Seg i början av passet vissa perioder? Orsaker?

F

Fitness

Min häst är väldigt pigg av sig. Men vissa perioder, t ex nu är han otroligt seg i början av passen. Han är liksom inte framme för hjälperna och lyssnar inte bra på skänkeln. Han blir pigg efter ca 15-20 min.

Visst kan jag förstå att han tar ett tag på sig att komma igång men det konstiga är att han bara är så här vissa perioder då och då. Annars är han pigg och framåt och lyssnar bra redan i början.:confused:

va kan de bero på?

Sv: Seg i början av passet vissa perioder? Orsaker?

Så är min häst också, men jag har aldrig funderat på att det ska vara nåt annat än en "dålig dag". När han var så hela passet så reagerade jag och det visade sig också mycket riktigt bero på sjukdom, men nu är han som din häst, visa dagar behöver han lite längre tid, kanske 15-20 minuter för att komma igång, andra dagar är han pigg från början. De dagarna får han helt enkelt skritta lite längre tills han kommer igång och sen är han som vanligt. Han får helt enkelt gå på långa tyglar tills han blivit varm i kroppen, finns ingen anledning att börja jobba och "bråka" med honom när han ändå inte tar skänkeln ordentligt, eftersom jag vet att det ger sig så väntar jag bara. Min häst är gammal så jag tycker inte är något konstigt med att han kan vara lite segare i starten ibland.. Vissa dagar behöver jag också längre tid innan jag "vaknar".

Så jag tror inte att det är något du behöver bekymra dig över om dte inte är något som kommer väldigt plötsligt eller om det inte går över, om hästen är ovanligt seg över en längre period eller så..

Kissnödig? Bajsnödig?

Min häst får alltid minst en halvtimme i boxen mellan hagvistelse och ridning. Det höjer kvaliteten på arbetspassen avsevärt.

gissar på stelhet/träningsvärk.

min är nästan alltid jättelugn när man skritter fram, han behöver gå en del varv för att hans stora kropp ska värmas upp och vakna till. sen när jag börjar jobba honom så är han jättepigg.

mitt tips är att ge hästen den tid den behöver för att komma igång, skritta länge och börja sen trava på helt lång tygel. pressa inte hästen att gå fortare, det skapar bara mer motstånd. vänta tills han är "klar" och själv börjar bjuda fram.

Liknande trådar

Träning Jag har en new forest ponny. köpte honom i februari från ridskola. Han var då överviktig, hade haft fång, lättare variant. Är så...
2
Svar
25
· Visningar
3 377
Senast: Aifos
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 838
Senast: Exotizc
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är morgon, och jag sätter mig i bilen för att köra till jobbet. Jag har för länge sen slutat bry mig om klockan. Ingen på jobbet...
Svar
6
· Visningar
1 475
Senast: A_NN_A
·
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama