre bakom han hamnar, desto segare blir han :crazy: Jag har lärt honom att gå fram när jag pekar framåt och även svänga på min signal när jag går en bit bakom hans bog, får han gå först knallar han med glädje på, men hamnar han bakom vill han hellre strunta i promenaden :p Så jag tömkör honom nästan när vi går, det är bra för då får han också lära sig att ta ansvaret att gå först.

Lycka till med din lilla, och träna inte för mycket, oavsett hur du gör, hon är liten och behöver vila och växa mycket ännu.

Jag har märkt att vissa unghästar är otroligt sega att jobba med i början. Kanske är de osäkra, växer i kroppen och orkar inte riktigt jobba och vet inte riktigt vad som förväntas av dem. Detsamma gäller ofta när man börjar rida på dem. Jag tror absolut INTE på att driva på en unghäst med spö i detta läge. Det gör ju knappast att de tycker att det är roligare att jobba. Istället skulle jag låta hästen lunka på i sin lugna takt. Farten kommer med tiden! När hästen blir starkare, uthålligare, får bättre balans och självförtroende kommer den gå snabbare ska du se! Ifall hästen stannar säger man förstås till den att fortsätta gå, men jag skulle inte bry mig så värst mycket om att det går i snigelfart i början. Kom ihåg att berömma massor och göra promenaderna superlätta, korta, händelserika och roliga. En så ung häst skulle jag inte jobba med mer än max 5-10 minuter åt gången.

En annan sak jag har märkt är att en del unghästar faktiskt är rätt stela i kroppen innan de har börjat ridas ordentligt med lösgörande arbete m.m. som får dem smidiga och elastiska. Kanske är detta en av orsakerna till att de inte riktigt skrittar aktivt och tar ut stegen ordentligt. Lite försiktig stretching när hästen är varm i kroppen och att få traska i skog och mark över stock och sten brukar hjälpa! Men i ditt fall är din unghäst ännu så ung att (som många andra har skrivit) det är bäst att han/hon får ta det rätt lugnt tills vidare.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Hej! Min tidigare ganska spralliga häst har under hösten/vintern börjat bete sig lite underligt. Han har blivit sjukt seg på ridbanan...
2
Svar
24
· Visningar
4 621
Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 695
Senast: Miamamman
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: axel
·
Hästhantering Jag har en 3årig shettis. Supertrevlig och väldigt lättlärd och gullig. Positiv men totalt utan "go". Han är lite för rund och jag har...
Svar
8
· Visningar
1 804
Senast: Annon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama