replica

Trådstartare
Hur ser ert dags schema ut för era hundar/valpar?
När går ni upp? Får de mat? Träning? Promenader? osv

Nyfiken i en strut här!:p
 
Sv: Schema?

Schema?
Det har vi inget. Det enda som är samma varje dag är 30 min luffande i skogen innan jobbet och en timme till då jag kommer hem ( om hunden är här vill säga). I övrigt ser det lite olika ut dag för dag.
 
Sv: Schema?

Mjaa.. menade inte direkt ett schema med exakta klockslag..
Mer som att
På morgonen får X mat, sedan är det 1h promenad.. runt lunch blir det träning osv..

Tänkte hur det ser ut för alla som jobbar/är hemma osv..

Jag jobbar inte så väääldigt mycket kretsar runt min valp just nu:)
 
Sv: Schema?

jag har inte heller något schema. jag jobbar skift så det blir väldigt olika från vecka till vecka. morgonpromenaden blir allt från 6 på morgonen till 12 på dagen och hur lång den blir beror på om jag jobbar dag, vilket väder det är osv. vi har faktiskt nästan inga rutiner alls.
 
Sv: Schema?

Hilda, 5 månader, brukar gå ut och snabbkissa mellan 04.00-06.00
då jag själv brukar vakna till. Sen somnar vi om båda två och runt
9-10 så kliver vi upp för dagen, går en runda runt området
och sen är det dags för mat, hon får 15-20 min på sig sen tar
jag bort maten. Under dagen så brukar hon följa med mig i
stallet eller så satsar vi bara på att ha det lugnt och skönt.
Om vädret tillåter är vi ute ganska mycket och vi satsar på
att ta 1 "ordentlig" promenad per dag (ordentlig menas med
att inte bara traska runt kvarteret utan tex. fara till skogen
och promenera, ta sig till stan och promenera bland folk osv.)
.
Hon brukar få sin kvällsmat runt 18-19 tiden och sen går vi en
ordentlig rastningsrunda (då hon gör "båda delarna") runt
21-22 tiden. Sen brukar jag släppa ut henne och snabbkissa
alldeles innan jag går & lägger mig nångång mellan kl.00-02.
 
Sv: Schema?

Jag går ut på morgonen med 5 månaders valpen/unghunden (?).
Sen är det lite olika beroende på jobb, stallet, sambon osv.

Jag är inte så mycket för det där med fasta tider jämt. Hundar kan bli väldigt stressade om dess tider bryts, likaså när man ska fodra hästar och det sker exakt samma tid varje kväll. Därför tror jag inte riktigt på det, man ska kunna variera lite. kanske inte middag 1 en dag och vid 7 en dag, men att det inte måste vara exakta tider.
 
Sv: Schema?

Det där är lite intressant.

Hundar är ju bettende djur därför mår dom bäst om deras dag är äckligt inplanerad o körs dag ut o dag in. Men tyvärr så går det inte för vi har en massa andra aktiviteter och hobbysar som ska göra. Men om man ser det från hundens sida så skulle det helst se ut så.
 
Sv: Schema?

Ja, det är lite svårt..

De mår ju bäst av rutiner. Men ändå kan jag känna, som med våra tidigare hundar som jag hade hos föräldrarna, där fasta rutiner gällde, att om rutinerna bröts blev det mycket stress och oro.

Så jag vet faktiskt inte?
 
Sv: Schema?

Ja, det är lite svårt..

De mår ju bäst av rutiner. Men ändå kan jag känna, som med våra tidigare hundar som jag hade hos föräldrarna, där fasta rutiner gällde, att om rutinerna bröts blev det mycket stress och oro.

Så jag vet faktiskt inte?

Nej exakt dom är bettende djur så de mår bäst när det är som det alltid är , det blir oblans för dom när man ändrar nåt.
Men ex som för mig som tävlar det är ju viktigt för mig att jag göra samma rutiner på tävlingen som träning så de känner igen sig.
 
Sv: Schema?

Har själv ett väldigt fast "schema" för valpen..
Detta funkar då jag är hemma konstant nu..

7.00 Går upp, ger valpen välling och tar en kort promenad.
ca 7.30 går och lägger oss igen..
9.00 Går upp.. går ut, tränar lite inkallning och busar
11.00 Mat: uppblött torrfoder, efter detta en lite längre promenad för att både bajsa och kissa. Sen in igen, busar lite och sover en stund.. Blir en kissepromenad här också beroende på hur han sover.
15.00 Mat igen: Torrfoder blandat med fil. Efter detta blir det en promenad där vi busar lite och springer fritt. Sen åker vi hem och sover en stund..
Mellan 17.00-19.30 har vi miljöträning, åker buss, åker in till stan osv.. Blir ute en längre tur, blir valpen trött bär jag/vi honom..
20.00 välling igen. En liten promenad efteråt ev en del bus beroende på hur aktiv han är.

Framåt 23.00 går vi och lägger oss. Släpper ut honom för en liten kissepromenad innan dess..

Valpen är 11 veckor gammal.. Mattiderna (7,11,15 o 20) bör hållas enl uppfödaren så vi håller oss till det och bygger dagen utifrån dem..
Var så länge sedan jag hade valp (6 år snart).. Kanske blir för mycket aktivitet för den lille?

Anledningen till varför jag ställde frågan från början var att se hur andra hade det och för att se så jag inte gör något helt galet.:crazy:
 
Sv: Schema?

Hur ser ert dags schema ut för era hundar/valpar?
När går ni upp? Får de mat? Träning? Promenader? osv
Få saker är fasta, allt hänger på dagsformen. Just nu är det iaf. så att maken går upp kring 7-7:30 och tar ut valpen på första rundan då. Sedan är det lite olika när han får mat, ibland är det åtta ibland nio, får han för tidigt äter han inte alls. Ibland blir det vid elva eftersom vi har sovit. Hur som helst, när maken går till jobbet lägger jag och valpen oss i soffan och sover några timmar. Vi brukar vakna kring elva-tiden och då är det kisserunda igen, och fick han inte mat vid åtta-nio så får han det nu.

Nästa kisserunda brukar vara vid 14-15. Mat serveras vid 15 de dagar någon är hemma. Nästa promenad vid 18 då maken kommer hem. Sista pissepausen är vid 22-23, då någon av oss gärna går en lite längre runda.

Valpis sover fortfarande ganska mycket dagtid men är pigg på kvällen, så det brukar bli lite träning då. Träningen varierar, någon gång har det varit sitt och ligg, ibland tränar vi att gå i koppel, ibland tramsar vi bara runt med någon leksak. Sådan träning sker inomhus - stor lägenhet. ;)

Snart börjar jag skolan och då kommer mat att serveras två gånger per dag - morgon och kväll. Första promenaden blir då på morgonen som vanligt, och sedan tar jag ut honom när jag kommer hem. Sedan tar maken vid när han kommer hem. För att kompensera min frånvaro tänkte jag börja då med lite längre promenader.

När valpis var yngre var det sängdags 22-23 (då brukade han vara helt slut, jobbigt att vara liten valp) och han kunde bli upprörd om vi inte gick och lade oss då. Nu brukar han slockna på golvet ungefär då och vakna till och själv förflytta sig till sovrummet när vi går dit. Ibland är han uppe längre, men i gengäld sover han då längre på morgonen.
 
Sv: Schema?

Hundar är ju bettende djur därför mår dom bäst om deras dag är äckligt inplanerad o körs dag ut o dag in. Men tyvärr så går det inte för vi har en massa andra aktiviteter och hobbysar som ska göra. Men om man ser det från hundens sida så skulle det helst se ut så.
Min valp brukar hålla koll på mig. Matte SKA lägga sig i soffan framför Nyhetsmorgon kl. 08:00 på vardagsmorgnar, annars blir valpis mycket påstridig. Sedan SKA matte kliva upp kl. 11 och gå ut med valpis, annars blir valpis mycket påstridig. Matte SKA gå ut med valpis igen vid 14-15, annars blir valpis mycket påstridig. Valpis SKA ha mat kl. 21, annars blir valpis mycket påstridig.

(Jag tror du fattar vinken. ;))
 
Sv: Schema?

Det varierar såklart, men i stort sett brukar dagarna bestå av:
Ca 3 timmars promenader. Vid större träning (tex. åka till klubben för att köra agility) så blir det lite kortare promenadtid, kanske 2 timmar istället + kissrunda innan och efter träning.
Lydnad och freestyle brukar vi lägga in under promenaderna.

Det utfodras 2 gånger / dag, morgon (9) samt eftermiddag/kväll (17-tiden). Sen brukar det smakas något ibland när jag äter, samt att godis delas ut under träning.
 
Sv: Schema?

Ungefär så här ser det väl ut, promenaderna varierar i längd men minst 30 minuter blir det oftast och oftast en gång per dag går han lös i skogen. Handlar om en liten sälskapshund, hane 7 år.

Morgon, promenad
Lunch, promenad, efter promenaden mat
Kväll efter 18 promenad, efter promenaden mat

Mellan dessa blir det groomning på strykbrädan :D Leker med aktivitetsbollen (det har han precis lärt sig, efter 6 år, jippi) eller bara myser i soffan. Ibland leker vi med någon rolig sak, men han är inte speciellt lekfull av sig. Roligare att jaga varandra runt, runt i huset eller på gräsmattan :angel:
Först jagar matte vovven, sen vänder matte och springer åt andra hållet och så jagar vi varandra så ett tag :p
Jätteskoj.
Ibland gör vi konster eller hoppar hinder i trädgården, leka kurragömma är skoj också. Det händer inte direkt ofta tyvärr. På helger blir det längre promenader.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Schema?

Ger mat kl 7 på morgonen , därefter en halvtimmes motion innan jag sticker till skolan. Då är vovven hemma med pappa , som inte brukar g ånågon promenad med honom , även om undantag sker , han jobbar däremot mkt ute i trädgården , kastar lite leksak osv. Så kommer jag hem vid fyra , gå ut cirka en timme till en och en halv med vovven , eller åker till stallet med honom , så rider vi ut tillsammans =) Kvällsmat får han vid sju på kvällen , och en sista kvällspromenad på cirka 45 minuter vid nio , sen är det natti natti ^^:)
 

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 916
Senast: Sesca
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
979
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Har alltid haft större hundraser där rekommendationer varit att motionera växande hund försiktigt. Efter diskussioner med hundfolk så...
Svar
13
· Visningar
1 341
Senast: hundtant
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 791
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp