Sätta nytt staket vid väg - hur bred väg?

Mli

Trådstartare
Jag ska sätta upp ett staket längs den lilla grusvägen som går igenom vår gård. Det är ingen allmän väg, så därför verkar det inte finnas några direkta regler för hur nära vägen man får sätta staketet - men bönderna vill ju ha vägen så bred som möjligt för att komma fram med traktorerna.

Är det nån som vet hur den bredaste lantbruksmaskinen är? Känns inte lönt att fråga vägföreningen för dom vill inte att jag ska sätta staket alls. Dom verkar gilla att köra upp på min gräsmatta när dom får möte och att lägga snöhögarna 10 m upp på mina marker och samtidigt ploga upp hela gräsmattan..:mad:

Sv: Sätta nytt staket vid väg - hur bred väg?

Lantbruksmaskiner har en mycket varierande bredd. En skördetröska kan ju vara 5,7 meter bred vet jag. Men det brukar de inte köra omkring på allmän väg med utan då bogserar de den främre delen på en vagn. Men på en enskild väg kanske de far fram med en som är monterad fram. Prata med bönderna som använder vägen. :idea:

Jag kollade precis upp frågan på vägverkets hemsida, och där står det att en tröska kan vara 6 m bred, så jag antar att jag får gå efter det då. Har fått räta upp ett par stolpar som har blivit nerkörda av en sån, så det är likabra att det blir efter det måttet direkt..

Bönderna häromkring är samma personer som sitter i vägföreningen - ingen större ide att fråga dom. Dom hatar staket runt vägar.

Jag har ca 5,5 meter mellan en häck och staket. Inga problem att komma fram, men med de största maskinerna krävs det stor precision. Men tänk på att om man ska svänga med stora maskiner så måste det vara bredare där man svänger eftersom ekipagen alltid skär lite i kurvorna. Jag har ca 7 meter brett där jag ska ned på vår väg och det är helvidrigt varje gång jag kommer med traktor och 14-meterssläp. Häcken har fått sig ett par små omgångar då..... :crazy: Har än så länge klarat staketet eftersom jag sällan kommer från det hållet. ;)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ja, vad ska jag ha egentligen? Jag vill bygga in mig. Framsidan av huset är ut mot vägen, och jag vill inte se vägen. ( I know, bra... 2
Svar
23
· Visningar
4 653
Senast: BobberiBoo
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 830
Anläggning Vår väg är en del av en vägförening som betalar en bonde lite längre bort för snöröjning. I år är det tredje året i rad vi har mycket...
Svar
13
· Visningar
5 050
Senast: lady_vip
·
Ekonomi & Juridik Vi har en gård där den gamla mangårdsbyggnaden är fristyckad innan vi köpte gården. Där bor en familj med små barn. De måste använda... 2
Svar
38
· Visningar
6 599
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka