Sätta muskler !

K

kamitza

Hej min häst har tappat muskler vi manken..
Rider som jag har gjort jämt.
Har någon tipps på övningar?
Gärna övningar på rumpmusklerna med?

Sv: Sätta muskler !

Kan bero på massa olika saker, ej ovanligt är sadeln är för trång.
Om det inte är det, rid över bommar, ut i skogen och klättra och jobba utan ryttar ex longera och tömkör =)

om musklerna börjar försvinna där o man inte har ändrar nåt då är de nog sadeln som man borde kolla.

Jag vet att sadel passar som den ska..
Men nu ett tag har han ätit lite dåligt så det kanske beror på det har nämligen flyttat dom till ett nytt ställe.
Det tar ett tag för honom att anpassa sig.

då borde hästen tappa lite överallt..inte bara vid manken.
eller så går hästen helt enkelt inte i rätt form längre..så hela överlinjen tappar musklerna

Han har ju tappat lite vi bogen, så har han tappat lite hull över revbenen.
Han har alltid varit svårfödd.
Blev kastrerad mycket sent så han har mycket hingst i sig rör på sig hela tiden när han äter.
Inga mer tips på träningar ?

Hej min häst har tappat muskler vi manken..
Rider som jag har gjort jämt.
Har någon tipps på övningar?
Gärna övningar på rumpmusklerna med?

Jag vet att sadel passar som den ska..
Men nu ett tag har han ätit lite dåligt så det kanske beror på det har nämligen flyttat dom till ett nytt ställe.
Det tar ett tag för honom att anpassa sig.

Han har ju tappat lite vi bogen, så har han tappat lite hull över revbenen.
Han har alltid varit svårfödd.
Blev kastrerad mycket sent så han har mycket hingst i sig rör på sig hela tiden när han äter.
Inga mer tips på träningar ?
Ok...vartefter du lägger in inlägg så kommer viktig info som inte fanns med i det första inlägget. Här kan troligen omställningen till nytt ställe spela en stor roll. Vad får hästen att äta? Vad är det för typ av häst? Uppenbarligen är hästen av det oroligare slaget och då krävs det att man tänker till extra vad det gäller foderstaten. Vad gör du för att få hästen lugnare vid måltiderna? Att påstå att sadeln ligger bra trots att hästen ska ha tappat muskler och fallit ur är för mig en gåta. Självklart torde sadeln ligga sämre nu om den annars legat bra...:cool:

Om du rider som vanligt så är det troligt att det är för lite proteiner i ditt hö. Du kan öka proteinhalten genom att ge tex Lucern.

Vet att detta inte riktigt tillhör ämnet men chansar,;)
Hur vet/ser man att hästen har satt /tappat muskler runt manken??

Det blir håligheter. Sedan ser du väl din hästs manke varje dag och du ser väl om den blir mindre/mer musklad :cool:

lägger till lite på ditt svar

och om man nu vet med sig att man är hemmablind så fotar man hästens manke och rygg ur olika vinklar en gång i månaden. givetvis samma vinklar vid alla tillfällen, för att man lätt ska kunna jämföra.

Han får ett kraftfoder som är till svårfödda hästar innehåller allt han behöver sedan får han fri tillgång till höensilage som innehåller lagomt med proteiner..

Senast ändrad av en moderator:

Glömde skriva vad det är för häst det är en föredetta travare.(Går i lösdrift med ett sto)ingen ny hästkompis.
Kraftfodret äter han lugnt medan höet tar han några tugger så går han lite och tittar lite sedan tillbaka.
Är alltid lugnt omkring när han får sitt kraftfoder.
När han äter sitt hö vet jag inte eftersom det är fritillgång men det jag ser är det inget stress runt omkring.

rid som du gjort förut om de har funkat..sen är de väl bara att vänta på att han lugnar ner sej och installerar sej i de nya stallet och då kommer ju musklerna komma igen.

annars så är de ju bara de vanliga med galoppfattningar, klättra, skritta långa turer, cavaletti, igångsättningar för att dom ska sätta muskler..

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
962
Senast: Lager
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 047
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
564

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka