Seg av pälssättning redan nu?

Vitavi

Trådstartare
Min häst påverkas alltid av pälsbyte höst och vår. Blir seg och energilös i ridningen. Dock tycker jag det kom ovanligt tidigt i år. Kan han vara påverkad av pälsbytet redan nu?

@Vitavi om man ska vara noga så är det ju inte fällningen som det går år massor med energi till, utan det är sättningen av ny päls som är det som kostar på.. Så sättningen börjar ju innan den tidigare pälsen börjar falla av :)

Det är pälssättningen som tar energi och den börjar mycket tidigare än du ser när den börjar fälla.
Min förra ponny började fälla i mitten på augusti vilket betyder att sättningen kanske börja i juli någon gång. Gissar efter midsommar när dagarna börjar bli kortare igen...

Ja, alltså min fäller för fullt nu så pälssättningen måste ju ha börjat för ett bra tag sedan. Så absolut kan din vara påverkad av det!

@Vitavi om man ska vara noga så är det ju inte fällningen som det går år massor med energi till, utan det är sättningen av ny päls som är det som kostar på.. Så sättningen börjar ju innan den tidigare pälsen börjar falla av :)

Ja juste så är det ja :-) Blev mest fundersam eftersom han alltid blivit påverkad först i mitten, slutet av september och ibland först i oktober. Men kanske är olika år till år som sagt.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
275
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
518
Senast: Mearas
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 271
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
726

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka