Se hit ni som rider travare

G

Gelsomina

Hej!

Har precis tagit över ett varmblodssto som inte kan särskilt mycket än. Skulle gärna vilja ha lite tips på hur ni andra ha gjort för att lära era travare att galoppskänkel betyder galopp och inte "trava så fort jag kan"

Sv: Se hit ni som rider travare

Har inga direkta kanonknep men träna, träna, träna!! Låta ALDRIG hästen springa in i galoppen!! Ta det lungt och håll hästen avslappnad hela tiden.. Brukar va lättare i uppförsbackar å de kan gå jäkligt fort i början men häng med och beröm så fort det börjar likna galopp!! Sedan för att lära hästen olika galopper (längre fram) Så kan man ställa hästen åt motsatt håll (vänster galopp-ställ åt höger och tvärtom) och sedan göra en tvär sväng inåt då brukar det fungera och hästen fattar rätt galopp.. Lycka till!

Tålamod!! ;)

Galoppen kan du glömma så länge hästen inte går lugnt och balanserat i skritt och trav. Det krävs styrka och koordination, och en travare som inte är så mycket skolad har inte det.

Den travare jag själv har är nu "seriöst" tränad i ca 2 år, och vi har ännu inte tänkt på galoppen öht än. (Fast nån gång har vi ju såklart busat lite ute, men det bidrar inget till hennes utveckling skolningsmässigt, snarare tvärtom... ;) )

Börja med att hitta balansen i skritt, hästen ska kunna bära sig själv och dig på böjda spår utan att rusa eller "falla". Jobba i enbart skritt på böjda spår på ridbanan, ute i skogen över stock och sten och låt hästen bara hitta sin balans på halvlång tygel. Öva lite skolor för att få med bakbenen och hitta balansen. Cavaletti och tömkörning (gärna i kombination!) är också bra övningar. Träna på att få hästen lyhörd, genom att göra mycket halter och igångsättningar, hästen måste lyssna på dig och inte bara tänka "full fart framåt".

Övergå sedan (efter några månader, kanske) till samma övningar i trav, bara i så långa pass att hästen orkar bära sig och ta det lugnt. Om hästen rusar i traven är den inte tillräckligt stark och skolad, och då är det bara att fortsätta i skritt, med några få travsteg.

Efter något (eller ett par års... :angel: ) års tragglande blir galoppen ingen stor affär, eftersom hästen är skolad för dina hjälper och har styrkan att galoppera utan att ta hjälp av farten.

En långsam väg som ger så mycket mera i slutänden, och en lugnare, mer lättriden häst än en som har lärt sig att det kan gå fort!

Lycka till, och sök gärna efter gamla trådar i ämnet. :D

Varför ska man glömma galoppen om hästen inte går balanserat i skritt och trav?

Ibland kan galoppen hjälpa till med att få en dålig trav till en bärigare och lättare trav, för ofta använder hästen kroppen bättre i galoppen än traven och gör hästen starkare i rygg och bakben. Det kan vara ett alternativ att få upp muskulaturen, men givetvis måste man träna mycket i trav för att traven ska bli bra. Det hjälper inte bara att galoppera men det kan vara en bra början.

Hästen, av varmblodig travstam, har jag tränat halter och igångsättningar med i ca en månad nu (sen efter betet). Vilket fått henne otroligt lätt i rörelserna och stark i kroppen. Däremot har jag tänat galopp igångsättningar från halt, även trav igångsättningar också samt skritt. Dvs. samtliga gångarter. Detta har inte skapat något problem alls.

Har själv en travare som galopperar hyfsat bra nu både i samlad galopp och ökad vi har tränat bla i uppförs lutning (rätt så branta) sedan funkar det också bra med skarpa kurvor på ute ritten.trava i rask takt och när kurvan kommer så ger du en tydlig galopp skänkel och ställer dig i fält sitts ta kurvan snävt och hästen kommer att falla i galopp för att balansen rubbas,ge en massa beröm varje gång hästen tar några galopp steg sedan är det bara att ge mindre och finnare hjälper varteftersom hästen förstår vad det är som du vill att den ska göra ha gärna samma (galopp runda i början)så kommer hästen att göra jobbet åt dig ,den kommer snart att veta att just i denna backe,eller kurva så är det ok att galoppera och ha skoj sedan är det bara att fortsätta på andra ställen.Lycka till med travaren

Express_Pearl skrev:
Låta ALDRIG hästen springa in i galoppen!!

bs, på många hästar funkar det kanon att låta dem fatta den vägen att det är lättare att galoppera än att trava.
bara man är noga med att berömma och vara snabb med galoppskänkel så fort hästen bryter av.

Jag tränade i grusgrop för att hitta galoppen på våra travhästar, vilket funkade kanon. Så länge hästen bär upp sig själv och ryttaren på ett tryggt och behagligt sätt finns inga fel för att hitta gångarterna.

Hej!
Stressa inte fram med galoppen just nu, låt hästen börja forma om sig till ridhästmuskler och vara stadig i alla gångarter innan du går vidare.
Hetsa inte och ha drag hjälp i skogen, blir bara värre, rid i höger varv i paddocken ställ hästen utåt och fatta galopp, eller hoppa ngt litet hinder

Se till att hästen har muskler nog att orka galoppera. Dva ingen galopp på ett par månader eller så. Börja med att muskla den i skritt och trav, voltarbete, hitta balansen och formen med ryttare. Börja med öppnor och slutor.
Longera en del kan hjälpa. Om hästen är extra pigg så smacka på lite. det brukar ge galopp. Massor med beröm! De lär sig snabbt att galoppera i lina, bestäm dig för vad du ska ha som galoppljud, jag kör med pussljud på mina hästar. När du sedan rider så samma volt som du har longerat på brukar det räcka att ge galoppkommando med rösten och bara sitta helt stilla för att inte störa och hästen galopperar. Sedan kan man börja lägga till skänkelhjälp i galoppen för att slutligen ta bort rösten. Så har jag gjort på mina.
Eller så travhoppar man små hinder med en annan häst galopperandes framför, det brukar ochså bli galopp i landningen då...

Så fick min travare börja lära sig det. Dom red ut med honom och någon annan häst och satte den andra i galopp, han försökte trava med men hann inte så då töltade han :crazy: men det blev för tungt efter en liten stund så då började han galoppera.

Han kan inte ännu galopp skänkel utan han kan "galopp klapp".

Jag har börjat lära honom galopp med skänkeln men han lyssnar än så länge bäst till tygel, jag slänger bak tygeln på rumpan så bär det iväg (western tyglar) Nu när han förstår tygeln så behöver jag inte driva honom före utan bara förbereda honom som vilken häst som helst.
Anledningen till att han inte fick lära sig skäkeln direkt är för att det blir en mera uppenbar hjälp med tygeln, fast det är nog mycket från häst till häst...
Harry blir bara stressad och "travar" travar om jag bara försöker med skänkeln medan om jag kombinerar dom så fattar han direkt en ren och jämn galopp, som han orkar bibehålla ganska länge.

En sak som jag alltid gör är att jag galopperar honom bara på ställen där han kan galopper utan störningar från mig t ex att han måste svänga m.m. för allt sådant får honom att tappa galoppen...

En sista sak kan jag tillägga, jag lämnade honom på inridning på 4v. Första vecka löslongerades han, andra veckan reds han i skritt och trav, tredje veckan även galopp...
Så det behövs inte år att lära dom galopp om man vet hur....
Själv skulle jag dock aldrig klara det :o
Fast vissa hästar behöver säkert mera tid men Harry fungerade det utmärkt på...

concierge skrev:
Varför ska man glömma galoppen om hästen inte går balanserat i skritt och trav?

Det är nog ytterst få hästar som går bra i galoppen utan att göra det i varken skritt eller trav. Om man tror att risken för framför allt frambensskador ökar när hästen inte går i balans och att den dessutom ökar ännu mer med ökande hastighet (och förstås med minskande radie på böjda spår, dåligt underlag och div andra faktorer) är det kanske inte så konstigt att man vill ha balans och lydnad i lägre tempo innan man börjar med galopp.

Men har man en fd travare som visserligen inte går bra i skritt och trav, men som går en bärig kontrollerbar galopp är det kanske inte helt fel att börja där. Personligen är jag en fegis, så jag skulle inte ens komma på idén att testa galoppen innan jag har koll i skritt och trav! :D

Gelsomina skrev:
Hej!

Har precis tagit över ett varmblodssto som inte kan särskilt mycket än. Skulle gärna vilja ha lite tips på hur ni andra ha gjort för att lära era travare att galoppskänkel betyder galopp och inte "trava så fort jag kan"

Vad är en galoppskänkel? Kan inte en skänkelhjälp på "galoppstället" lika gärna betyda gena inte i kurvan, böj kroppen, öka storleken på volten eller gå åt sidan? Hoppar du inte över en massa steg i hästens utbildning i "ryttarspråk" om du lär in galoppskänkel som en enskild hjälp? Vill du snabbt lära in ett galoppkommanado utan att störa den vidare ridutbildningen skulle du kanske prova ett röstkommando i stället?

Frågan är om hastigheten har så stor betydelse för frambenskador.
Hur väl hästen bär sig på bakbenen, taktmässiga rörelser (om benen är i otakt med varandra kan påfrestningen på enskilda ben öka markant) och ryttaren påverkar nog mer skulle jag påstå.
Värst skaderisk borde det vara om man skjuter på med bakbenen och bromsar med frambenen, vilket märks på att det blir stötigt och svårt att sitta ned i tex trav.

Angående galopp på travare så kommer den naturligt för hästen när hästen är starkare, bär sig mer på bakbenen och kan korta av steglängden med bibehållen aktivitet.
Mitt råd är därför att jobba mycket sidvärts i skritt och trav, klättra, rygga (utan att använda tyglarna) och vid behov arbeta hästen vid handen.
Det kan kanske ta något/några år, men den som väntar på något gott....

Mitt nordissto har jag jobbat väldigt sällan med. Hon kan skritt, trav, hålla tempo med halvhalter samt halt vid upp- och avstigning och på bortvägen om man behöver fixa till något. Trav har vi ridit mestadels i lugnt tempo med läppkontakt, men även montétrav med mera kontakt kortare sträckor för att variera och jobba med något hon kan. Galoppen börjar jag med nu när vi rider ut genom att montétrava när de andra galopperar, i balans alltså. När jag sedan i slutet på ridturen inte låtit henne öka traven för att hinna med, har hon själv valt galopp (jag förstärker ojämnheter i takten för att påverka). Det är ingen kvalitetsgalopp ännu, men det kommer när hon lärt sig vad det är hon gör egentligen. Redan andra gången valde hon galopp snabbare, hon fattar fort när hon får mycket beröm. Galoppskänkel/hjälper kommer jag att vänta läänge med, då jag räknar med att hon helt enkelt så småningom kommer att anpassa sig efter den takt jag slår an med sätet, och galoppsätet kommer hon att lära sig medans vi galopperar ute. Men det kommer att vara när hon själv väljer länge än.

På bana jobbar vi med replongering. Halter, varvbyte, ryggningar, trav i svag öppna och sluta för att få bättre ryggverksamhet och bättre takt i traven. Där kommer jag inte att lägga in någon galopp förrän galoppen är etablerad ute, samt att hon orkar bära sig bra i traven i longeringsarbetet.

Tycker faktiskt att det kan vara en fördel att hästen inte är hundra balanserad i traven, det är lättare att få dem i galopp om man kan få dem att tappa balansen. Hade en nordis här ett tag som var så benhårt travsäker att han kunde trava över både stock och sten och i gropar i både upp- och nedförsbacke. Han hade aldrig någon anledning att fatta galopp.

Missförstår vi inte varandra? Det var ju frågan om att rida hästar som INTE rörde sig i balans! Tror du att det då är samma risk med skritt eller "lufstrav" som med "nytt hastighetsrekord på bogarna"?

När jag lärde "min" travare att galoppera, satte jag upp några hinder i skogen. Han föll in i galoppen lättare när man "landar" efter.
Man kan också ta hjälp av en kompis. Då stod jag och vänta medans hon galopperade bort, över hindret och en bit bort.
Min häst blev lite hetsig, och ville gärna komma ifatt sin kompis.
Så då galopperade han. Det gick fort, men, en bra början i alla fall. När de börjat galoppera så gör man galoppskänkeln, och säger galopp högt.
Det här har i alla fall fungerat på min travare. :bump:

Hej!

Och tack för alla svar och tips. Min häst är inte körd på flera år utan har gått som fölsto och blivit riden lite då och då som promenadhäst.
Hon är dock väldigt lyhörd och duktig då jag rider. Än så länge har jag bara skrittat och travat henne ute i skogen och övat volter och halvhalter på ridbanan. Tänkte rida cavaletti imorgon.
Då hon galopperade var då jag testade om hon förstod galoppskänkel, hon faller dock in i galoppen ibland i branta backar och då uppmuntrar jag henne direkt.

Naturligtvis kommer jag att ta det lignt och inte stressa fram någonting från henne, ville bara få lite tips. Så nu är det bara att fortsätta träna.

Vissa av hästarna som jag rider in (travhästar i träning) lär jag även galoppfattning om galopparbete behövs. Vissa går det lättare för och andra är det svårare...

Ha tålamod, och var tydlig. Försök att pränta in att hästen får galoppera när du ber om det, dvs. gör galoppskänkel i uppförsbackar och håll skänkeln och försök hålla galoppen. Det är rätt logiskt, ingen har lärt mig något, jag är självlärd och kommer framåt tillsammans med hästarna. Vissa fungerar bra med röstkommando som 'gaaaalopp'. Känn dig fram vad som ger mest resultat med din häst. Är hon/han inte redo känner du det rätt fort och får lov att träna upp den mer innan man provar igen, vill ju ha bästa förutsättningarna som helst visst? ;).

Lycka till.

Något som fungerat väldigt bra med mitt varmblod gällande galopp fattningar är att fatta galopp i ett hörn i paddocken, ge hästen fri inner tygel, fri rygg samt "luta sig lite åt fel håll". Dvs låt hästen hitta sin egen balans i fattningen. Funkade kanon!

Men innan jag började med detta lät jag henne galoppera mkt på rakspår, och var nästan tvungen att låta henne springa in i galoppen i början, för att hon skulle fatta vad jag ville. Nu äääälskar hon att galoppera :D

Jag vet inte :p
Min kunde när jag köpte honom, det enda jag gjort är att med hjälp av tränare finslipat den och nu har vi börjat med byten :)

Min häst kom direkt från banan. Har äv delat mkt erfarenheter med andra då man gärna disskuterar sånt som man har gemensamt.

Skymtade att en annan trådkrivare nämnt att man inte ska låta hästen springa in i traven. Detta är väldigt sant på ett sätt och ges ofta som råd till travhästägare. Men det finns alltid undantag - bla i mitt fall. Och man ska anpassa träningen efter individen man jobbar med.

Man måste fundera på vad man ska börja med ang galoppen. Fattningen eller galoppen?

Galoppen är andra muskler än de som används vid trav och skritt - såklart. Om inte annat så används de på ett annat sätt. Detta innebär att när du börjar med galoppen kanske hästen är välmusklad, men fortfarande för klen för samlad galopp.
Alltså måste man låta hästen öka steg och tempo innan den orkar falla in i galopp och antagligen blir äv galoppen lite snabb. Men det viktiga är att hästen fattar.

Något som är väldigt viktigt o känna till är att galoppfattningen är det som bygger galoppmusklerna. Vill du träna galoppen på en häst - fatta ofta och galoppera väldigt korta bitar, kanske bara några steg i början. Prova att fatta - beröm så fort hästen fattar genom att släppa tygeln, säga "bra" och klappa. Hästen saktar antagligen av(sakta gärna av själv när du berömt om han inte gjort det), men det är bra efter som att han då inte hinner hamna i en dålig och obalanserad galopp - om häster får dålig galopp så är den mer ovillig att fatta igen sen - dessutom tappar den ofta förtroende för sin ryttare. Saktar den av på en gång får den muskler och lär sig dessutom att kontrollera och balansera galoppen vilket den måste kunna för att galoppera vidare på ex vis volt. Gör om 3-4 ggr och lägg sen ner galoppen för dagen. Galoppera inte dagen efter utan vänta till nästa dag. Hästen kan bli uppspelt och få träningverk - samt bli trött i kroppen. Upprepa samma sak igen.
Med tiden kan man låta hästen galoppera några steg innan man berömmet - och sen ökar man tiden så att hästen hela tiden bryter av innan den faller in i dålig galopp.

På det här sättet bygger du upp en balanserad och bra galopp redan från början. Men som sagt, olika hästar fungerar olika. Man ska alltid lyssna på hästen och om någonting inte fungerar så ska man ändra tillvägagåendet. Hästar har också olika fysik och olika förutsättningar för saker.

Nu blev det här inlägget så långt att jag inte tänker lägga till något mer.. då orkar du inte läsa. ;) Men får du lust o bolla idéer och disskutera så pm:a gärna.

Lycka till med kusen din! :bow:
ttl :cool:

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 413
Senast: Roxy
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
839
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 018

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst
  • Muskelbristning