T

tratten

Är det någon som har några bra träningstips för att hästen ska få lite bättre framåtbjudning på ridbanan. Vår ponny har blivit lite "seg" när vi rider på banan, men ute i skogen och så är hon hur pigg som helst. Hon är positiv till att arbeta och så, men jag saknar lite "action". Någon tipsade om att sådana hästar är bra att löslongera, men hur gör man det är den någon som kan förklara hur det går till?

Sv: Seg ponny

Ett förslag är att "leka" på banan.. Hitta på skojjiga saker som hästen tycker om. Så att man inte gör det till träning utan mer till lek. Kanske kan fungera..=) Prova lite oliga saker så märker du vad hästen tycker är skoj.

strunta i att rida på banan ett tag...rid endast ut i skogen (ni kan ju rida dressyr där med) så får du ändå tränat det du behöver.
Eftersom det är höst nu också brukar många hästar bli som vi blir på hösten...speciellt när pälsen kommer..och då kan det ju vara bra att ta en lite "lugnare" period..
lycka till

Var konsekvent, sitt inte och driv hela tiden o.s.v..
Hitta på egna roliga ridvägar, lägg ut bommar, växla mellan gångarterna, gör halter och massa annat kul! Det är mkt viktigt att du inte sitter och nöter med skänklarna, ett tryck räcker. Om inte ponnyn lyssnar då, lägg till ett lätt slag med spö.t bakom sadelgjorden istället. Den får inte bli skänkeldöd!
Lycka till :rofl:

hur ofta rider du på banan? låter som din häst kanske har tröttnat :confused: . om du ska träna på banan sätt dig till exempel på en bra åker istället det brukar dom tycka är roligt. men det kanske inte är så lätt nu när det är gäggigt men. :crazy:

Jag tror inte att det beror på att hon tröttnat, dels eftersom vi har haft ett lååångt uppehåll med banridning, dels får man den känslan när man rider på banan. Hon har väldigt spetsade öron, och hela utstålningen säjer att hon tycker om att arbeta, men jag söker den dår sista "glöden".

har själv det problemet men en "seg" ponny..
jag gör mycket avsakningar och igångsättningar ibland med bara ett par steg imellan i bland mer så det blir varierande.
Också halter och ryggningar så hästen blir mer uppmärksam..

Det brukar fungera, men alla får ju ha dåliga dagar! ;)

Rid inte på banan. Rid ut. Rid på fält, i skogen. Mys och lek! Kort o gott :banana:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 458
Senast: nullo-modo
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama