Scintigrafi

DAngel

Trådstartare
Har fått tid på Ultuna för en scintigrafi av mitt 2 åriga sto med en misstänkt bäckenfraktur.
Mitt f-bolag ersätter 5500 av kostnaden för scint, men jag antar att undersökningen kostar lite mer än så.
Tänker ringa nästa vecka för att kolla priset, men slänger ut en förfrågan här tills dess om någon nyss har varit inne med sin häst och vet ungefär vad det kostar ?

Sv: Scintigrafi

En bekant scintade sin ponnys hov för några månader sedan.
Det kostade 12800 kr, försäkringsbolaget ersatte 5000 av dessa.

Tror de scintade på Mälarkliniken för att det var billigare där. Ring och kolla och jämför med Ultuna.

Nu blir jag såklart nyfiken, varför ersätter försäkringsbolaget bara en del av kostnaden för undersökningen?
Finns det andra undersökningar de bara ersätter delvis?

Tack för svar !
Jag ska ringa på måndag som sagt, men otålig som jag är så kunde jag inte hålla mig från att göra en liten förfrågan =)

Jadu, jag har ingen aning faktiskt.
Tror jag läste om nåt bolag som inte alls ersatte just scint, hur det kommer sig vet jag inte heller ...

Försäkringsvillkoren anger en rad undersökningar som inte täcks av försäkringen. Sedan kan ju bolaget alltid vägra med motiveringen att de inte anser en viss undersökning nödvändig. Det är jätteroligt när bolaget gör det efter undersökningen i fråga, så står man där och ska lösa ut en häst med 20 000 kr som man trodde gick på försäkringen...

Min vet ringde mitt försäkringsbolag för att få klartecken och raka svar redan innan remissen skrevs.
Just scint är bolagen tydligen ofta tveksamma till att ersätta.

Finns det andra undersökningar de bara ersätter delvis?

Magnetröntgen ersätts bara med 5000 kr i det bolag jag har. Och det kan bli en väldigt dyr historia. Chockvågsbehandling ersätts bara via en extra rehabförsäkring, då med 1000 kr var fjärde månad. Buköppning har jag fått teckna extraförsäkring för också. Det är vad jag kan komma på just nu.

Jisses... man ska kanske ta sig tid och läsa igenom lite av det finstilta... jag typ förutsätter att mina älsklingar aldrig kan drabbas av något värre än förkylningar och sårskador, och har därmed inte funderat kring sånt där närmare... har bara antagit att de ersätter "allt man normalt kan behöva göra".

Nu kanske det blir lite halvt OT här, men en rehabförsäkring är en jättebra tilläggsförsäkring - för man får mycket för pengarna (300 kr/år). Dessutom kan man använda den tre gånger per år om det skulle vara så.

Så här kan villkoren se ut:

Sjukbeslag: Sjukbeslag med belopp upp till 1 000 kronor per självriskperiod (125 dagar). Arbetet ska vara utfört av utbildad hovslagare och vara remitterat av veterinär.

Alternativbehandling: Alternativbehandling, remitterad av veterinär och utförd av legitimerad sjukgymnast eller equiterapeut, upp till ett belopp av 1 000 kronor per självriskperiod. Ersättning utgår vid konstaterad hälta eller rygglidande.

Laserbehandling: Laserbehandling, utförd av veterinär, legitimerad sjukgymnast eller equiterapeut, ersätts med 1 000 kronor per självriskperiod i samband med ersättningsbar sårskada.

Mediciner: Receptbelagda mediciner som hör till skadan och är utskrivna eller försålda av veterinär upp till ett belopp av 1 000 kronor per självriskperiod.

Resor: Veterinärens resor, i samband med undersökning eller behandling av skadad häst, upp till ett belopp av 1 000 kronor per självriskperiod.

Djurambulans: Djurambulans upp till ett belopp av 5 500 kronor per försäkringsår. Ersättning för djurambulans utgår i de fall det med hänsyn till skadans/sjukdomens omfattning av veterinärmedicinska skäl, är nödvändigt att anlita sådan.

Nödslakt/destruktion Du kan få ersättning upp till 5 500 kronor.

Som hästägare kan man nog inte investera 300 kr/år bättre än att teckna upp den här extraförsäkringen. Man får igen väldigt mycket pengar för en liten premie om olyckan är framme.

Gjorde en scint på min hästs framben på Ultuna för bara några veckor sedan. 4000 kr och f-bolaget täckte hälften. Bilderna visade mycket tydligare vad problemet var mot vad vanliga röntgenbilderna hade gjort, klart värt pengarna!

Tack för svar !

Undersökningen ska göras oavsett vad det kostar, så är det bara.
Gäller bara att se till att jag verkligen kan lösa ut min häst från Ultuna.
Vad jag förstår är det ju några vårddygn för just undersökningen och sedan ev behandling om dom hittar nåt som kan göras nåt åt.

Stoet hittades i hagen för snart 4 veckor sedan med sårskador på vänster sida, ett större vid armbågen fram och ett som en 5 krona vid knäet bak.
Vi fick åka till Strömsholm för att undersöka så inte lederna var skadade, vilket dom inte var.
Såren var 8 cm resp 15 cm djupa.

Såren har läkt fint, men hästen blir haltare och haltare. Hon har även tappat enormt mkt muskler på vänster sida över länd/höftknöl så vi var på vår klinik i veckan och fick alltså en remiss till Ultuna.

En dyr historia redan , jag har lagt ut lite över 10 000 på hästen fram tills idag.
Så ja, händer det nåt större så gäller det att ha pengar trots sin försäkring - för dyrt blir det :(

Jag har funderat på det här tillvalet ett tag, men inte gjort slag i saken =(
Jag har 2 hästar till utöver mitt skadade sto och ska ringa mitt f-bolag i veckan och diskutera lite ändringar.
Har haft häst i många år men aldrig behövt utnyttja försäkringarna tidigare och inte sett över dom ordentligt, men nu så inser jag värdet av att kolla över dom noga mellan varven ....

Liknande trådar

Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 481
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
12 088
Senast: Nominous
·
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
4 075
Senast: Starstedt
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 299
Senast: cactuspower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka