Sätta upp egen vägskylt?

Trissa

Trådstartare
Får man det, eller ska man söka tillstånd någonstans? Vi bor i praktiken vid vägs ände, men i teorin (dvs på kartan) ser det ut som om man kan fortsätta förbi vår gård och komma ut på en större väg längre bort. Den är dock bara körbar med traktor/fyrhjuling eller möjligen med en Landrover...
Det är förvisso ett visst underhållningsvärde att titta på när folk försöker vända, men en skylt med återvändsgränd hade nog varit bättre. Frågan är om man får sätta upp en sådan hur som helst?
 
Får man det, eller ska man söka tillstånd någonstans? Vi bor i praktiken vid vägs ände, men i teorin (dvs på kartan) ser det ut som om man kan fortsätta förbi vår gård och komma ut på en större väg längre bort. Den är dock bara körbar med traktor/fyrhjuling eller möjligen med en Landrover...
Det är förvisso ett visst underhållningsvärde att titta på när folk försöker vända, men en skylt med återvändsgränd hade nog varit bättre. Frågan är om man får sätta upp en sådan hur som helst?

Tror inte du får sätta upp en vägskylt hur som helst, men så som du beskriver vägen så skulle jag inte tro att det stöter på hinder om du informerar om att vägen tar slut.
 
Får man det, eller ska man söka tillstånd någonstans? Vi bor i praktiken vid vägs ände, men i teorin (dvs på kartan) ser det ut som om man kan fortsätta förbi vår gård och komma ut på en större väg längre bort. Den är dock bara körbar med traktor/fyrhjuling eller möjligen med en Landrover...
Det är förvisso ett visst underhållningsvärde att titta på när folk försöker vända, men en skylt med återvändsgränd hade nog varit bättre. Frågan är om man får sätta upp en sådan hur som helst?
Prata med kommunen?
 
Får man det, eller ska man söka tillstånd någonstans? Vi bor i praktiken vid vägs ände, men i teorin (dvs på kartan) ser det ut som om man kan fortsätta förbi vår gård och komma ut på en större väg längre bort. Den är dock bara körbar med traktor/fyrhjuling eller möjligen med en Landrover...
Det är förvisso ett visst underhållningsvärde att titta på när folk försöker vända, men en skylt med återvändsgränd hade nog varit bättre. Frågan är om man får sätta upp en sådan hur som helst?
Är det er egen väg så tror jag att det är fritt fram med sådant som är av informationskaraktär. Eller sådant som väghållaren själv bestämmer över. En privat väg kan t.ex. förbjuda obehörig trafik (om man inte tar emot vägbidrag)

Hastighetsgränser gäller bara om de är beslutade av kommun eller länsstyrelse. Kanske gäller det fler saker som är mer av typen "hårda regler" eller "trafikregler"?

Så i ditt fall tror jag det går bra, förutsatt att det är du som är väghållare. Eller om det är en samfällighet/vägförening att de kan bestämma det själva.
 
@MiaMia har rätt. Vissa vägmärken får väghållaren=vägens ägare sätta upp utan tillstånd. Andra, t ex hastighetsgränser och vissa förbudsmärken kräverbeslut av kommunen eller länsstyrelsen (som då också betalar och sätter upp vägmärket). Ett vägmärke som upplyser om att det är återvändsgata är ok för den som äger vägen att sätta upp.
Tyvärr är det som @tanten skriver att en del tillverkare av vägmärken inte är så nogräknade utan tillverkar och säljer vägmärken som de vet är olagliga att sätta upp. Detta har lett till sådana problem att lagstiftningen gällande hastighetsgränser var tvungen att ändras för några år sedan. Nu kan inte en privat väg-/markägare upphäva t ex en 30-gräns (och därmed höja till 50 eller 70) genom att sätta upp ett eget vägmärke med en egen, olaglig, hastighetsgräns, den är bara ogiltig, men den som kommunen har beslutat om gäller i alla fall.
 
En person jag känner har strandtomt där det regelbundet passerar människor längst vattnet. Helt OK för henne, men det uppskattas inte när folk slår sig ner på hennes utemöbler, dukar upp en pick-nick eller slår upp tält (ja, det har hänt). Så hon ansökte hos kommunen att få sätta upp en skylt på vardera sida av tomten, på hennes eget staket, där det skulle stå ungefär "Privat tomt, passera gärna men vänligen visa hänsyn". Eller något liknande, för att uppmärksamma personer på att det var just privat mark. Men kommunen sa nej. Då svarade hon att då drar hon väl staketet rakt ut i vattnet då så att det blir omöjligt att passera framöver. Då ändrade sig kommunen och hon fick sätta upp sin skylt.

TS, jag hade kollat med kommunen för säkerhets skull!
 
Man får sänka hastigheten på privat väg som inte har statsbidrag. Informationsskyltar får man alltid sätta upp utanför planlagt område.
Nej du får inte som vägägare besluta om sänkt hastighet. Beslut om hastighet och specifika trafikregler (stopp-plikt, enkelriktning etc), så kallade lokla trafikföreskrifter, tas av kommunen eller länsstyrelsen och i vissa fall Trafikverket. Alla beslut skall vara publicerade och uppfylla vissa formkrav för att gälla. Besluten kan i vissa fall överklagas. Detta har med rättssäkerhet att göra. Du ska inte kunna få böter (i vissa fall återkallat körkort) utan en viss ordning och reda. Se Trafikförordningen 1998:1276, kapitlet 10 och 13.

Som väg- eller markägare får du sätta upp vägmäre om rekommenderad hastighet som är lägre än den beslutade. Du får förbjuda motorfordonstrafik (obs motorfordon, inte cyklar) på en privat väg om du inte får bidrag från stat eller kommun för att hålla den öppen för allmänheten.

Vägmärken som är varningsmärken och vissa anvisningsmärken, påbudsmärken och förbudsmärken får man som väg-/markägare sätta upp. Oavsett om det är planlagt område eller inte. Exempel: Brf som har ordnat gupp på vägarna i sitt område får varna för gupp och sätta upp vägmärke med rekommenderad lägsta hastighet. De får också, på vissa villkor, besluta om, skylta och övervaka parkeringsregler samt sätta upp vägmärke för gångbana. De får dock inte sätta upp vägmärken med hastighetsgräns.
 
Jag vet faktiskt inte om vägen är privat, det finns en vägsamfällighet, men jag tror inte vår vägsnutt ingår i den. Vi fick själva avtala om skottning av den i vintras i alla fall.
Kan man kanske få en återvändsgränds-skylt av kommunen?
 
Jag vet faktiskt inte om vägen är privat, det finns en vägsamfällighet, men jag tror inte vår vägsnutt ingår i den. Vi fick själva avtala om skottning av den i vintras i alla fall.
Kan man kanske få en återvändsgränds-skylt av kommunen?
Det låter som att den är privat/enskild.
Allmänna vägar är antingen planlagda som gata/väg i detaljplan och då är kommunen väghållare, dvs ansvara för att den sköts och att vägmärken etc är i sin ordning. Eller så är det en allmän väg enligt väglagen med s.k. vägrätt, dvs marken som vägen ligger på ägs privat men det allmänna har rätt att låna marken till väg. De allmänna vägarna är nästan alltid statliga och med Trafikverket som väghållare, de vägarna har alltid ett nummer. Det förekommer dock vägar med vägrätt som kommuner är väghållare för.

Enskilda/privata vägar kan antingen ha en samfälighet eller en markägare som väghållare (lite förenklat).
Det du behöver göra är att lista ut vem som är väghållare. Du kan börja genom att söka på Lantmäteriets karttjänst Min karta. Samfälligheter betecknas S: och en siffra.
Om kommunen på sin hemsida har något som heter baskarta kan du även se det där. Om vägen är planlagd kan du hitta på kommunens hemsida. Det brukar finnas en kartfunktion där man kan hitta detaljplaner och där det ibland även finns baskarta.
Du har en väldigt snäll kommun om de sätter upp ett vägmärke på en enskild väg, men de kan säkert hjälpa dig med vem som är väghållare om du inte kan lista ut det själv.
 
Jag vet faktiskt inte om vägen är privat, det finns en vägsamfällighet, men jag tror inte vår vägsnutt ingår i den. Vi fick själva avtala om skottning av den i vintras i alla fall.
Kan man kanske få en återvändsgränds-skylt av kommunen?
Eftersom ni redan hanterar den som er egen så hade jag gjort det angående skyltningen också. Ingen lär klaga, och ingen annan verkar göra anspråk på den.

Osannolikt. Då skulle de behöva ge gratis skyltar till alla enskilda väghållare i hela kommunen för att inte det inte skulle bli problem av att de inte gör lika med alla. Om det inte är en ovanligt rik kommun lär de ha litet intresse för att införa en sådan ordning. ;)
 
Borde vara helt okej att sätta upp en skylt att vägen tar slut där eller ja att de är en återvändsgränd. Vet att min stallgranne satt upp skyltar vid sin väg att folk sa passera med försiktigthet då de kommer hästar med vagn. Detta pga att de har mycket trafik som passerar upp till dem. Ingen som klagat hitills så.
 
Det låter som att den är privat/enskild.
Allmänna vägar är antingen planlagda som gata/väg i detaljplan och då är kommunen väghållare, dvs ansvara för att den sköts och att vägmärken etc är i sin ordning. Eller så är det en allmän väg enligt väglagen med s.k. vägrätt, dvs marken som vägen ligger på ägs privat men det allmänna har rätt att låna marken till väg. De allmänna vägarna är nästan alltid statliga och med Trafikverket som väghållare, de vägarna har alltid ett nummer. Det förekommer dock vägar med vägrätt som kommuner är väghållare för.

Enskilda/privata vägar kan antingen ha en samfälighet eller en markägare som väghållare (lite förenklat).
Det du behöver göra är att lista ut vem som är väghållare. Du kan börja genom att söka på Lantmäteriets karttjänst Min karta. Samfälligheter betecknas S: och en siffra.
Om kommunen på sin hemsida har något som heter baskarta kan du även se det där. Om vägen är planlagd kan du hitta på kommunens hemsida. Det brukar finnas en kartfunktion där man kan hitta detaljplaner och där det ibland även finns baskarta.
Du har en väldigt snäll kommun om de sätter upp ett vägmärke på en enskild väg, men de kan säkert hjälpa dig med vem som är väghållare om du inte kan lista ut det själv.
Jag hittade tyvärr inget om vägen, men väldigt intressanta och bra kartor! Det finns flera markägare där vägen går, en äger ungefär hälften och så är vi 5-6 stycken som äger en remsa var.
 
Jag hittade tyvärr inget om vägen, men väldigt intressanta och bra kartor! Det finns flera markägare där vägen går, en äger ungefär hälften och så är vi 5-6 stycken som äger en remsa var.
Är det någon av de andra som har något reellt intresse i den? Som jag fattar är det bara ert hus som berörs? Och de delar som inte ägaren till ert hus underhållit på egen hand är i princip tagna ur bruk? Och den har aldrig varit större än en byväg eller brukningsväg?

Ifall det inte finns några lättillgängliga tecken på någon samfällighet (=ej på Lantmäteriets registerkarta) skulle jag hantera den som att den är din egen under de omständigheterna.
Visst kan det finnas oskiftade bysamfälligheter och liknande, men ingen kommer någonsin kosta på den utredning som krävs för att ta fram helt säker info om det. Och för dig kommer det inte spela någon roll så länge inte någon skulle hävda att de har några andra rättigheter där - vilket är osannolikt om det inte finns någon som har intressen i saken.
 
Är det någon av de andra som har något reellt intresse i den? Som jag fattar är det bara ert hus som berörs? Och de delar som inte ägaren till ert hus underhållit på egen hand är i princip tagna ur bruk? Och den har aldrig varit större än en byväg eller brukningsväg?

Ifall det inte finns några lättillgängliga tecken på någon samfällighet (=ej på Lantmäteriets registerkarta) skulle jag hantera den som att den är din egen under de omständigheterna.
Visst kan det finnas oskiftade bysamfälligheter och liknande, men ingen kommer någonsin kosta på den utredning som krävs för att ta fram helt säker info om det. Och för dig kommer det inte spela någon roll så länge inte någon skulle hävda att de har några andra rättigheter där - vilket är osannolikt om det inte finns någon som har intressen i saken.
Jag vet inte vilka de andra ägarna är, men tvivlar på att de har något intresse i den. Ibland far det förbi ett par fyrhjulingar som jag tror har skog längre ner längs brukningsvägen, men annars är det bara cyklister, joggare och felkörare. Jag tror inte den har varit i bruk som bilväg tidigare, av utseendet att döma. Det finns en sommarstuga efter vår gård, där brukningsvägen försvinner in i skogen, men de är sällan här. Sista 100 metrarna av vägsnutten (från närmsta granne till oss) samt de första 100 meterna eller så av brukningsvägen går över vår mark.
Det som hade varit bra för vår del är om vägsnutten uppifrån grannen och oss (ca 2-300 m) hade ingått i vägsamfälligheten och därmed skottats.... ;) Som det är idag skottar samfälligheten fram till grannen, men ner till oss får vi bekosta själva. Jag tror det kommer ett årsmöte i samfälligheten nu i augusti, och förhoppningsvis mer info där.
 
Jo det får man. Eller snarare beror på vad vägen är klassad som.
Här i närheten finns en skylt med lekande barn. Grejen är den bara att barnen numer är 20+ allihop O_o
 
Jag vet inte vilka de andra ägarna är, men tvivlar på att de har något intresse i den. Ibland far det förbi ett par fyrhjulingar som jag tror har skog längre ner längs brukningsvägen, men annars är det bara cyklister, joggare och felkörare. Jag tror inte den har varit i bruk som bilväg tidigare, av utseendet att döma. Det finns en sommarstuga efter vår gård, där brukningsvägen försvinner in i skogen, men de är sällan här. Sista 100 metrarna av vägsnutten (från närmsta granne till oss) samt de första 100 meterna eller så av brukningsvägen går över vår mark.
Det som hade varit bra för vår del är om vägsnutten uppifrån grannen och oss (ca 2-300 m) hade ingått i vägsamfälligheten och därmed skottats.... ;) Som det är idag skottar samfälligheten fram till grannen, men ner till oss får vi bekosta själva. Jag tror det kommer ett årsmöte i samfälligheten nu i augusti, och förhoppningsvis mer info där.
Är vägen privat och du inte mottar några bidrag för den, är det helt ok för dig att sätta upp i princip vad du vill som inte faller under bygglovsplikt. ;)

Vi har en väg som är privat och som är utan bidrag.
På den får jag göra som jag behagar då den går nära hus, vilket gör att allemansrätten inte gäller.
Så vi har gjort och satt upp skyltar som avhyser folk.
Skyltarna har "rätt" färger. Skickade in underlag till en lokal firma (som gör bl.a. studentskyltar) som tryckte upp dom för en billig peng.
Fonten och färgerna som används till vägverkets skyltar är ju inte skyddade, så det är helt ok att göra så.
Har skriftligt från kommunen att folk inte har på vägen att göra.

Vi saknar inte felparkerade bilar, folk som lät ungar springa in till djuren, hade hundar lösa som jagade gårdens djur och som glömde stänga grindar efter sig i hagarna. Lugnt och skönt. ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag bor på en enskild väg, allra länst in. Ingen behöver alltså åka där. Får jag då sätta upp en grind över vägen där min tomtgräns...
Svar
5
· Visningar
3 422
Senast: Masse
·
Övr. Hund Jag blir bara mer och mer förtjust i min lilla dvärgpinscherflicka (4 månader). Det mesta fungerar helt förträffligt. Hon hänger med...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Pangare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp