Sätta igånghäst efter vila, hur brukar ni lägga upp det?

Elma_vip

Trådstartare
Ja som rubriken säger, hur lägger ni upp träningen efter vila. Min häst har stått/bara gått i hagen i ca 3 veckor nu pga att hon har ett svullet ben, svullnaden är nästan helt borta nu och vet. sa att jag kunde börja skritta/jobba henne lite tills det var helt borta. Hur skulle ni lagt upp hennes träning?

Väldigt tacksam för svar!

//Diana

Sv: Sätta igånghäst efter vila, hur brukar ni lägga upp det?

Först skritta en vecka och sedan börja trava lite och efter det öka på successivt.
Hon var väl igång innan svullnaden uppstod antar jag? 3 v är inte så mycket form som tappas på, men med tanke på benet skulle jag nog skritta en vecka och se så det fortsätter bli bättre.

förutsätter att hästen var iång innan!
jag skulle skritta 1 vecka.
om svullnaden är borta, eller nästan helt borta så kan du börja jogga.
trava o galoppa ca 10 min om dagen i ca 1 vecka.
om svullnaden inte blivit det minsta större kan du i slutet på v. 3 rida som vanligt.

så fort svullnaden ökar, skritta dagen efter och konstakta vet.

tack båda två för svaren :D Ja hon var igång innan, ganska hårt tränad. Men då ska jag skritta denna veckan ut :D

//Diana

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 806
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30