Jag tycker att diskussionen här på Bukefalos har varit både mer intressant och mer givande än på andra ställen(som vanligt
). Oavsett vad man tycker om hur Furuviksparken hanterat rymningen blir det mer eller mindre oundvikligt att gå vidare till frågor om djurparker, bevarandeprogram i och utanför parker och hot mot djurarter i deras naturliga miljöer. Frågan är helt enkelt mycket större än dessa enskilda individer som hållits i fångenskap och nu dödats i en djurpark i Sverige, oavsett hur tragiskt och hemskt det är.
Jag har redan skrivit vad jag anser om djurparker och vad jag tycker ska vara förutsättningar för att de ska finnas. Mer intressant tycker jag är vad som kan göras för att djurparker inte ska behövas som de gör nu, med andra ord hur man ser till att djurarter kan fortsätta leva i sin naturliga miljö.
Den här artikeln tycker jag är jätteintressant. Den visar på konflikterna som kan mellan djur - i det här fallet schimpanser - och människor. Och som alltid när det gäller fattiga länder är det lätt att sitta på avstånd och säga att man bara ska sluta hugga ner skogen och stoppa den hemska tjuvjakten. I artikeln får man förståelse för varför människorna beter sig som de gör men lyckligtvis också insikt i projekt som pågår för att hindra konflikterna som är själva orsaken.
OBS! Det finns bilder på både människor och djur med otäcka skador i artikeln. Texten innehåller också en del väldigt obehagliga stycken.
‘I am scared all the time’: Chimps and people are clashing in rural Uganda