Schäfer med myror i arslet.

C

CassyJo

Våran schäfer är en mycket energisk herre men hur vi än aktiverar och motionerar honom tycks han inte bli av med all energi. Jag tränar honom i lydnad, vattenapportering, sök, skydd och agility. Han är ofta på sjön och badar, springer i skogen, följer med på hiking. Jag cyklar med han och åker inlines sommartid samt drar med han på vintern.

Just när man tror att han har blivit trött så nog har han energi kvar alltid och börjar jaga bollar och annat som fångar hans uppmärksamhet (ej katter, harar, kaniner eller dylikt utan mer leksaker).

Allvarligt, vad ska jag göra för att riktigt trötta honom så han bla kan sluta fokusera på annat?

Någon som har hört talas om ett hundträningsschema och kanske har ett att tillgå en hyperaktiv schäfer hane med myror i arslet?

Alla förslag välkomnas.

Sv: Schäfer med myror i arslet.

Våran schäfer är en mycket energisk herre men hur vi än aktiverar och motionerar honom tycks han inte bli av med all energi. Jag tränar honom i lydnad, vattenapportering, sök, skydd och agility. Han är ofta på sjön och badar, springer i skogen, följer med på hiking. Jag cyklar med han och åker inlines sommartid samt drar med han på vintern.

Ja du kan ju just bero på allt som står över kanske ska rikta in dig på en sak och inte köra varenda gren som SBK har och lite till.

Ja du kan ju just bero på allt som står över kanske ska rikta in dig på en sak och inte köra varenda gren som SBK har och lite till.

Varför skulle han bli mer energisk ju mer jag aktiverar och motionerar honom? Borde det inte vara tvärtom?

Dessutom så körs inte alla grenar parallellt. Skydd och vattenapportering görs sällan men agility och lydnad körs rätt ofta. Övriga aktiviteter är sådant som händer i min vardag och då följer hunden med. Ser inte hur det kan påverka honom negativt och skulle vara orsaken till att han har myror i arslet.

Han kanske är överstimulerad. Provat säga åt honom att gå och lägga sig?
Det kan mkt väl vara så att han blir rastlös pga för mkt aktiviteter...

Varför skulle han bli mer energisk ju mer jag aktiverar och motionerar honom? Borde det inte vara tvärtom?

Dessutom så körs inte alla grenar parallellt. Skydd och vattenapportering görs sällan men agility och lydnad körs rätt ofta. Övriga aktiviteter är sådant som händer i min vardag och då följer hunden med. Ser inte hur det kan påverka honom negativt och skulle vara orsaken till att han har myror i arslet.

Men om du tänker så här då. Om du motionerar och hela tiden är i gång så utsöndrar din kropp mer och mer adrenalin. Man blir beroende av det så du aktiverar din hund väldigt mycket sen begär du att den ska kunna koppla av när du vill.

Kör då istället lite grejer med han som han aktiverar sig med helst så hjärnkontoret får jobba en jäkla massa då kommer du få en hund som kan koppla av. För hundar blir inte trötta av att springa det ger dom bara mer lust när kondis ökar.

Ska ge dig ett ex en äldre dam hade en riktigt rejäl schäfer hane han blev äldre och hon fick svårt o styra han i skyddet. Då kom hon på idén jag cyklar med han till träningen det tar en 20min till klubben. Ja de första passen gick det sóm en dans han var följsam och lyhörd på henne. Men sen börja han skena igen. Så hon ökar till 40 cykel innan samma där igen följsam och fin. Men efter några pass skena det som ett tåg, Hon var uppe över timmen cykel innan och det ändå inte hjälpte då la hon om strategin. Hon gjorde han lite krallig och sluta motionera han så efter en tid så kom han ner på jorden och det gick att tävla honom på högnivå.

Du kanske skulle ta och träna passivitet? Det verkar som om din hund tycker att det ska hända saker hela tiden. Men att träna passivitet är också viktigt.

Som andra skrivit, ju mer fysisk motion, destu mer psykisk stimulans krävs för att hunden skall bli nösd o trött.
Nu har jag visserligen ingen Schäfer, men har haft gott om BCs devisen om att man inte kan utmatta en BC med fysisk motion stämmer nog in på de flesta något sånär välavlade bruks/vall/jakthundar.

Passivitetsträning nästa o skär ner på övriga aktiviteter, personspår är naturens gudagåva till överaktiva hundar, det tillfredställer de flesta hundars behov av mental stimulans.

Håller med här till 100 %. Du gör alldeles för mycket med hunden och han har helt enkelt blivit arbetsnarkoman. Måste påpeka också att den energin du säger att hunden har, är stress. Gjorde precis som du med min hund, till hon fick MSI (muscle shoulder instability) och fick inte göra något, max 10 min promenad i hela två månader, sedan successivt öka och det hela tog 6 månader. Trodde att jag skulle ha en galen hund i hemmet, men efter en vecka så lugnade hon ner sig, kunde sova ut, magen vart bra (haft orolig mage) och det viktigaste hon började fokusera mer på att göra saker själv. Idag promenerar vi mycket, hon går lös och bestämmer själv vad hon vill göra. Tränar lydnad 1-2 gånger i veckan och inte längre 30 min.
Jag trodde att jag var tvungen att aktivera så mycket för att hon skulle må bra + att hunden jag har är en "will to please". Hon fick MSI just på grund av överansträngning.
Min andra hund är lite mer av den lata rasen och om hon inte vill aktiveras så visar hon sin motvilja. Hon är frisk och lugn all the time :)
Så börja försiktigt trappa ner så ska du se att du får mer en glad och harmonisk hund. :)

Tack för alla era svar ska absolut följa dem.

Är det någon som har förslag på mental aktivitet för hunden, både sådant man kan göra inomhus och sånt man kan göra utomhus?

Har testat detta med aktiveringsboll man lägger godis i, äggkartong att lägga godis i och pet flaska att lägga godis i, i något år i hopp om att lära honom det. Pet flaskan och äggkartongen strimlar han bara i bitar, tog visserligen tid innan han upptäckte man kunde göra det liksom det också tog tid att lära honom tugga ben (tidigare ägare förbjöd honom tugga på saker inklusive ben), och bollen fattar han inte hur man använder mer än att jaga den som hundar gör med vanliga bollar. Jag lär ju honom nya konster osv och det tycker han är kul men inte nog. Jag skulle vilja skära ner på den fysiska aktiviteten och köra mer mental aktivitet då jag tror han skulle må gott av det, hundar älskar ju trots allt att använda hjärnan och nosen.

Sånt skapar också stress oftast hos tempererade hundar. Att få din gobit o.s.v.

Skulle aldrig köra nåt hemma i hemmet är det lugn och ro och avkoppling inga leksaker som det ska härjar med utan bara lugn och ro.

Skulle kört spår , uppletande och sånt som han måste använda skallen ute för att lösa.

Jag personligen tycker det är lite farligt att på forum slänga ur sig att hunden ska motionera och tränas mindre så löser det sig.

Jag hade fortsatt motionera och träna så mycket jag själv ville och samtidigt tränat avslappning och passivitet. Visa för hunden vad du vill den ska göra och hur den ska bete sig när det inte är något på gång. Antingen lär du in ett kommando (gå lägg dig/ligg där du är) eller så försöker du förmedla en lugn känsla genom att massera, slappna av själv osv. Det beror på hur du vill göra helt enkelt.

Tänk inte så mycket på "aktivera för att göra trött" då det i just ditt fall inte verkar funka, utan aktivera för att hunden ska få tänka och träna och "tröttheten" ska vara inlärd :).

Jag personligen tycker det är lite farligt att på forum slänga ur sig att hunden ska motionera och tränas mindre så löser det sig.

Vadå farligt???

Vad ska hända hunden äter upp henne om hon låter hunden landa lite.
Nej knappast nåt som tar skada på nåt vis.

Tack för era svar. Kommandot "Gå och lägg dig" kan han redan men ibland är han lite ivrig. Just nu har jag varit ute med han i över 1 timme, tränade lite lydnad, tränade hundmöten, lärde honom att inta jaga gässen, lät honom söka efter en leksak i högt gräs samt att jag hela tiden höll honom och mig i rörelse även under träningen. All träning gick utmärkt, han strunta i hundarna, lät gässen vara och fokusera på mig. Nu är han helt slut och sover sött på altan. Jag testa köra en form av kombination av allt det ni sagt och vilken skillnad, han är så lugn. I eftermiddag ska jag åka och köpa en klicker och lära honom klickerträning, känner mig riktigt peppad. :)

Jag läste boken "Stressade hundar" av Martina Nagel för ett tag sedan. Länk till bok: http://www.bok.nu/Martina_Nagel_och_Clarissa_v_Reinhardt/Stressade_hundar

Där stod det mycket bra saker, och en sak handlade om en kvinna som hade en Schäfer som hon överaktiverade.
Nu var det väl ett extremfall, hon kunde gå ut och slänga pinnar med hunden i flera timmar för att den skulle bli lugn :crazy:

Utöver det var det div lydnadskurser och agility. Hunden hade världens bästa kondition såklart men var hyperstressad och blev inte ett dugg lugnare av alla aktiviteter.

Men läs boken, den är mycket läsvärd! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka