Sätta igång

C

CarolineNSV

Någon som har förslag på lämpliga igång sättningar för en häst som stått ett ganska bra tag. Ingen skada.
Tex hur många/långa skrittturer till en början osv?

Ja ni Experter får gärna ge mig kreativitet(!) :rofl:

Sv: Sätta igång

När hästen skrittar använder den väldigt många olika muskler och det ger en låg belastning på skelett/senor/leder. En häst som har vilat länge måste återanpassas för belastningen på skelett/senor/leder. Jag rekommenderar skritt vid hand i först korta stunder för att senare öka tiden. Efter kanske två-sex veckor (beroende på hur länge den har stått och varför) hade jag börjat tömköra för att bygga upp ryggen inför ridning. Även klättring och bommar på marken. Gå sakta fram så håller hästen längre :)

Tack! Det går väl lika bra o longera som att tömköra? hur länge tycker du att jag bör skritta första tiden?

Longerering blir ju oftast på volt och det sliter mycket på kotleder eftersom dessa inte är rörliga i sidled. Tömkörning har du ju möjlighet att vara på fyrkanten eller tom ute. Har hästen stått i liten hage eller har den kunnat röra sig mycket och hur gammal är den? Har den inte rört sig i hagen så börja skritta en kvart och öka upp till en timme. Har den rört sig mycket i hagen så börja med en halvtimme och öka upp till en timme/en och en halv efter hand. Variera underlag. Om den rört sig mycket i hagen och är ganska välmusklad så kan du efter en vecka variera med uppsutten skritt. Klättra gärna efter hand när du promenerar med hästen. Det är ju alltid svårt att veta utan att ha sett hästen, du får helt enkelt kolla lite hur hästen verkar och hur den svarar på igångsättningen. Det viktiga är att att inte börja "träna" för fort, alltså rida som vanligt.

Nej nej det förstår jag med, inte särskilt kul för hästen (eller mig) och skritta runt i en cirkel. För att bygga upp konditonen hade jag tänkt vara ute i skog och mark.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 115
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 243
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 993
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar