"se" hövärden! *bråttom*

SnigelEffekt

Trådstartare
Hur tittar man på höet för att se hur långt det är "utvecklat" för att avgöra "normalvärden"?

Har INTE tänkt använda detta istället för analys!!!! Ska ha test inför hästskötarexamen och de brukar väl ingå att kunna "titta" på hö?

Alltså, undrar hur grästråna ser ut om de är tidigt skördat, normalskördat, sent skördat samt hur olika grässorter ungefär ser ut! Gärna länkar med bilder.....

Mvh Snigeleffekt :)
 
Sv: "se" hövärden! *bråttom*

SnigelEffekt skrev:
Hur tittar man på höet för att se hur långt det är "utvecklat" för att avgöra "normalvärden"?

Har INTE tänkt använda detta istället för analys!!!! Ska ha test inför hästskötarexamen och de brukar väl ingå att kunna "titta" på hö?

Alltså, undrar hur grästråna ser ut om de är tidigt skördat, normalskördat, sent skördat samt hur olika grässorter ungefär ser ut! Gärna länkar med bilder.....

Mvh Snigeleffekt :)


Det GÅR INTE att se... :( . Olika grässorter ser olika ut, grova, tunna, tjocka, långa. Det du KAN göra är att bedömma om höet är av bra hygienisk kvalitet. Det KAN man, men jag tror det görs för lite, istället lutar man sig mot analyser. Det är bättre med hygieniskt hö med skitanalys än mögelhö med drömanalys.
 
Sv: "se" hövärden! *bråttom*

du kan se på stråets längd, om det är bladrikt och hur långt blommningen har gått..ju längre det har stått på vall..ju längre och träigare är grässtråna/klöver....

ett tidigt skördat hö brukar vara mycket "mjukare" än ett sent skördat...
 
Sv: "se" hövärden! *bråttom*

*skryt varning* :D :angel:

När jag gjorde hästskötarexamen tillsammans med dom som gått naturbruksgymnasiet (jag har inte gått naturbruksgymnasium utan tagit den långa vägen).
Så var det bara jag av 20st som hadde ALLA rätt på foderdelen.

Det här med höet är lite svårt att förklara...

Det dom menar med tidigt skördat:
Tunna ganska korta svrån med små ax och blommor

Sent skördat:
Tjockare ganska långa strån med stora ax och blommor.

När jag gjorde detta var det även en påse med gult hö och en påse som var mitt mellan de två jag nämnde tidigare.
Av detts hö ska du kunna välja vilket hö som passar till dräktigt sot, fet ponny och högpresterande häst (så var det när jag gjorde det iaf).
Du ska även kunna nämna en massa kraftfoder som ligger i olika burkar typ majs soja, vetekli mm. Och så är det frågor kring dessa...
 
Sv: "se" hövärden! *bråttom*

Aha, precis så jag menade :D Hade test idag, fick inga höprov. Däremot var de som sagt sådana där bunkar med kraftfoder och frågor kring de och mineralfrågor. Fick värden på hö som vi skulle sätta in till "rätt sorts" häst isället =) Hade oxå alla rätt :D
 
Sv: "se" hövärden! *bråttom*

Va bra!
Är du klar med hela testet?
 
Sv: "se" hövärden! *bråttom*

Nopp, detta var bara "övning" inför de riktiga :o Hoppas de går lika fint på de "riktiga" :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
115 647
Senast: Badger
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 939
Senast: NotlikeI
·
Skola & Jobb Det är frågan och jag har inget direkt självklart svar på det. (och så kommer en mindre uppsats..) De senaste åren har jag varit (och...
Svar
8
· Visningar
1 064
Senast: Killaloe
·
Foder & Strö Är det någon här som har en häst med allergi i form av urtikaria mot någon viss grässort? Förra sensommaren reagerade min häst på något...
Svar
14
· Visningar
2 815

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp