Du har ett bra utgångsläge med en äldre okastrerad hona. Jag hade valt att ta in en kanin under 4 mån ålder, dvs inte könsmogen, men det går såklart med vucäxen kanin med. Bara större risk för konflikt.
Enligt en studie, och även min erfarenhet av kaniner i hägn, är det bäst att släppa ihop på ett befäst revir, INTE på flr båda okänd mark. Släpp in på honans revir, se till att ha så stort utrymme som möjligt och möblera med saker mutt i rummet som dom kan gömma sig bakom, under eller på. Honan kommer antagligen att vilja jaga bort inkräktaren och det gör hon tills han kommer utom synhåll. Om han inte sätter sig upp mot henne och han lätt kan gömma sig kommer det med stor sannolikhet att gå bra.
Jag har alltid nya kaniner i en bur mitt i reviret första dagsrna. Då får de välja sig vid varandras närvaro vilket mimskar stressen vid mötet sen, och jag kan dessutom bedöma om de har lämplig inställning till varann. Dvs en ska vara underlägsen och en överlägsen. De ska helst ha slutat bråka fysiskt mot gallret när man väl släpper ihop, oftast gör jag det efter 4-5 dagar. Då har de fått mat och vatten på varsin sida gallret varje dag så att de tvingats mötas ofta.
När du släpper ihop, bryt bara om du ser att jakten inte upphör eller om de börjar slåss. Att de ryker ihop och en flyr är inget men de ska dära på dig genom att en flyr, eller så sätter du in en fot så de säras och då ska en fly fältet helst. Om de bara ger sig på varann har manett lite jobbigare scenario. Men möjligt att lösa med mkt kunskap. De gånger dom mina faktiskt bitit hål på varann har varit när det är 2 ranghöga honor som haft galler mellan sig. De hade desdutom bott ihop länge men separerats i samband med en kull och då hade ranghona nr 2 tagit över hägnet, vilkrt inte accepterades av den äldre honan när hon kom tillbaka. När jag väl släppte ihop sen gick det bra och den äldre ertog högsta rangen inom kort.