Sätta upp egen vägskylt?

Naturligtvis får jag bestämma hastigheten på mina privata vägar som inte har statsbidrag. Men polisen har ju inget med det att göra. Om jag sätter upp skylt för lägre hastighet än de gällande så blir det inga böter på det men skylten får sitta uppe.
Nej det får du inte. Att polisen inte orkar jaga eller ta bort felaktigt uppsatta skyltar är en sak, men inte detsamma som att du hade rätt att sätta upp vägmärket. Det kan dock förekomma att Trafikverket eller kommunen ålägger dig att ta bort vägmärket, men det var vanligare förut när olaglig skyltning ställde till det för rättsväsendet.
 
Är vägen privat och du inte mottar några bidrag för den, är det helt ok för dig att sätta upp i princip vad du vill som inte faller under bygglovsplikt. ;)

Vi har en väg som är privat och som är utan bidrag.
På den får jag göra som jag behagar då den går nära hus, vilket gör att allemansrätten inte gäller.
Så vi har gjort och satt upp skyltar som avhyser folk.
Skyltarna har "rätt" färger. Skickade in underlag till en lokal firma (som gör bl.a. studentskyltar) som tryckte upp dom för en billig peng.
Fonten och färgerna som används till vägverkets skyltar är ju inte skyddade, så det är helt ok att göra så.
Har skriftligt från kommunen att folk inte har på vägen att göra.

Vi saknar inte felparkerade bilar, folk som lät ungar springa in till djuren, hade hundar lösa som jagade gårdens djur och som glömde stänga grindar efter sig i hagarna. Lugnt och skönt. ;)
Detta svar innehåller flera felaktigheter. Bygglov har inte med vägmmärken alls att göra t ex. I det här fallet verkar det dessutom mer handla om tomtmark än om väg, och då är det lite annat. Man har rätt att upplysa om att det är privat område och att förbjuda motorfordonstrafik på privat väg.
 
Nej det får du inte. Att polisen inte orkar jaga eller ta bort felaktigt uppsatta skyltar är en sak, men inte detsamma som att du hade rätt att sätta upp vägmärket.
Det finns inget lagrum för att plocka ner skyltar på privata vägar där ägaren har rätt att förbjuda motorfordonstrafik.
 
Detta svar innehåller flera felaktigheter. Bygglov har inte med vägmmärken alls att göra t ex. I det här fallet verkar det dessutom mer handla om tomtmark än om väg, och då är det lite annat. Man har rätt att upplysa om att det är privat område och att förbjuda motorfordonstrafik på privat väg.
Var det det här du hakade upp dig på?
"Är vägen privat och du inte mottar några bidrag för den, är det helt ok för dig att sätta upp i princip vad du vill som inte faller under bygglovsplikt."
Jag ber om ursäkt för att jag skojade till det lite. :) Trodde att det var väldigt uppenbart.
Ang bygglovet så avsåg jag inte i första hand skyltar, utan att du får ha vad du vill utefter din privata väg som inte kräver bygglov.
Vill du precisera flertalet sakfel du hittade? Jag finner inga.
 
Var det det här du hakade upp dig på?
"Är vägen privat och du inte mottar några bidrag för den, är det helt ok för dig att sätta upp i princip vad du vill som inte faller under bygglovsplikt."
Jag ber om ursäkt för att jag skojade till det lite. :) Trodde att det var väldigt uppenbart.
Ang bygglovet så avsåg jag inte i första hand skyltar, utan att du får ha vad du vill utefter din privata väg som inte kräver bygglov.
Vill du precisera flertalet sakfel du hittade? Jag finner inga.
Det jag harkar upp mig på är att en del av det är olaligt. Om fler än jag missar att det var på skoj så är det lite olyckligt. Egentligen är det bara två fel:
* Vägmärken är inte bygglovpliktiga, trots det får man inte sätta upp vilka som helst (eller hur som helst)
* "Skyltarna har "rätt" färger. Skickade in underlag till en lokal firma (som gör bl.a. studentskyltar) som tryckte upp dom för en billig peng. Fonten och färgerna som används till vägverkets skyltar är ju inte skyddade, så det är helt ok att göra så. " Det finns regler för hur vägmärken ska se ut, förutom färger och mått även att de ska vara reflekterande. Det tvivlar jag på att en firma som gör studentplakat kan få till .Och det är olagligt att sätta upp skyltar som ser ut som eller liknar riktiga vägmärken.

Det som du skriver om handlar mer om vanliga "skyltar" som inte är vägmärken, och då är det helt korrekt. Du får ju sätta upp en skylt om att det är din gård eller tomt och stänga ute oönskade besökare på det sättet.
 
Till alla som känner ett behov av att sätta upp ett vägmärke på sin väg skulle jag vilja ge följande råd:
* Läs Vägmärkesförordnignen och Trafikförordningen (framförallt kap 10 är relevant, men det hänvisas till rätt paragrafer från Vägmärkesförordningen). De gäller alla vägar och även terräng.
*Om du tycker att de är svåra att förstå (det är de) så ring till Transportstyreslen och be om råd. Ringer man till sin kommun och frågar om "skyltar" så riskerar man att hamna hos en bygglovshandläggare som inte kan något om vägmärken (och kanske inte ens tänker på att det är en skillnad mot andra skyltar)
* Om du tycker att folk kör för fort och ska sakta ner så rekommenderar jag att använda vägmärket för "rekommenderad lägre hastighet". Det får man som vägägare sätta upp. https://www.transportstyrelsen.se/s...visningsmarken/Rekommenderad-lagre-hastighet/
* Vänd dig till en av de tillverkare av vägmärken som finns. Det är som sagt olagligt att tillverka något som liknar ett vägmärke.

Det är visserligen sannolikt mycket ovanligt att man blir bötfälld för att ha satt upp vägmärken olagligt (eller att kronofogden plockar ner dem), men det är den påföljd som finns.
Om vägen ligger inom planlagt område eller inte saknar betydelse. Däremot har det betydelse om den ligger inom tättbebyggt område eller inte för vem som har rätt att ta beslut om hastighetsgränser etc och att sätta upp sådana vägmärken. Inom tättbebyggt område så är det oftast kommunen, utanför så är det länsstyrelsen som tar beslut och trafikverket som sätter upp vägmärken när det gäller t ex hastighetsgränser, väjningsplikt mm. Kommunen beslutar om gränsen för tättbebyggt område.
 
Det jag harkar upp mig på är att en del av det är olaligt. Om fler än jag missar att det var på skoj så är det lite olyckligt. Egentligen är det bara två fel:
* Vägmärken är inte bygglovpliktiga, trots det får man inte sätta upp vilka som helst (eller hur som helst)
* "Skyltarna har "rätt" färger. Skickade in underlag till en lokal firma (som gör bl.a. studentskyltar) som tryckte upp dom för en billig peng. Fonten och färgerna som används till vägverkets skyltar är ju inte skyddade, så det är helt ok att göra så. " Det finns regler för hur vägmärken ska se ut, förutom färger och mått även att de ska vara reflekterande. Det tvivlar jag på att en firma som gör studentplakat kan få till .Och det är olagligt att sätta upp skyltar som ser ut som eller liknar riktiga vägmärken.

Det som du skriver om handlar mer om vanliga "skyltar" som inte är vägmärken, och då är det helt korrekt. Du får ju sätta upp en skylt om att det är din gård eller tomt och stänga ute oönskade besökare på det sättet.

De flesta företag som jobbar med print kan printa på godkänt reflekterande material. Frågan är om deras skyltar är CE-märkta. Jag skulle tro att de flesta som säljer vägskyltar printar på reflekterande material och monterar printet på korrekta ämnen. Därmed inte sagt att deras produktion alltid är godkänd.
 
Det jag harkar upp mig på är att en del av det är olaligt. Om fler än jag missar att det var på skoj så är det lite olyckligt. Egentligen är det bara två fel:
* Vägmärken är inte bygglovpliktiga, trots det får man inte sätta upp vilka som helst (eller hur som helst)
* "Skyltarna har "rätt" färger. Skickade in underlag till en lokal firma (som gör bl.a. studentskyltar) som tryckte upp dom för en billig peng. Fonten och färgerna som används till vägverkets skyltar är ju inte skyddade, så det är helt ok att göra så. " Det finns regler för hur vägmärken ska se ut, förutom färger och mått även att de ska vara reflekterande. Det tvivlar jag på att en firma som gör studentplakat kan få till .Och det är olagligt att sätta upp skyltar som ser ut som eller liknar riktiga vägmärken.

Det som du skriver om handlar mer om vanliga "skyltar" som inte är vägmärken, och då är det helt korrekt. Du får ju sätta upp en skylt om att det är din gård eller tomt och stänga ute oönskade besökare på det sättet.
* Jag sa att jag uttryckte mig skämtsamt ang. bygglovet. :) Jag menade att man får sätta upp vad man vill vid sin egen privata, icke statsbidragsmottagande väg, på sin egen mark, så länge jag håller mig 6 meter från närmaste grannen osv. Men kanske inte inte ett ridhus, rotunda eller isolerat dubbelgarage med golvbrunn = saker som kräver bygglov.

* Nu är de här skyltarna inte vägmärken, vilket jag heller aldrig har påstått.
Skyltarna har dock samma font och samma färger som vägverkets skyltar och det är helt lagligt, eftersom font och färg inte är mönsterskyddat. Jag har själv designat och skyltarna (både utseende och innehåll) är godkända av tekniska kontoret i min kommun. De har haft möte om saken och jag kan försäkra att de inte är okunniga. Det gjordes innan skyltarna sattes upp. Trafikverket har fö varit ute på syn i andra ärenden, och de har inte invänt mot skyltarna.
Jag har inte pratat om vägmärken öht. Vilket är en helt annan sak. :)
 
Nej det får du inte. Att polisen inte orkar jaga eller ta bort felaktigt uppsatta skyltar är en sak, men inte detsamma som att du hade rätt att sätta upp vägmärket. Det kan dock förekomma att Trafikverket eller kommunen ålägger dig att ta bort vägmärket, men det var vanligare förut när olaglig skyltning ställde till det för rättsväsendet.
Så du menar att kommunen ska ta beslut om hastighetsgränser tex inne på vartenda företags inhängnade område? Det verkar ju sinnessjukt
 
* Jag sa att jag uttryckte mig skämtsamt ang. bygglovet. :) Jag menade att man får sätta upp vad man vill vid sin egen privata, icke statsbidragsmottagande väg, på sin egen mark, så länge jag håller mig 6 meter från närmaste grannen osv. Men kanske inte inte ett ridhus, rotunda eller isolerat dubbelgarage med golvbrunn = saker som kräver bygglov.

* Nu är de här skyltarna inte vägmärken, vilket jag heller aldrig har påstått.
Skyltarna har dock samma font och samma färger som vägverkets skyltar och det är helt lagligt, eftersom font och färg inte är mönsterskyddat. Jag har själv designat och skyltarna (både utseende och innehåll) är godkända av tekniska kontoret i min kommun. De har haft möte om saken och jag kan försäkra att de inte är okunniga. Det gjordes innan skyltarna sattes upp. Trafikverket har fö varit ute på syn i andra ärenden, och de har inte invänt mot skyltarna.
Jag har inte pratat om vägmärken öht. Vilket är en helt annan sak. :)
Tråde handlade i övrigt om vägmärken, därför inte helt tydligt att ditt inlägg inte gjorde det. Men i det ljuset är det helt korrekt.
 
Så du menar att kommunen ska ta beslut om hastighetsgränser tex inne på vartenda företags inhängnade område? Det verkar ju sinnessjukt
Kommunen har i praktiken redan gjort det eftersom hastighetsgränser är områdesbestämelser. Passerar du en hastighetsgräns så gäller den till du nästa gång passerar ett vägmärke med ny hastighetsgräns.
Kommunen har tagit beslut om var det är tättbebyggt område. Innanför den gränsen är det 50 km/timme och 70 utanför om inget annat särskilt beslutas. Om kommunen (eller länsstyrelsen) beslutar om en lägre hastighet, t ex 30 så omfattas även gator på privata fastigheter som ansluter (men i vissa fall måste kommunen kommunicera med fastighetsägaren innan de tar det beslutet).
Företag som har problem med att det körs för fort på deras område kan lösa det med hastighetsdämpande åtgärder och ev. rekommenderad hastighet, vilket vanligen är mer effektivt. I regel vill man ju ha en riktigt låg hastighet, och då kan det krävas t ex gupp om området är stort. Geofencing (dvs man kan inte köra fortare än en viss hastighet) är ett alternativ som kommer. Till skillnad mot vanliga gator och vägar, så finns det ju oftast även en möjlighet att kommunicera direkt med dem som kör där om området är inhängnat.
Problemet med att skylta riktiga hastighetsgränser med röd/gula vägmärken är att det inte bara kräver formellt beslut av kommunen eller länsstyrelsen, det ska dessutom skyltas på ett visst sätt vilket få privata gör (har aldrig sett en otillåten men korrekt skyltning).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag bor på en enskild väg, allra länst in. Ingen behöver alltså åka där. Får jag då sätta upp en grind över vägen där min tomtgräns...
Svar
5
· Visningar
3 422
Senast: Masse
·
Övr. Hund Jag blir bara mer och mer förtjust i min lilla dvärgpinscherflicka (4 månader). Det mesta fungerar helt förträffligt. Hon hänger med...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Pangare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp