Sätta upp en tillfällig hage????

Gullan86

Trådstartare
det är så att nu om ca en vecka ska vi åka ner till vår sommarstuga i Blekinge och ta med min islandshäst.

han har aldrig gått själv men verkar lungn om det finns gräs.

vi ska ha han gå i vår 2trädgård" som består av klippt gräsmatta och ängsmark. marken är inte så jättstor men vi ska sätta upp ett stängsel.

marken är inhägnad med stenmur och vanligt rött trästaket på olika ställen. tyvär går en mindre väg framför huset och bortåt går det en 90väg som dom kör rätt mkt fortare på=(.

HUR tycker ni att jag ska stängsa in marken??? taggtråd är ett alternativ men jag vill helst inte det *rädd* och jag tror det är förbjudet på hästar va? fär jag har hästen nu när han har kompisar så har dom en skogshage med taggtråd och han går inte nära den.

men jag behöver verkligen råd här. ska jag verkligen köpa ett elaggregat för över 1000kr för 2,5vecka där nere?. känns så onödigt,
sån tur e så har jag fått ganska mkt eltråd av en gubbe *tack* men har ni någe tips på hur jag ska göra???
jag hade tänkt att fästa tråden runt träden och då funkar det inte med el va? slår blixten ner börjar väl träden brinna lr?

tacksam för alla svar

Sv: Sätta upp en tillfällig hage????

Köp tunna plaststolp som lätt kan trampas ner i marken och flyttas runt! :idea:

Och ett elaggregat kan vara väl värt pengarna...

Jag tycker också du ska köpa sådana där tunna plaststolpar som du lätt kan flytta runt. Men jag skulle helt klart ha el i min hage om jag vore du , speciellt om hästen inte har stått ensam tidigare och det är nytt ställe.

Men finns det inga stall i närheten då? Du kanske kan hyra in dig där? Eller du behöver ju inte ens hyra in dig i stallet, en bra hage räcker ju gott och väl. Men vore jag du skulle jag kolla om det inte finns någon hage inom rimligt avstånd från er.

Annars kanske du kan kolla om du kan köpa flyttbara sånna där stolpar i plast eller så kanske du kan annonsera och kolla om du hittar sådana begagnade. Elaggregat kanske du kan låna av någon annars?

HUR tycker ni att jag ska stängsa in marken??? taggtråd är ett alternativ men jag vill helst inte det *rädd* och jag tror det är förbjudet på hästar va? fär jag har hästen nu när han har kompisar så har dom en skogshage med taggtråd och han går inte nära den.

Det är inte förbjudet med taggtråd såvida man inte kopplar el i den. Men man bör INTE ha taggtråd till hästar och det rekommenderas INTE.

Hur bra respekt har hästen för el? För stängslet? Mina hästar går faktiskt utan el (dock innebär det INTE att jag inte har ett aggregat att slå på om det behövs). Men så har de en stor respekt för stängslet OCH de har alltid rejält med mat i hagen (för lite mat eller mat de inte vill ha ökar rymningsrisken stort).

Ska du chansa, för det ÄR en chansning, utan el så rekommenderar jag inte eltråd utan minst elrep och gärna elband. Ju SYNLIGARE dessto bättre.

men jag behöver verkligen råd här. ska jag verkligen köpa ett elaggregat för över 1000kr för 2,5vecka där nere?. känns så onödigt,
sån tur e så har jag fått ganska mkt eltråd av en gubbe *tack* men har ni någe tips på hur jag ska göra???

Är eltråden tunn - använd den inte utan el är mitt råd. Och ja, jag skulle kosta på en tusenlapp för ett aggregat även för bara 2½ vecka. Frågan är väl om betet räcker 2½ vecka, och tryter betet så ökar rymningsrisken. Dessutom är det ny plats, ny hage och hästen själv.

Finns det ingen bonde eller liknande i närheten som du kan få låna en hage av? Ska hästen gå helt utan skydd/stallmöjlighet vid sommarstugan??

jag hade tänkt att fästa tråden runt träden och då funkar det inte med el va? slår blixten ner börjar väl träden brinna lr?

Nej det fungerar inte med el på tråd lindad runt träd, men det beror på att träden leder ström i viss mån, det isolerar inte. Att man har isolatorer på stolparna är för att just isolera (hörs på namnet) mot stolpen, så strömmen inte jordar i stolpen. I ett träd jordar strömmen och du tappar väldigt mycket strömstyrka. Om du tänkt på det så kan man ibland höra hur det knäpper i elstängsel (alltså inte från stängselaggregatet utan ute efter tråden), det beror på att någonting jordar strömmen och du får överslag. Gräs, pinnar, kvistar, löv, träd osv leder ström och skapar jordning/spänniingsfall.

Slår åskan ner i elstängsel brukar aggregatet slås ut, vilket kan medföra brand, speciellt om det inte finns överspänningsskydd/skyddsjordning/jordfelsbrytare/kalla det vad man vill.

Så, du har ingen nytta av el i tråd lindad runt träd och du ska inte ens tänka tanken. Däremot kan du skruva isolatorer i träden och då använda de som stolpar för elstängsel.

jättebra svar tack....mina släktingar bor o har häst precis en bit därifrån typ så jag ska ha han där på natten(el) och ha han hos med under uppsikt på dagen tror jag.

i värsta fall (om det finns för lite bete uppe hos dom) så ska jag få tag i ett elaggregat o sätta såna isolatorer på träden.

min eltråd som jag fått är ett elband sånt vitt brett som syns=)

själv så vågar jag inte ha staket utan el eftersom mina hästar är duktiga rymmare. Just nu håller vi på att byta ut alla gamla isolatorer och gamla elband, behöver du låna eller vill köpa för en billig peng så säg bara till. Dessutom har vi ett gammal aggregat som förmodligen fungerar, har inte testat det på länge. Du kan låna det också om du skulle vilja. Sakerna finns i norra delen av skåne, men vi ska uppåt blekinge inom någon vecka....

oh wow det låter ju mer än perfekt! jag skulle jättegärna låna det=) vart kommer ni till blekinge? skulle ni kunna komma förbi tingsryd för vi bor ca 2,5mil från tingsryd men på andra sidan smålandsgränsen alltså blekinge=).
skulle ju vara jättesnällt. vad vill du ha som betalning i så fall?.
hör av dig via PM=)

är det inte era egna träd så rekommenderar jag INTE att ni skruvar isolatorerna i dom....

martha skrev:
är det inte era egna träd så rekommenderar jag INTE att ni skruvar isolatorerna i dom....

kan vara smart att ha markägarens/skogsägarens tillstånd ja. Om man inte har det eller inte vill skruva/spika i träden så kan man skaffa X plankor/brädor i lagom längd, som man sen med balsnöre eller liknande knyter fast på trädet, och sen skruvar man isolatorerna i plankan. Då slipper man skador på träden.

det ÄR våra träd ja=) det är vår mark....vi har en stor trädgård med mark...

Alexandra_W skrev:
kan vara smart att ha markägarens/skogsägarens tillstånd ja. Om man inte har det eller inte vill skruva/spika i träden så kan man skaffa X plankor/brädor i lagom längd, som man sen med balsnöre eller liknande knyter fast på trädet, och sen skruvar man isolatorerna i plankan. Då slipper man skador på träden.

tack för smart svar=)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Det är så att vi om 1 månad ska flytta till en gård. Det finns redan staket uppsatt och så och stoparna är frächa och sitter väldigt...
2
Svar
29
· Visningar
4 036
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar