Schamponera sin häst!

M

Mildis

Hej!

Jag har ett problem. Jag vet inte riktigt vad jag ska ha för hästschampo till min fux. Dessutom är han rädd för slangen och vattnet, så jag måste ha ett schampo som man inte behöver skölja ur? :crazy: Hjälp mig och ge tips!!!! :crazy: :confused:

Sv: Schamponera sin häst!

Hej!

Jag har ett problem. Jag vet inte riktigt vad jag ska ha för hästschampo till min fux. Dessutom är han rädd för slangen och vattnet, så jag måste ha ett schampo som man inte behöver skölja ur? :crazy: Hjälp mig och ge tips!!!! :crazy: :confused:

Du kan gladligen använda barnängens schampo, milt och sedan ett balsam för svans och man så kan du reda ut den efter bad.

Du kan gladligen använda barnängens schampo, milt och sedan ett balsam för svans och man så kan du reda ut den efter bad.

Ledsen jag såg inte att du hade problem med urskjöljning, då vet jag inget annat tips. Ledsen

Hej!

Min häst hatar vatten och slangen (ffa vattnet) efter något som hände när hon var 4.. Vad som hände vet jag inte, ena dagen var vatten ok, nästa dag var vattnet i slangen som en giftkobra...

Iaf när jag tvätttar henne binder jag upp henne och gnuggar först in henne med vatten och svamp, sen på med tvål och vatten med svampen och sköljer sedan av med vatten ur hink- med svamp. Detta tycker hon INTE om, men härdar ut. Sen sköljer jag av henne på slutet- inte populärt alls!

Fast vi har övat i flera år med vatten och slang och svamp mm.. Så det mesta tipset jag kan ge är öva öva öva.. dom vänjer sej, vissa kan tom gilla det- min hör tyvärr inte dit.. Och med min metod blir även jag helt genomblöt- så klädombyte är en bra sak:-)

/ Lavinia, vars skimmel är beige-skäck just nu och tills installningen.

Min foderhäst var också rädd för slangen och vattnet men jag mutade med godis och nu går det bättre. :angel:

Min islänning är oxå hemskt rädd för vatten och slangen!:angel: Men vi har vant honom vid vattnet och kan nu svampa honom ordentligt. men problemet med slangen kvarstår så vi brukar helt enkelt svampa honom blöt, schamponera, och svampa honom tills shampot e borta...lite omständigt men funkar. Ett tips oxå är att stoppa bomull i öronen, blev bättre på våran då jag mest tror att han är rädd för "vattenplasket" snarare än själva vattnet :smirk:

Det finns väl torr-schampo? Vet inte riktigt hur det fungerar eftersom jag aldrig behövt det men namnet säger ju ganska mycket! ;)

Min foderhäst var också rädd för slangen och vattnet men jag mutade med godis och nu går det bättre. :angel:

Okej, jaa jag tänkte på det att om man berömmer hästen efter att man har testat med slangen varje gång så kanske det dunkar jätte bra tillslut.
I dag efter att jag hade ridit så gick jag ut på stallplanen och sprutade lite med slangen, det vra läskigast när man kom för nära, men med spänt grimskaft och spruta från lite avstånd funkade det, sedan fick han godis för att han var så duktig. :)

Min islänning är oxå hemskt rädd för vatten och slangen!:angel: Men vi har vant honom vid vattnet och kan nu svampa honom ordentligt. men problemet med slangen kvarstår så vi brukar helt enkelt svampa honom blöt, schamponera, och svampa honom tills shampot e borta...lite omständigt men funkar. Ett tips oxå är att stoppa bomull i öronen, blev bättre på våran då jag mest tror att han är rädd för "vattenplasket" snarare än själva vattnet :smirk:

Okej, tack! :)
Jag får nog göra lite med slangen och lite med svampen så funkar det nog efter ett tag. :d

Tips nr 1: Träna på vattnet o slangen, använd hink om det är lättare.

Tips nr 2: Linementschampo, behövs ej sköljas ur.

Tips nr 1: Träna på vattnet o slangen, använd hink om det är lättare.

Tips nr 2: Linementschampo, behövs ej sköljas ur.

Okej, tack!
Jag kanske ska börja med att använda linimentschampo, så att han blir ren någon gång. :rofl:
Sedan kan jag juh träna, träna, träna.... med slangen och hinken.

Jag brukar bara ställa upp dom på gången i spolspiltan och spola försiktigt tills de lugnar ner sig, de blir lugnare för varje gång.
Har du ingen spolspilta , ta en hink med vatten och svamp. Funkar alldeles utmärkt!:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 609
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat