"Scandic har alltid lekt med tungan"

Sv: "Scandic har alltid lekt med tungan"

Jag ser ingen häst som "leker med tungan" på den videon. Det känns liksom som att man fokuserar på fel sak här och förbiser det som faktiskt upprört folk.
Jag skiter ärligt talat i var tungan är, och var huvudet är också, för den delen. Det är de obefintliga eftergifterna, den hårda stångtygeln och att tungan hänger som ett livlöst köttstycke som gör mig lite... hrm... putt.

Men men.

Kunde inte låta bli, jag var Tvungen att klaga på sporthästen.se så får vi väll se hur länge min kommentar blir kvar.

Kopierar in den här så kan den läsas även om den försvinner...

:devil:

Smygreklam för djurmisshandel.
Skrivet av Madeleine (inte verifierad) den tors, 2010-03-25 08:10.

Trisst att sporthästen.se gör smygreklam för djurmisshandel...

Ni sticker in små kommentarer som ska försöka släta över RK. Och att viffta bort tungan och själva ridningen, dåligt av er.

Men så är det väll när man vill försöka smöra in sig hos eliten...

Skäms på er!

Senast ändrad:

Ja den videon såg jag och jag blev genast upprörd.

Hästen går INTE i en djup form i mina ögon. Som Muninn sa - den obefintliga eftergiften. Hallå, var är eftergiften????????

:mad:

Sammet - :bow:

Det där är dom du säger ingen häst som "leker" med tungan, det har ju noll cirkulation när den blir sådär blå! Usch jag klarade inte av att se hela filmen..

Min kompis Irländare leker alltid med tungan oavsett bett o den är aldrig nånsin blå! Den fladdrar hej vilt åt alla håll, han är söööt när han gör det, detta var bara obehagligt!!

LEKA med tungan? Det ser ut som ett dött köttstycke som bara hänger och slänger. Obehagligt att se. Ingen kille jag vill att någon ridskoleunge ska se upp till. Att sitta och vrålhålla en häst på en stång i horisontellt läge är inget jag kallar ridning.

Känner en veterinär som skrek i högan sky när hon upptäckte att tungan fladdrade på utsidan av munnen på en häst hon skulle besiktiga. (longering)

AVBRYT skrek hon...detta är tecken på ren och skär smärta meddelade hon.

Tecken på ren och skär smärta att en häst lärt sig stoppa ut tungan?

Är det bara jag som stött på ett flertal hästar genom åren som lärt sig en olat och fortsatt med att hänga ut tungan som en slips i ena mungipan? Jag har en häst i min närhet som definitivt inte lider av någon smärta och under hela sitt liv haft tungan ute i ena mungipan, liksom en ponny jag hade som favorit på ridskolan för en herrans massa år sedan. :) Såg sött ut på den tiden, men idag när jag vill tävla är jag glad att hästen min inte lagt till denna olat till sin repertoar... ;)

Jag har också erfarenhet av hästar som gärna har tungan utanför, utan minsta tecken på smärta. Då har tungan dock alltid varit normalfärgad blekrosa.

Scandics tunga på videon är ju däremot blåaktig och ser ut att inte ha någon cirkulation. Ser inte alls trevligt ut..:crazy:

Många av hästarna som "leker" med tungan har lagt sig till med detta efter att ryttaren har varit för hård i handen. Från början är det ett sätt att komma undan inverkan.
De finns säkert ett par hästar som leker med tungan för att de är lite överaktiva och busiga, men oftast ligger det hos ryttaren. Det blir en olat som kan hänga kvar även om ryttaren blir mjukare i handen.

Det är mycket möjigt att så är fallet vad gäller ett par av dem jag sett, framför allt som några av dem varit ridskoleponnyer som gått nybörjarlektioner där ju balansen mest hålls via tygeln i ärlighetens namn oftast.
Minst en av dessa vet jag dock med all säkerhet gör det "bara som en grej". Hans matte såg honom nämligen stå och sova så när hon tittade på honom som unghäst... :D

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 211
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 052
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 671
Senast: karl_h
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Som kanske många här vet så har jag mycket lättare att prata om saker med att skriva motför prata irl. Och jag har nog flera vänner...
Svar
13
· Visningar
1 302
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama