Se proteinbrist?

Sv: Se proteinbrist?

_moa_ skrev:
Du får gärna komma till vårat stall och kolla på foderstaten och hullen:angel:

Undrar om inte mitt sto kan ha proteinbrist... Jag blir som sagt va inte klok på den magen som hänger där nere:o

Hur gjorde du med ändringen då? Har för mig att jag var där och "la mig i" lite men vet ej vad du provade till slut. Det har ju gått några dagar.

Borås är ju så långt bort ju :smirk:

sissu skrev:
Hur gjorde du med ändringen då? Har för mig att jag var där och "la mig i" lite men vet ej vad du provade till slut. Det har ju gått några dagar.

Borås är ju så långt bort ju :smirk:

Ja, det är synd att det är det:p Skulle behöva proffshjälp.

Svarar dig och Milly i samma:
Jag hann jaga runt dom en dag i paddocken och joggade 5 km dagen efter, sen började det regna och bli snorhalt på gårdplanen. Hon ska få stå idag också eftersom det är så dimmit ute nu, men imorn ska vi ut och gå en långpromenad.
Hon får fortfarande hö, men jag ökar på motionen istället. Blir så jobbigt om hon bara ska få halm och lucern med tanke på hagar och sånt.
Ska mäta idag också så får vi se om det hänt något med magen.

Nix! Det är inte samm ras, verkligen inte ;)

Smalisen är en kosrning mellan Arab och halvlod (knappt 160)
Tjockisen är en knabstrupper...

Han ska vara rejäl... men det finns ju gränser:angel:

// Franz

Frasseoo skrev:
Nix! Det är inte samm ras, verkligen inte ;)

Smalisen är en kosrning mellan Arab och halvlod (knappt 160)
Tjockisen är en knabstrupper...

Han ska vara rejäl... men det finns ju gränser:angel:

// Franz

Då förstår jag alldeles utmärkt varför den andra blir tunn, rasrelaterat utifrån den hemska kvoten den hästen har :smirk:

Din har jag inte bestämt mig för ännu innan kort, men jag tror jag är på väg åt ett håll :idea:

_moa_ skrev:
Ja, det är synd att det är det:p Skulle behöva proffshjälp.

Svarar dig och Milly i samma:
Jag hann jaga runt dom en dag i paddocken och joggade 5 km dagen efter, sen började det regna och bli snorhalt på gårdplanen. Hon ska få stå idag också eftersom det är så dimmit ute nu, men imorn ska vi ut och gå en långpromenad.
Hon får fortfarande hö, men jag ökar på motionen istället. Blir så jobbigt om hon bara ska få halm och lucern med tanke på hagar och sånt.
Ska mäta idag också så får vi se om det hänt något med magen.

Ta nu inte i så du spricker av överdrift. "proffhjälp" :eek: personligen är jag så långt från ngt. proffs, jag utgår bara från erfarenheter. Nu kommer jag inte ihåg exakta infon gällande din lille, men jag har för mig att jag var inne på mer protein där och bort med all halm.

sissu skrev:
Ta nu inte i så du spricker av överdrift. "proffhjälp" :eek: personligen är jag så långt från ngt. proffs, jag utgår bara från erfarenheter. Nu kommer jag inte ihåg exakta infon gällande din lille, men jag har för mig att jag var inne på mer protein där och bort med all halm.

Bättre än vad vi här i stallet är i alla fall! Har hört så många underliga ideér, allt från att skippa höt helt och BARA ge halm (inte lucern också som Milly föreslog). Men men... Kanske ska satsa på mer protein ändå. Har inget att förlora med tanke på hur hon ser ut nu.

_moa_ skrev:
Bättre än vad vi här i stallet är i alla fall! Har hört så många underliga ideér, allt från att skippa höt helt och BARA ge halm (inte lucern också som Milly föreslog). Men men... Kanske ska satsa på mer protein ändå. Har inget att förlora med tanke på hur hon ser ut nu.

Du har inget att förlora.....På http://groups.yahoo.com/group/barfotahast/ har det varit mycket skriverier gällande nyttigheten i halm eller inte. Lite intressant.

Där finns även en fil "grovfoder och värde" där det står lite tankar om fettma ur under -eller överskottsnäring.

Senast ändrad:

milly skrev:
Nej då får dom hull över hela kroppen, även på revbenen/ryggen och rumpan.
Vid proteinbrist är det typiskt att dom tappar muskler över rygg och rumpa men att magen behåller sin normala storlek eller t o m hänger lite mera pga bristande muskler även där (orkar ej hålla upp magen). Hästen har då inte en stor mage utan en tunn rygg, kors,rumpa och därför ser den "bukig" ut. Många missupfattar det som en TJOCK häst, tyvärr. :crazy:

Då var det som jag läst då. Hittar inga bra bilder på min häst tyvärr :(. Ville höra vad ni tycker om hans hull,.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
661
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar