Sv: Scottish Fold bebisar född 3/2-09
Nämn en defekt som man avlat vidare på de sista hundra åren som är av godo.
PL
Nämn en defekt som man avlat vidare på de sista hundra åren som är av godo.
PL
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Heterozygot som i totalt foldlös, eller singel fold?Men när man hittade Folden tog det ca 10 år innan någon slog larm om problemen o ytterligare 20+ innan det slogs larm om att även alla heterozygoter har problem. Än idag blundar uppfödarna!
PL
Om du läser FÖRSTA MENINGEN så står det att det finns fler studier....
Men INGA av dessa använder ett tillräckligt stort antal individer för att det ska räknas som en RIKTIG VETENSKAPLIG STUDIE ! ! !
Sen finns det en hel massa andra kattraser med EXTREMT dödliga gener som ändå får avlas med UTAN RESTRIKTIONER.....
Kattraser där kattungar föds med så platta bröst att hjärtat slutar slå om dom tar djupa andetag, hjärnan ligger helt öppen under huden då skallbenet saknas, gomspalter som uppfödarna sondmatar tills dom är gamla nog att sys ihop och sen säljs som utställning- och avelsdjur,
Katter utan svans som saknar dom sista ryggkotorna så ändtarmens slutmuskler inte har någonstans att fästa vilket ger tarmframfall och skolios från höfterna och fram mellan skuldrorna( som premieras och lyfts fram som fina och vackra representater för sin ras),
andra raser har sådana hjärtfel att dom är glada om det finns 1( EN ) överlevande kattunge ( OBS! EJ att den skulle vara frisk utan bara överlevde), Sen finns ledskador som är exakt likadana på helt andra raser som INTE har vikta öron.
Scottar exempelvis varit en av dom 3 största raserna i bl.a. Japan, bland dom 10 största i USA m.m. Där snackar vi om TUSENTALS individer.....
Men jag skulle också kunna hitta något att starta en hatkampanj mot i princip vilken ras som helst, jag behöver bara få fatt i 2-3 olika och stänga in dom och låta dom para sej som dom vill i några år och sen skriva en C-uppsats om rasens hemska defekter....
Fast så gör inte jag...