Seg av pälssättning redan nu?

Vitavi

Trådstartare
Min häst påverkas alltid av pälsbyte höst och vår. Blir seg och energilös i ridningen. Dock tycker jag det kom ovanligt tidigt i år. Kan han vara påverkad av pälsbytet redan nu?

@Vitavi om man ska vara noga så är det ju inte fällningen som det går år massor med energi till, utan det är sättningen av ny päls som är det som kostar på.. Så sättningen börjar ju innan den tidigare pälsen börjar falla av :)

Det är pälssättningen som tar energi och den börjar mycket tidigare än du ser när den börjar fälla.
Min förra ponny började fälla i mitten på augusti vilket betyder att sättningen kanske börja i juli någon gång. Gissar efter midsommar när dagarna börjar bli kortare igen...

Ja, alltså min fäller för fullt nu så pälssättningen måste ju ha börjat för ett bra tag sedan. Så absolut kan din vara påverkad av det!

@Vitavi om man ska vara noga så är det ju inte fällningen som det går år massor med energi till, utan det är sättningen av ny päls som är det som kostar på.. Så sättningen börjar ju innan den tidigare pälsen börjar falla av :)

Ja juste så är det ja :-) Blev mest fundersam eftersom han alltid blivit påverkad först i mitten, slutet av september och ibland först i oktober. Men kanske är olika år till år som sagt.

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
669
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud