MissourisTopsanna
Trådstartare
Har haft tidigare trådar angående min hästs inflammationer. Nu senast hade hon kronledsinflammation. Vet satte henne på metacam och jag strök även på compagel i 10 dagar. Hästarna rymde efter två veckor, en dag innan återkoll. Kom till återkollen och hästen var stel i kroppen och mer halt efter rymningen. Sen stod hon i box en vecka och fick metacam i ytterligare 5 dagar, går nu ute i hage på dagarna och står i box på nätterna. (tål att nämnas att hon aldrig varit mycket halt. Märks endast då hon böjs eller går på små volter eller tvära svängar.)
Nu har jag suttit upp för att känna hur hon känns, (jag känner bäst uppsuttet om något är fel), på rakt spår ingen hälta, har även haft folk att kika och ingen ser hälta på rakt spår i arbetande skritt. Jag provade ta henne på volt för att se om det var någon skillnad, då kände jag att hon gärna ville avlasta högerfram i höger varv, men inte mycket alls.
Bör jag skritta henne på korta turer på rakt spår nu, eller bara låta henne stå?
Vill vänta med ännu en veterinär koll för att se om det blir bättre och bättre, då jag märker skillnad nu att det går åt rätt håll. Ska dock ringa veterinären och höra vad hon tycker.
Men vad tycker ni?
Nu har jag suttit upp för att känna hur hon känns, (jag känner bäst uppsuttet om något är fel), på rakt spår ingen hälta, har även haft folk att kika och ingen ser hälta på rakt spår i arbetande skritt. Jag provade ta henne på volt för att se om det var någon skillnad, då kände jag att hon gärna ville avlasta högerfram i höger varv, men inte mycket alls.
Bör jag skritta henne på korta turer på rakt spår nu, eller bara låta henne stå?
Vill vänta med ännu en veterinär koll för att se om det blir bättre och bättre, då jag märker skillnad nu att det går åt rätt håll. Ska dock ringa veterinären och höra vad hon tycker.
Men vad tycker ni?