Sätta ihop två honor

L

lala

Jag har två kaninhonor, en dvärgvädur 7år och en dvärgkanin 6år, så det är ganska stor storleksskillnad. Dom bor i olika burar men jag skulle gärna vilja ha dom i samma bur, jag har lite provat sätta ner dom på gräset sammtidigt i koppel, men den stora kaninen har jagat den lilla och då har jag blivit rädd och skiljt på dom. Jag har hört att dom lätt kan döda varandra :confused:

Tror ni det kommer gå att få dom att bli vänner?
Hur ska jag göra?
Jag har sättat burarna bredvid varandra så dom får känna doften av varandra. Men hur ska jag göra för att få dom att kunna bo i samma bur? Eller i alla fall vara lite vänner så dom kan få lite sällskap av varanda i rasthagen i alla fall.

Sv: Sätta ihop två honor

har du möjlighet att flytta rasthagen till ett ställe som inte luktar av någon kanin? det är det bästa, så ingen av dem har inmärkt revir.

kan du det så släpp ner båda samtidigt i hagen och kolla hur de beter sig.
ha på dig handskar så du snabbt och lätt kan sära på dem om de börjar bråka mycket.
du kan också försöka lägga en låda eller liknande över en av dem.
bråka mycket = rulla runt som en boll ihop eller jaga varandra exremt mycket
om de juckar på varandra, jagar utan att bitas etc så låt de hållas ett tag, så länge de inte skadar varandra.
ha inte selar på dem, de fastar lätt.

hur stora är hagen och burarna?
blir de inte dunderkompisar så vill det till att du har rätt stor bur för att de inte ska bråka.

Sv: Sätta ihop två honor

hagen är ganska stor, kanske 8-10kvm
men burarna är ganska små, kanske 2-3kvm

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 030
Senast: Anonymisten
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 984
Senast: KesoNeso
·
Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 546
Senast: Blyger
·
Övr. Djur Hejsan igen! Går i tankarna att skaffa kanin. Har haft en kanin tidigare och har lite erfarenhet pga det (det var dock ca 7år sedan)...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: hundvalpen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix