Självklart är det så, men om vi ska förstå varför SD växer hela tiden så måste vi ju också förstå vilka verklighetsbilder dessa väljare har. Och förstår vi inte det kan vi heller inte göra någonting åt problemet som vi ser det.
Om människor tycker att de blir åsidosatta, att deras barn inte får en bra skolgång, att deras barn saknar framtidsutsikter, att deras föräldrar inte har det bra på äldreboendet, att allting försämras, så är det klart att de reagerar på vad det är som felar i samhället. Det finns en viss desperation i att känna att man själv eller ens barn inte är konkurrenskraftig på arbetsmarknaden, att ens barn kommer att få växa upp i ett samhälle som genomsyras av våld och förtryck istället för fred och frihet. Inga människor vill gå bakåt i utvecklingen eller ner i välfärd! Och kan vi inte hålla en bra nivå i det svenska samhället för oss som bor här kommer människor att bli ännu mer arga och ännu mer desperata. Och desperata människor är farliga människor.
Och bevis på att desperata människor är farliga människor ser vi bevis på hela tiden numer. Det är grupper av etniska svenskar som jagar bort romer, hotar romer till livet, kastar saker på tiggare etc. Och å andra sidan ser vi personer med invandrarbakgrund som är så desperata i sitt utanförskap att de åker ner till Mellanöstern och Afrika för att kriga med extremistgrupper såsom IS, Boko Haram, etc. Och det blir en ond cirkel av allt detta. När desperata etniska svenskar ser desperata invandrare stödja de organisationer som hotar bilden av fred och säkerhet, blir de ännu mer desperata och sjunker ännu lägre i sin främlingsfientlighet. Och då blir invandrarna ännu mer desperata av att de känner av utanförskapet och klyftan vi skapat eftersom vi egentligen inte har skapat ett samhälle som skapar en frizon, som skapar ett nytt eget fritt liv.
Alltså, jag pratar dagligen med högpresterande etniska svenskar som är rädda för att byta jobb, som är rädda för att bryta upp sina förhållanden, rädda för att sälja sin bråkiga häst de egentligen inte alls trivs med. Folk är rädda för förändring av naturen liksom. Gissa hur mycket mod och ambition det har tagit för de människorna som flyr att komma hit? De har lämnat allt det känt till bakom sig för att starta ett nytt liv. De har massor med handlingskraft och massor med vilja. Och här felar Sverige. Vårt fula sätt att ta hand om och vårda blir här en stor björntjänst. Släpp på regleringarna på arbete, gör skatteregler för småföretagare enklare och se till så att vi satsar på utbildning av hur det svenska företagssystemet fungerar för de nyanlända istället för att berätta för dem vilka bidrag de ska söka. Det är ju människor som vill skaffa nya, spännande, fria liv. Och där brister Sverige. Vi skapar istället ett helt nytt fängelse för de nyanlända. Bidragsfällan, fängelset i förorten och fängelset att aldrig kunna komma in i det svenska samhället. Vi skapar ett fängelse av utanförskap!!
Och här blir människor arga på mig och kallar mig för rasist. Jag är inte rasist för att jag är kritisk till det systemet som finns idag för mottagandet av invandrare. Men jag tycker att jag ser områden där vi kan förbättra vårt mottagande så att vi inte skapar klyftor och desperation. Det är ingen som klagar på alla thailändare som kommit till Sverige, det är ingen som klagar på norrmän eller amerikaner som flyttar in. Folk klagar på de som belastar bidragssystemet! Där är där skon klämmer. Ser politikerna till att skapa möjligheter istället för fängelser så kommer svenska flyktingpolitik faktiskt att bli bäst i världen.