Schabrak o Vojlock?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Widén
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 11 611
W

Widén

Vad är det för skillnad igentligen på Schabrak o Vojlock?
Jag vet ju hur dom olika delarna ser ut. Men varför finns dom båda. Finns det någon regel för när man använder vad?. :bow:

Sv: Schabrak o Vojlock?

Nej de fyller samma funktion och det finns inga regler. Tyvärr har schabraken nästan utrotat vojlocken numera, och det är synd, särskilt om man frågar sadelmakarna, eftersom en vojlock är sydd så att den följer sadeln och därmed sadelns rörelse, medans ett schabrak låser den rörelsen mera.

själv tycker jag också det är synd att det är så svårt nuförtiden att få tag i vojlockar. även om schabrak är snyggt så finns det stora fördelar med vojlock, särskilt sommartid när det är varmt tycker jag.

Åh, ett till vojlock-fan! :bow:

Jag gillar vojlock för att det ser nättare ut under sadeln, inte minst viktigt när man som jag har en liten häst. Dessutom tycker jag att det är lite jobbigt att schabraken hela tiden vill vika sig in under sadeln när man sadlar. Det gör aldrig vojlocken. Jag tycker också att det är lite synd att det är svårt att få tag på, men man kan ju specialbeställa från t ex Mias.

Nu för tiden har man ju schabrak mest för att det är snyggt, men schabrakens föregångare - valtrapperna - var till för att skydda hästen från skav från packväskor, och i viss mån för att skydda ryttarens kläder.

Vet ni förresten att de långa snibbarna på "antikschabraken" är en rest från den tiden då det var poppis att ha leopardskinn och liknande under sadeln? Snibbarna motsvarar leopardens ben!

Intressant det där sista :D

Jag föredrar schabrak av den enkla anledningen att få vojlockar (iaf av de modeller jag hade under min tidiga ponnytid) är tillräckligt breda under bossorna längst bak. Har man dessutom en fårskinnspadd under hamnar kanten onekligen under tryck.

en väl sittande sadel behöver inte en fårskinnspadd.

Gud vad jag blir trött på dina irrelevanta, griniga inlägg :mad:

Det finns anledningar till att använda padd, anser man sig ha en sådan anledning passar man SJÄLVKLART ut sadeln med padd. Okej med dig eller?

Tycker faktiskt bäst om vojlock, rent praktiskt och funktionellt - men har nu i princip bara använt schabrak på senaste tiden.

Jag använder aldrig vojlock. Jag tkr de ser billigt och fult ut, lix ridskoleaktigt ut. Till syrrans shettisar så kan jag använda vojlock ibland, men de är väldigt sällan.

jag gillar vojlockar!!
håller med om att det är oerhört praktiskt på sommaren när det är varmt t.ex...
sen är det tyvärr svårt att hitta snygga vojlockar, en sladdrig, tunn sak utan vidare passform är inte snyggt, men det gäller ju för schabrak också. däremot är en SNYGG vojlock i bra kvalitet riktigt snyggt att ha!

jag har tom. på senare år tävlat hoppning med vojlock, jag var helt ensam om att ha det på tävlingsplatsen :grin:

Här är ett vojlock-fan till!! :D

Det är snyggt och nätt under sadeln, speciellt om man har en lite kortare och/eller mindre häst, dår tycker jag det är trevligt om man SER något av själva hästen. ;)

Dessutom blir det ju såklart inte lika varmt under på sommaren, plus att de är lättare att sadla med, lättare att tvätta osv.

Men, tyvärr har jag mest schabrak eftersom det är så jädrans svårt att hitta vojlockar... :mad:

Jag gillar också vojlockar, men har liksom du mest schabrak pga butikernas utbud och modet. Håller med om fördelen med vojlock på sommaren, men tycker att det är ännu mera praktiska i hårfällningstider.

Där har du ytterligare en poäng! :idea:

Det mesta av håren verkar ju fastna just i de bakre hörnen på schabraken, där de liksom inte ligger fast an mot hästen utan gnider och glappar lite. Speciellt om man har en häst med lite mage... :angel:

Tycker det är rätt fult på med vojlock, men använder det i bland under vintern då hästen lätt blir skavd av schabraks kanten längs ryggen.... använder mig då av en vojlock med fårskinn.

Spirre4jpg.jpg

Varför finns det så jävla många surpuppor överallt???? :mad:Världen skulle var sååå mycket trevligare att leva i utan er!!! Du har väl inte råd med fårskinn...

Förmodligen har hela världseliten illa passande sadlar för de flesta rider ju mer fårskinn under. Du kanske kan hjälpa dom moahahaha. Det säger ju sig självt att fårskinn är skonsamt mot ryggen. Testa att bära din ryggsäck med eller utan något mjukt emellan.

Till alla goa människor som ger intressanta synpunkter, stå på er. :)

/Gg

Charlotte!
Det där såg ju ursnyggt ut :)
Har inte tänkt på att de finns i svart.

Det har varit mode med schabrak så länge nu så snart borde det svänga igen. Något som talar mot att det skulle bli populärt med vojlock är att de inte har något ställe att sätta reklam på, det är eliten som tjänar pengar på reklam och de är de som sätter trenderna.

när jag var liten så hade jag bara voilock till mina ponnyer, men sen fick jag ett shabrak som jag änvänt sen dess(10 år^^). ska köpa en voilock och ett fårskinn nu till min stora häst, då jag bara har 2st shabrak till henne och använder ponnyernas som extra padd.

tycker att det borde vara mer praktiskt att ha voilock när man hoppar då det inte fladdrar, viker sig eller "ruffsar" om pälsen om hästarna har längre päls.

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 397
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
901
Senast: MissFideli
·
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
874
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
634
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blåsljud på hjärtat
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna