Sätta upp elstaket

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Det börjar bli dags att fixa staketet i hagen igen och eftersom jag är ny i stallet och har lärt mej elstaketets uppsättning undrar jag hur ni andra gör och varför.

Jag har sett i många stall att man lindar elsnöret/repet/vad man nu har flera varv runt isolatorn (heter det va?), jag har fått lära mej att det inte är bra att göra så, fast jag minns inte längre varför...

Hur gör ni? Och hur gör ni med staket"pinnar" som börjat välta? Sätter ni i samma hål..

Jag vill helt enkelt ha bästa sättet att helrenovera staketet runt hagen, eftersom jag är nybörjare på sånt.

/Lavinia, nyfiken och inser en brist i sin utbildning (eller snarare- det var alldeles för många år sen jag satte upp ett elstaket)

Sv: Sätta upp elstaket

Det där med att linda tråden runt isolatorn har jag också lärt mig att det finns för- och nackdelar med.

Fördelen är att om man gör så på kanske var 5:e eller 6:e stolpe så håller sig tråden sträckt bättre, medan anckdelen skulle vara att det finns risk för sämre ledningsförmåga. Det bästa är att ha tråden så "rakt" som möjligt, sas.

Knutar är inte ju bra alls, skarva och fäst handtag mm med skarvbleck eller wirelås.

Vad för slags stängsel har du tänkt dig?

Jag har blank eltråd, spänner numer med trådspännare, det ger ett bättre spänt resultat än att lindat, lätt och spänna i efterhand med.
För band finns också spännare;)

Har själv tänkt komplettera med ett band i mitten till sommaren, kanske mest för syns skull (både att stängslet syns bättre och för att det blir snyggare ;)

Skarva med skarvbleck.

Att linda tråden medför en betydligt försämrad ledningsförmåga. Man ska eftersträva att inte höra att det knäpper i tråden alls helst eftersom det innebär att något ligger på tråden och "stjäl" ström. Sträck tråden med hjälp av skarvjärn istället för att linda tråden runt isolatorn. Knutar ska också undvikas.

Angående stolpar så brukar jag byta hål när stolpen blir sned. Stolpen brukar bli stadigare då tycker jag.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 457
Senast: Ragdoll
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 077
Senast: Nahar
·
Hästvård Detta blir första vintern med min häst. Kom överens med hovis att bara sätta traktbrodd vid senaste skoningen (var halt ute just då)...
Svar
12
· Visningar
1 339
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024