Se till att hästen rör på sig lite, eller bara stå i hage och box?

MissourisTopsanna

Trådstartare
Har haft tidigare trådar angående min hästs inflammationer. Nu senast hade hon kronledsinflammation. Vet satte henne på metacam och jag strök även på compagel i 10 dagar. Hästarna rymde efter två veckor, en dag innan återkoll. Kom till återkollen och hästen var stel i kroppen och mer halt efter rymningen. Sen stod hon i box en vecka och fick metacam i ytterligare 5 dagar, går nu ute i hage på dagarna och står i box på nätterna. (tål att nämnas att hon aldrig varit mycket halt. Märks endast då hon böjs eller går på små volter eller tvära svängar.)

Nu har jag suttit upp för att känna hur hon känns, (jag känner bäst uppsuttet om något är fel), på rakt spår ingen hälta, har även haft folk att kika och ingen ser hälta på rakt spår i arbetande skritt. Jag provade ta henne på volt för att se om det var någon skillnad, då kände jag att hon gärna ville avlasta högerfram i höger varv, men inte mycket alls.

Bör jag skritta henne på korta turer på rakt spår nu, eller bara låta henne stå?
Vill vänta med ännu en veterinär koll för att se om det blir bättre och bättre, då jag märker skillnad nu att det går åt rätt håll. Ska dock ringa veterinären och höra vad hon tycker.

Men vad tycker ni?

Sv: Se till att hästen rör på sig lite, eller bara stå i hage och box?

Jag har (tack och lov!) en veterinär som anser att en häst ska röra sig, även om den är behandlad (nu pratar jag om ledinflammationer).

Att ställa på box känns rena stenåldern för mig, när det gäller ledinflammationer. Främst vill jag veta VARFÖR inflammationen uppkommit. Och åtgärda ursprungsproblemet och samtidigt behandla inflammationen (cortison, tuppkam eller vad som nu rekommenderas). Hästen kan jag ha inne dagen för behandlingen, för att inte riskera att den punkterade leden drabbas av något.

Ute i begränsad hage och lätt/skrittmotion på raka spår och fast underlag tycker jag kommer mer och mer. Hålla igång hästens kropp är viktigt, inte minst för den mentala hälsan. Men också för mage, muskler och faktiskt leder. Är hästen vansinnigt pigg är inspända promenader ett alternativ i min värld, kanske med en dos dämpande innan vi går ut.

Återbesök direkt om något försämras, för ytterligare undersökning eller behandling. Ju längre det går utan behandling, desto svårare att häva i min värld. Och varför riskera pålagringar i onödan?

Jag har (tack och lov!) en veterinär som anser att en häst ska röra sig, även om den är behandlad (nu pratar jag om ledinflammationer).

Att ställa på box känns rena stenåldern för mig, när det gäller ledinflammationer. Främst vill jag veta VARFÖR inflammationen uppkommit. Och åtgärda ursprungsproblemet och samtidigt behandla inflammationen (cortison, tuppkam eller vad som nu rekommenderas). Hästen kan jag ha inne dagen för behandlingen, för att inte riskera att den punkterade leden drabbas av något.

Ute i begränsad hage och lätt/skrittmotion på raka spår och fast underlag tycker jag kommer mer och mer. Hålla igång hästens kropp är viktigt, inte minst för den mentala hälsan. Men också för mage, muskler och faktiskt leder. Är hästen vansinnigt pigg är inspända promenader ett alternativ i min värld, kanske med en dos dämpande innan vi går ut.

Återbesök direkt om något försämras, för ytterligare undersökning eller behandling. Ju längre det går utan behandling, desto svårare att häva i min värld. Och varför riskera pålagringar i onödan?

Tack för svar. :) Min veterinär sa "hage och box går bra så länge hon är lugn i hagen". Anledning till att hon stod inne en vecka var rymningen, oduglig hage som sprängdes av hennes hagkompisar. Därför stod alla tre hästar inne innan flytt till nytt stall, var endast ute vid utfodring då jag satt vakt i två timmar. Tog även promenader med henne då.

Nu står hon i en hage med mycket träd så ingen raksträcka att springa på. Hon står dock mest bara och njuter i solen vad jag sett. :) Hon går ensam nu med kompisar i hage bredvid.

Hennes inflammationer kommer av väldigt dålig hovvinkel, bakåtbruten tåaxel och understuckna trakter. Hovis har fått bra koll på detta, ska ta en bild nu då även trakterna ser så mycket bättre ut! :) Veterinär är också väldigt nöjd med hovis jobb. Så där har skett en förbättring och det märks på hästen. Oturligt nog fick hon denna kronledsinflammation nu när jag börjat träna henne efter en lång friskperiod och försiktig igångsättning. Dom tror att kronledsinflammationen kom av att hon var lite utfluten på insidan av högerfram, plus att hon hade tappat en brodd på utsidan, och den sned belastningen under ridningen hade gett henne kronledsinflammationen då hon är känsligare efter att ha gått med så tokig vinkel.

Veterinär tyckte att det var väldigt bra att jag märkt denna hälta (kronledsinflammation) så tidigt så dom kunde behandla tidigt. Nu tycker jag att hon blivit lite bättre, och när jag skrittade på rakt spår märkte jag inget. Hade ju varit mysigt att kunna skritta ut i skogen nu när vårsolen kommer fram :)

Men om hästen fortfarande haltar ska den ju inte belastas? Den ska väl behandlas igen, till dessa att den är i alla fall symtomfri? Att belasta innan måste ju bara öka på risken för allvarliga problem längre fram.

Det var ju det min fråga handlade om. Hästen haltar INGET på rakt spår i arbetande skritt. Dock när hon kommer in på små högervolter eller skarpa högersvängar avlastar hon lite. Mycket mindre än tidigare. Hon är alltså påväg åt rätt håll. Jag ska ringa och höra vad veterinär tycker.

Jag undrade vad ni andra tycker, om att skritta korta lugna turer på rakt spår, eller låta henne fortsätta stå? Veterinärs åsikt är den som kommer väga mest. Vill mest bara få tips och råd :)

Om hästen haltar i vissa fall, har den ju känningar. Och även utan hältan är ju inte alla förutsättningar som givit hältan eleminierade vad jag förstår.

Jag hade absolut inte belastat hästen med att bära ryttare eller ö h t göra något utöver vara häst. Det är ju en utvärdering också. Om hästen inte kan hålla sig frisk trots att den bara går i hage, då är ju verkligen frågan om den ska finnas kvar. Det är för min skull, som ägare, för att underlätta ett beslut om hur hästen ska hanteras i längden.

Hej!

Jag hade promenerat eller tömkört rakt fram om det var min pålla. Inte suttit på den alls tills vet tittat på den igen.

/Lavinia, som börjar bli väldigt van vid att promenera runt med pållan. (Vi får skritta uppsuttet, men det är så halt ute och hon är inte broddad så jag vill inte belasta mer än nödvändigt)..

Om hästen haltar i vissa fall, har den ju känningar. Och även utan hältan är ju inte alla förutsättningar som givit hältan eleminierade vad jag förstår.

Jag hade absolut inte belastat hästen med att bära ryttare eller ö h t göra något utöver vara häst. Det är ju en utvärdering också. Om hästen inte kan hålla sig frisk trots att den bara går i hage, då är ju verkligen frågan om den ska finnas kvar. Det är för min skull, som ägare, för att underlätta ett beslut om hur hästen ska hanteras i längden.

pratar du om min häst nu :O att jag borde ta bort henne? den blev halt av belastning och dålig hovvinkel. inte av att gå i hage :O

Hoppas jag missförstod nu.

Hej!

Jag hade promenerat eller tömkört rakt fram om det var min pålla. Inte suttit på den alls tills vet tittat på den igen.

/Lavinia, som börjar bli väldigt van vid att promenera runt med pållan. (Vi får skritta uppsuttet, men det är så halt ute och hon är inte broddad så jag vill inte belasta mer än nödvändigt)..

Okej, jag ska ringa vet imorgon på morgonen och höra vad hon tycker. Om hon vill att jag kommer in med henne så hon får se med egna ögon gör jag detta.

Läs vad jag skriver. Hur ska du kunna utvärdera vad hästen håller för om du fortsätter rida och belasta den trots att den känner av sina dåliga förutsättningar?

Läs vad jag skriver. Hur ska du kunna utvärdera vad hästen håller för om du fortsätter rida och belasta den trots att den känner av sina dåliga förutsättningar?

Fast det gör jag ju inte? Tror att du valt att missuppfatta situationen här eller så är jag skit dålig på att förklara. :/
Hon vilar nu och utsätts inte för någon som helst belastning förutom när jag satt upp 20min för att se om det var någon skillnad efter en månad. Jag ska prata med veterinär om hennes förbättring och höra vad hon säger angående att försiktigt ta henne på promenader eller skritta henne eller bara låta henne fortsätta stå. Frågade bara om tips och råd här. :)

Nu har jag suttit upp för att känna hur hon känns, (jag känner bäst uppsuttet om något är fel), på rakt spår ingen hälta, har även haft folk att kika och ingen ser hälta på rakt spår i arbetande skritt. Jag provade ta henne på volt för att se om det var någon skillnad, då kände jag att hon gärna ville avlasta högerfram i höger varv, men inte mycket alls.

Vad har jag missuppfattat? Du har ridit henne (i skritt hoppas jag) på raka och böjda spår, och upptäcker att hon avlastar t o m under så lätta övningar.

Jag hade inte ens tänkt tanken att skritta uppsuttet på en häst som inte är fräsch, om det inte är under en utvärderingsperiod på veterinärens uttryckliga order.

Är du inte intresserad av att utvärdera hästens förutsättningar ordentligt? För att göra det måste du väl rimligen hitta ett läge där hästen håller sig fräsch, och lättast är ju att börja vid noll. D v s håller hästen för att bara gå och vara häst? Om hon håller, håller hon också för lätt ridning?

Utvärdering handlar ju om att hitta nivån.

Vad har jag missuppfattat? Du har ridit henne (i skritt hoppas jag) på raka och böjda spår, och upptäcker att hon avlastar t o m under så lätta övningar.

Då läste du nog inte allt, jag skrev att jag satt upp 20min för att känna hur hästen känns efter en månads vila. Satt av direkt jag kände att det inte var helt bra. Eftersom jag känner bäst uppsuttet än från marken om hästen rör sig fel. Och på raka spår var hon inte alls halt. Detta för att jag ska kunna ringa veterinär och berätta förändringar och se vad denne tycker, om hon ska komma in igen eller fortsätta stå på vila.

Jag hade inte ens tänkt tanken att skritta uppsuttet på en häst som inte är fräsch, om det inte är under en utvärderingsperiod på veterinärens uttryckliga order.

Är du inte intresserad av att utvärdera hästens förutsättningar ordentligt? För att göra det måste du väl rimligen hitta ett läge där hästen håller sig fräsch, och lättast är ju att börja vid noll. D v s håller hästen för att bara gå och vara häst? Om hon håller, håller hon också för lätt ridning?

Utvärdering handlar ju om att hitta nivån.

Hon är väldigt noga utvärderad av hovis och veterinär tack, och jag har följt deras ordinationer mycket noga. Och som sagt, går i hage och står box nu. Inget annat. När hon stod inne en vecka i endast box tog jag henne på korta promenader för frisk luft och för att få lite blodcirkulation, utfodrades även i hagen. Vi pratar om en häst som är YTTERST LITE halt nu, och inte en jätte halt häst..

hästen ska vara ren i trav både på rakt spår o böjt innan den rids

Är den halt i skritt är det illa, så den liknelsen haltar.

att gå med den är en sak, men oftast är självmand rörelse bäst. Soliga dagar räcker det nog med hagen, men vid blåst o pissväder kanske den mår bättre av en promenad o sen stå inne i ligghallen för att undvika röj..
Tokosel gör oftast spända muskler mjuka igen. varför inte ge henne lite massage...

hästen ska vara ren i trav både på rakt spår o böjt innan den rids

Är den halt i skritt är det illa, så den liknelsen haltar.

att gå med den är en sak, men oftast är självmand rörelse bäst. Soliga dagar räcker det nog med hagen, men vid blåst o pissväder kanske den mår bättre av en promenad o sen stå inne i ligghallen för att undvika röj..
Tokosel gör oftast spända muskler mjuka igen. varför inte ge henne lite massage...

Där jag står uppstallad nu är dottern till hyresvädarna massör, så hon ska faktiskt massera henne i veckan . :)

Jag rider henne inte! utan ville se om det var någon skillnad så jag har något att gå på då jag ringer veterinär för att få råd hur jag ska fortsätta där jag står nu. :)

Jag förstår att du känner bättre uppsuttet o ville prova, men om den inte är ren i trav är det ingen idé.

vänta hellre lite "för länge" o slipp bakslag. Sen ska hon väl ha bebis så jag skulle tro att i o m att hon blir tyngre så gör total vila henne bara gott inför framtiden. Vad är 1-2 mån. på 15-20 års fin hållbarhet:banana:

Jag förstår att du känner bättre uppsuttet o ville prova, men om den inte är ren i trav är det ingen idé.

vänta hellre lite "för länge" o slipp bakslag. Sen ska hon väl ha bebis så jag skulle tro att i o m att hon blir tyngre så gör total vila henne bara gott inför framtiden. Vad är 1-2 mån. på 15-20 års fin hållbarhet:banana:

nä, jag satt av med tungt hjärta direkt jag kände orenhet. Ska ringa veterinären, jag tror att dom kommer vilja ha in henne på återkoll igen.

Påtal om det du sa i förra tråden som jag skulle ta upp med hovis, så sa han att jag ska ta ett kort nu och skicka till dig. Så tänkte göra det, han visade före han började verka, och sen pekade han och visade efter, och himmel vilken stor skillnad. Han sa att jag ska ta bilderna direkt efter verkningen, och inte några veckor efter, för att se bäst resultat.

Och hingst strular jag fortfarande med, vet inte om det blir en gaitad (mer jobb med betäckning då dom står långt bort) eller ogaitad som finns här i närheten.

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 007
Senast: Freazer
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
570
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 004
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 644
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Kattbilder #10