O

okay

Hej!
När jag scannar bilder från böcker, blir det mönster på bilderna.
Är det någon som vet om det går att få bort dessa smårutor på något sätt.
 
Sv: scanner

det kallas moire o kommer fran 'prickarna' som originalbilden ar uppbyggd av. du ska kunna stalla in pa din scanner 'scanna fran frargdokument' (snarare an foto, dvs), och iblan finns aven en installning 'reducera moire'. oftast sa finns allt detta under installningar el dyl, kanske under avancerat... beror pa dator o scanner. kan aven paverkas av vilken upplosning du scannar i. ;)
 
Sv: scanner

Tack för ditt svar.
Hmm det låter inte helt enkelt, men jag får försöka.
När jag frågade data läraren på skolan sa han att det är något man lagt på bilder för att ingen ska kunna använda dom. Det är ju gamla böcker som jag försöker scanna av, så det låter ju lite konstigt. Hoppas att han har fel. Och du har rätt. Jag vill ju så gärna ha dom här bilderna.
Jag har fått bilder skickade på mailen och dom var randiga. Men med min nya scanner trodde jag att jag skulle fixa det, jag blev så besviken mina bilder var rutiga.
 
Sv: scanner

måste fråga en sak. kan man spåra vem som har skrivit vad här på buke om man inte har utgett nått namn?
 
Sv: scanner

Hej och tack!
Jag ska prova, hör av mig om hur det lyckas.
 
Sv: scanner

okay skrev:
Tack för ditt svar.
Hmm det låter inte helt enkelt, men jag får försöka.
När jag frågade data läraren på skolan sa han att det är något man lagt på bilder för att ingen ska kunna använda dom. Det är ju gamla böcker som jag försöker scanna av, så det låter ju lite konstigt. Hoppas att han har fel. Och du har rätt. Jag vill ju så gärna ha dom här bilderna.
Jag har fått bilder skickade på mailen och dom var randiga. Men med min nya scanner trodde jag att jag skulle fixa det, jag blev så besviken mina bilder var rutiga.

Det skulle vara intressant om du kunde visa ett exempel...
Jag tror också att det är moire (eller moaré), syns mera när man scannar från gamla böcker med låg LPI (få tryckta prickar per tum helt enkelt). Bilderna består av tryckta prickar i ett mönster, och scannern läser in de i ett annat mönster, och då bildas det ett tredje mönster av det hela!

För att slippa moaré så ökar man upplösningen som bilden ska scannas i (jag brukar scanna i minst 300 DPI från böcker, ibland mer) MEN en del scannerprogram är för enkla i sin uppbyggnad, så att man inte kan göra egna inställningar. Så det är alltså inte scannern, utan programmet till som du andvänder som det hänger på.

Vad är det för program?
 
Sv: scanner

Programmet heter Adobe photo shop Elements, det var det programmet jag fick med till scannern. Min scanner heter Canon Scan D 1250U2F.
Jag sitter nu och ska försöka få lite bättre resultat på mina bilder. Boken jag scannar ur är Shrouded in mist av Pat Lyne. Jag ska använda bilderna (som jag ska skriva ut på fotopapper till en tavla av min Connemaras stamträd).
Har mailat med Pat hon skulle hjälpa mig med foton,
Bilderna ska bara användas privat. Så det var okey.
 
Sv: scanner

Det går inte så bra med scannern.
På skivan fattades den svensk installationen, (jag ska tala med affären) så jag får Italiensk text. Det gör det inte lättare. Nu kan jag få en fin bild men när jag transporterar den till andra program har den blivit jättestor, och går inte att få med sig.
 

Liknande trådar

Fritid Jag hade tänkt lägga upp lite bilder på instagram och facebook (julkampanj på mina böcker), men jag tycker att det är stört omöjligt att...
Svar
7
· Visningar
470
Senast: tott
·
Hemmet jag har ett motiv som jag skulle vilja virka till en grytlapp. Har inte virkat på 300 år. Men. Finns det någonstans man kan ladda upp...
Svar
2
· Visningar
369
Senast: Stinaelin
·
Fordon Sonen funderar på att lappa ihop vår XC70, som är avställd, trasig och lika gärna kan köras till skroten pga behov av dyra reparationer...
Svar
4
· Visningar
829
Senast: ameo
·
Kultur Jag håller på att göra ett utkast till en bok inom ett av mina specialområden. Målgruppen (tänker jag mig) är både forskare inom ämnet...
Svar
9
· Visningar
684
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp