Se upp för stånds!

Sv: Se upp för stånds!

--------------------------------------------------------------------------------

Alla ni som har stånds på era marker eller i de stall där ni står - låter ni hästarna beta på dessa marker? Jag har möjlighet att arrendera mark där det växer en del stånds. Grannen menar att om man bara gräver bort plantorna så är det ingen risk att hästarna betandes där. Är det så?

Hästar är ofta duktiga på att sortera vad de äter. Vi hade en hage med gula blommor (minns inte vilka) när jag bodde hemma och när den hagen var nerbetad stod blommorna kvar och gräset var rejält klippt. Däremot är det ju ingen garanti, uppenbarligen finns det de som blivit dåliga.

Någon som vet ifall de kommer fortsätta gro hela sommaren om jag i detta skede drar upp varenda bladrosett jag hittar, inkl rötter. Jag kommer inte få upp alla rötter, det är omöjligt, men bladrosetterna är redan tydliga och lätta att se. Frågan är bara om det kommer fortsätta växa upp nya bladrosetter sommaren lång så man måste gå där varje vecka o gräva. Någon som vet detta? känns ju ganska ointressant att göra.

kl

Enligt wikipeida är det en flerårig ört... Men kan inte hitta nån info om hur den gror. Känns väl dock troligt att den gror samtidigt (typ nu) och sen när blommorna går i frö att den sprider nästa årskull då. Så skulle mejat ner alla Stånds i och i närheten av hagen senare i sommar när blommorna ser ut att gå i frö. Men i nuläget så skulle nog uppgrävning och ev. kanske Round up - eller liknande, på det som sticker upp ur jorden. Även om man säkert kan sanera en hage för kommande sommaren så tror jag man får hålla på längre med sanering tills man får bort allt.

Det är främst kommande sommar och vinter jag är intresserad av. Äger inte marken själv så mitt enda intresse är om jag kan ha hästarna där från om ca en månad.

Någon som vet ifall de kommer fortsätta gro hela sommaren om jag i detta skede drar upp varenda bladrosett jag hittar, inkl rötter. Jag kommer inte få upp alla rötter, det är omöjligt, men bladrosetterna är redan tydliga och lätta att se. Frågan är bara om det kommer fortsätta växa upp nya bladrosetter sommaren lång så man måste gå där varje vecka o gräva. Någon som vet detta? känns ju ganska ointressant att göra.

Förmodligen finns det en risk att det kommer nya plantor hela tiden. Jag har inte stånds men väl andra ogräs och de tittar ju upp i tid och otid hela växtsäsongen. Å andra sidan om man håller efter det hela tiden så brukar det minska. Är det stånds över hela hagen eller bara på vissa ställen?

Förmodligen finns det en risk att det kommer nya plantor hela tiden. Jag har inte stånds men väl andra ogräs och de tittar ju upp i tid och otid hela växtsäsongen. Å andra sidan om man håller efter det hela tiden så brukar det minska. Är det stånds över hela hagen eller bara på vissa ställen?

Ja, jo.. det växer både i kolonier och lite spritt. Jag har dock lagt ner projektet nu, har inte lust med en orolig sommar eller att utsätta mina hästar för denna risk. Det är en stor markyta så full sjå att rensa bort allt.

På gården jag växte upp hade vi en naturbeteshage (dvs inte odlad, gödslad osv) där det fanns stånds här och var. Under sommrarna gick jag och mamma runt med plastpåse och liten trädgårdsspade och krävde upp alla ståndsplantor vi hittade med jämna mellanrum. Ståndsplantor utanför hagarna lät vi vara men vi klippte av blommorna så de inte skulle fröa. Plastpåsarna slängde vi i soptunnan, inte på komposten.

Vi hade aldrig några dåliga djur pga det, trots att hagen betades hårt av en hungrig ponny så fort fåren och de stora hästarna gjort sitt med det första feta vårgräset.

Hästar är vanligen bra på att sortera ut saker som inte är bra att äta. Vet inte om de har någon speciell lukt vi inte kan känna som gör att djuren undviker dem, de smakar säkert inte så gott heller.

På gården jag växte upp hade vi en naturbeteshage (dvs inte odlad, gödslad osv) där det fanns stånds här och var. Under sommrarna gick jag och mamma runt med plastpåse och liten trädgårdsspade och krävde upp alla ståndsplantor vi hittade med jämna mellanrum. Ståndsplantor utanför hagarna lät vi vara men vi klippte av blommorna så de inte skulle fröa. Plastpåsarna slängde vi i soptunnan, inte på komposten.

Vi hade aldrig några dåliga djur pga det, trots att hagen betades hårt av en hungrig ponny så fort fåren och de stora hästarna gjort sitt med det första feta vårgräset.

Hästar är vanligen bra på att sortera ut saker som inte är bra att äta. Vet inte om de har någon speciell lukt vi inte kan känna som gör att djuren undviker dem, de smakar säkert inte så gott heller.

Du har rätt i att de oftast ratar dem, men jag känner inte för att chansa.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Nu är det högsäsong för växten stånds som är mycket giftig för hästar. Här får du tips om hur du kan får bort den vanliga växten. ...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästar som blir sjuka eller skadade på kvällar och helger kan få vänta länge på veterinär trots att Sveriges alla djurägare ska ha...
Svar
1
· Visningar
437
Senast: Bufera
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ett gäng ponnypappor från Storbyns Ryttare har gjort dundersuccé på nätet med sin käpphästkadrilj! Men vilka är de egentligen? Och du -...
Svar
0
· Visningar
364
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nästan 200 antika hästprylar säljs på en auktion på Rangeltorps säteri utanför Vara i mitten av augusti. Det kommer också att hållas en...
Svar
0
· Visningar
362
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter