Sätta igång henne igen?

E

emgard98

Skrev inlägg förut, fick dock inte ett enda svar kanske får något nu? Dock annan fundering.
Tar allt från början.

För lite mer än 2 veckor sen så nät jag kom ut till stallet så hade min häst svullna bakben. Bägge bak var identiskt svullna. Hon visade ingen hält, var pigg som vanligt, inge varm men lite öm. Kontaktade vet. och hon sa att jag skulle linda på nätterna och skritta henne för hon sa att det kunde vara något virus som var påväg ut ur kroppen och att det då reagerade på det viset.

Jag gjorde som hon sa och efter några dagar så var svullnaden nere men dock inte allt. Det var sämre med höger bak. Den var ömmast och svullnast. Svullnaden gick ner nästan helt när jag hade skrittat henne för att tillägga.

Ringde vet. igen och hon sa att eftersom det blev bättre och bättre och eftersom hon inte visade hälta eller var varm och att hon var pigg som vanligt så skulle jag fortsätta några dagar till. Gjorde det och svullnaden är knappt märkbar.

Har slutat linda nu, men på morgnarna så är hon något svullen. Men när hon får gå i hagen under dagen och sen när jag ridit henne så är benen som vanligt igen. Hon kan fortfarande ömma lite, men jag anar att det för det mesta bara är larv. För om jag först känner på benet med handen så lyfter hon benet så fort jag petar på det, men när jag sen ska borsta henne och anänder. tex. raggen och drar på benet (ibland trycker hårdare) med den så ömmar det helt plötsligt ingenting.

Så iaf. Nu eftersom hon blir mycket bättre efter ridningen så sa stallkamrat åt mig att hon tyckte jag skulle börja rida som vanligt igen eftersom hon inte verkar ha ont av det och blir bättre av att få röra benen och att jag ska linda nu i början när jag sätter igång henne på nätterna.

Jag Tycker det låter vettigt, vad tycker ni?
Har tänkt göra så i några dagar för att se om det blir bättre och blir det ingen skillnad så tänker jag åka med henne till vet. Ska jag skippa lindningen eller ska jag linda iallafall som jag har tänkt de första dagarna när jag sätter igång henne?

Och varför jag inte åker med henne till vet. direkt så kan jag berätta innan ni säger att jag ska kontakta vet att jag ringt och rådfrågat två gånger och det enda dom har sagt är vad jag kan göra själv och att om det blir bättre och bättre och om hon inte har feber eller hälta så behöver jag inte åka in om jag verkligen inte vill, för då skulle jag komma in så skulle dom röntga. Så, så har dom iallafall sagt. Självfallet åker jag in så dom får kika på henne om det inte blir bättre :)

Thx för svar. :bow:

Sv: Sätta igång henne igen?

på vilket sätt är benet svullet?
är det hela benet som är svullet eller fram eller bak? insidan eller utsidan?

Det är ju lite svårt att veta hur och varför en svullnad bara kommit, från en dag till en annan. Hon kan ha vart överansträngd eller ngn annan orsak.

En av mina hästar får svullna ben bak när det bli varmt ute väldigt fort, som nu för ngr veckor sedan när värmen bara steg, helt utan förvarning. Då svullnade benen, men han var inte öm eller liknande. Han haltade inte och jag red honom som vanligt.
Han stod dock lindad på nätterna med kylgel/kyl lera, eftersom han var lite varmare än han brukar.
Han kan även bli lite svullen (bak) om han inte är ute tillräckligt mycket på dagarna. Vid dåligt väder har hästarna kommit in tidigare och det märks tydligt på hans ben.

Jag tycker att du ska testa kylgel/ Kyl Lera, linda henne (ej om du har kyl lera) och låta henne vara ute så mkt som möjligt på dagarna. Om hon inte haltar så finns det ingen anledning att inte rida henne.

Lycka till!

okej. tack så mycket för svaret. Har inte testat att kyla henne på natten. Första dagen när hon var svullen så kylde jag henne bara lite med vatten och det gick faktiskt redan då ner lite grann. Så det är nog inte helt omöjligt att det inte skulle funka. Nä precis. ser heller ingen anledning varför jag inte skulle rida på henne när hon varken är halt, varm har feber eller är hängig. Enligt hästen själv verkar det ju som att det inte är nå fel på henne alls. :smirk:

det är ju då mellan kotan och hasen och vart det är svullet är svårt och säga. det vet jag faktiskt inte. När det var som värst för två veckor sen så verkade det svullet runtom. Nu s´vullnar det upp mer på in och utsidan?? :confused:

Men svårt och säga :S vilken koll man har. haha, nämen, har faktiskt försökt kika vart det är svullet någonstans men, tja, tycker nog det är "mjukast" på insidan och utsidan. För när det väl är svullet så blir benet tjockare i sidled. om du förstår :crazy:

benet blir jämtjockt

och du har uteslutit gallor av tex foderbyte,överansträgning och liknande?

att hon ömmar kan ju också bero just pga av att hon är svullen. förstår du hur jag menar?

om nu ingen hälta visar sig så skulle nog jag rida henne.

du kan ju hålla koll på om hon verkar mer svullen dagen efter ett hårdare pass.

jag svarade nog sånt du redan visste ;)

Att hon reagerar när du klämmer men inte när du borstar beror inte det på att hon misstolkar dig? Det gör nämligen min häst alltid när man ska klämma.. Hon tror att jag vill kratsa/kolla hovar. Och passa istället på att klämma samtidigt som du borstar där, så kanske hon reagerar på ett mer rättvist sätt?

Min häst blir precis som någon annans, gallig och dan när det blir varmt. Hon har dessutom gallor på morgonen innan hon har kommit ut i hagen osv.

Är hon onormalt varm i benen?

Jag tycker att du ska börja sätta igång henne och känna hur det känns. Är ju lite tråkigt att kasta ut pengar på dyra vet. besök om dom bara tänker friskförklara henne? Även om det är jätteskönt att få en diagnos.

Lycka till =)

hej!

Jag håller med dem andra..
ser ingen som helst anledning till att du inte skulle kunna rida henne...
Mitt sto, hon kan bli lite svullen när hon "stått" inne för länge, tex att det är dåligt väder och dom måste gå in tidigt.. så på morgonen kan man se att hon är lite svullen, men så fort hon kommer ut i hagen och får röra på sig så går den ner...
Så som sagt jag tror inte att det är någon fara..

//Carro

De är ganska normalt att lite äldre hästar brukar få det här med svullna ben när de står still och även gamla tävlingshästar och travhästar för deras ben har blivit så slitna under deras tävlingsår och har fått sämre blodcirkulation i benen när de står still.
Just de är det med min häst, han är en föredetta travare och får svullna ben under natten och när han står still mycket länge. Jag brukar inte linda hans ben över natten för de är ju lite onördigt när de ändå inte blir så mycket och de far bort på morgonen när han får gå ut i hagen.
Och jag rider min häst som vanligt, inga problems :)

Senast ändrad av en moderator:

svar till alla:

Okej. Hon är inte onormalt varm som sagt och ingenting annat knas heller. Idag förresten så syntes ingen svullnad knappt alls innan ridturen ens då hon gått i hagen hela dagen. Red henne som vanligt nu på kvällen och det kändes inget konstigt alls. Så. Det är nog ingen fara att rida henne. :D Känns skönt.

Vad härligt att det ser och kändes bra i benen på din häst.
Tror inte att det är ngn speciell fara, så länge hästen inte är varm eller haltar/markerar så ska det inte vara ngn fara att rida henne. Kanske gör gott istället, få upp blodcirkulationen osv.

Märker du att h*n börjar bli lite svullen så testa att lägga på ngt kylande på benen. Hjälper mkt. Du kan även lägga på lite sånt efter ett ridpass som vart jobbigt för hästen.

Testa att låta henne vara ute så mkt som möjligt, och rid henne som vanligt.

Lycka till!!

Mvh

=) Det är värt att prova. Har du något att rekommendera? Alltså, är det bättre att använda kylgel istället för kyllera eller tvärtom? Är det något spec. som är bra, typ arnikas? Har nämligen som sagt aldrig behövt använda något utav dessa "medel" förut så det är lite nytt.:confused:

Min häst är iof inte så gamal... men ändå..
Tycker inte att det verkar som om hon lider av det.. jag lindar inte hennes ben på natten, tycker också att det är onödigt, för hon får inte så hela tiden utan det är just bara om hon har stått stilla inne för länge som inte händer sååå ofta..
Men jag ser heller inga som helst problem och jag rider som vanligt ändå!!:D

//Carro

Ne, min e inte heller så gammal (11). Men som sagt hon är gammal travare. =)

Nä nu får det vara nog. Vill åka in och kika vad det är för någonting iallafall. Hon var svullen imorse, ganska rejält och det är första gången efter en hel vecka som jag ridit på ganska bra. Igår vilade hon så kanske därför hon blev så tjock imorse att hon stått stilla för länge. Men ändå, hon var ju ändå ute i hagen ganska länge.

På tisdag ska vi till strömsholm. Frågan är bara hur jag ska ta mig dit. Har ingen som kan hjälpa mig. Alla jobbar. Har ingen stallkamrat som kan följa med och åka själv det går abslut inte så hästen är så jäkla dum å lasta och jag har aldrig kört transport med häst i någongång. Jag vill ju åka in verkligen, men kan jag inte ta mig dit så ja då blir det ju svårare.

Jag var bara tvungen å skriva av mig lite, blir så less bara.

Är nog precis som du säger att hon blev tjock i benen igen eftersom hon vilade.

Hade gärna följt med om jag hade vart i Sura då, men måste tyvärr vara i Uppsala :crazy:
Men hoppas att det löser sig så att ni kommer iväg!

Lycka till oavsett om ni kommer iväg lr inte :)

=) Det är värt att prova. Har du något att rekommendera? Alltså, är det bättre att använda kylgel istället för kyllera eller tvärtom? Är det något spec. som är bra, typ arnikas? Har nämligen som sagt aldrig behövt använda något utav dessa "medel" förut så det är lite nytt.:confused:

Det finns massor med alt som man kan använda som kyler benen vid hård ansträngning eller om benen är svullna som på din häst. Jag använder mig utav vanligt linement, eller vanlig kylgel. Ibland även kyllera om jag vill att det ska sitta i lite längre.

Detta kan du köpa i nästan vilken välsorterad hästaffär som möjligt.

Lycka till!

Det finns massor med alt som man kan använda som kyler benen vid hård ansträngning eller om benen är svullna som på din häst. Jag använder mig utav vanligt linement, eller vanlig kylgel. Ibland även kyllera om jag vill att det ska sitta i lite längre.

Detta kan du köpa i nästan vilken välsorterad hästaffär som möjligt.

Lycka till!

Jo allt det vet jag ju. Men jag tänkte om det var någon speciell sort eller dyl som du rekommdera? Som kanske är bättre i sådant här förhållande? =)

Liknande trådar

Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 041
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
977
Senast: igbest
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka