Sätta igång häst efter kolik?

S

_smirnofff_

Hur skulle ni göra?
Vi har mest skrittat nu i 2 veckor. Hon stod väl i ca 1v runt koliken & så.

Tacksam för svar.

Sv: Sätta igång häst efter kolik?

Om det inte var en allvarlig kolik utan en som gick över av sig själv (genom att gå med hästen el likn.) eller med hjälp av "bara" kramplösande av vet så hade jag ridit precis som vanligt...

Hur brukar du själv göra när du får magknip som inte är allvarligt?

Vilken kolik var det och varför fick hon det?
Gick det snabbt över eller var hon dålig många dagar?

Var det en "enkel, vanlig kolik" som snabbt gick över så är det bara att rida på tycker jag.

Hon var in på klinik men mår nu bra & är pigg & glad.
Hur skulle ni lagt upp det hela?
Vi travar nu ute i skogen.
När man man börja galoppera?

Om hon bara vilade en vecka och ni skrittat i två veckor så tycker jag ni kan rida helt normalt nu. Börja trava och galoppera på uteritt som vanligt och nästa vecka kan ni träna som vanligt. Du behöver inte oroa dig för att hästen tappat kondition eller så, för det tar ca 3 månader för en häst att tappa kondition och muskler.

KL

Istället för att starta en ny tråd så spinner jag vidare angående min 4 åring som fick kolik igår. HIttades liggande ihagen på morgonen,vet anropades och kramplösande,sondning och dropp. Troligtvis förstoppningsvis men hade en hel del gaser i tarmen. Bajsar fortfarande dåligt och ganska hårt. Gick mkt med honom igår. Idag har han börjat dricka lite bättre men inte normalt än. Gått några promenader med honom idag med.

Frågan: Egentligen så ska han vara med på löshoppning på söndag och våran vanliga ridskolelektion på måndag. Ska jag avboka det? Hur länge ska man ta det lugnt efter ett kolikanfall? Hur ska jag lägga upp promenader/uppsutten ridning?

Min ponny brukar ha koliktendenser. Aldrg brytit ut. Rider som vanligt med extra lång framskrittning så är hästen både frisk och motionerad :idea:

Att hålla igång magen förnuftigt kanske är det bästa? Om magen inte är helt ok så avstår jag så klart från träningarna.

Ja, det är klart! Nej, men ponnyn är då uppblåst i magen, krubbitare. Verkar lite hängig. Kommer aldrig längre än så, aldrig rullat sig eller tagit ut vet för det. Det har med andra ord aldrig brytit ut riktigt.

En sjuk häst ska man ju självklart inte rida! Men han blir frisk, räddad från att brytas ut genom att ridas ;)

Vilken sorts kolik fick hästen? Har den ofta kolik eller var det en engångsgrej?

Min häst fick kolik helt plötsligt i början av sommaren (aldrig haft eller visat tendenser till tidigare). Jag blev förstås rätt överraskad och ringde till vet som sa att jag skulle leda henne i 20-25 minuter vid hand, och blev det inte bättre skulle hon komma ut. Men det blev bättre direkt. Vet sa att jag skulle låta henne stå inne resten av dagen och typ få 1-2 kg silage och lite betfor resten av dagen. Dock verkade magen vara som vanligt igen redan efter promenaden, men vi tog det säkra före det osäkra förstås. Jag frågade vet om ridning och motion och hon sa att det i princip var att köra på som vanligt. Jag skrittade ut 45 minuter dagen efter och red därefter som vanligt igen.

M-oaa

om du menar mej så fick han allvarlig gaskolik i maj 2008 som tre åring. Nu som fyra åring fick han det igår. Han stod inne mesta dels av dagen igår men med promenader varje timme och vistelse i hagen 2 1/2 timme när han var lite bättre. Men han var så trött stackarn så han fick stå inne på natten. Idag är han mkt bättre ,bajsar nu normalt men fortfaraande lite trött så han får stå inne i natt med för att vila. Denna gång var det förstoppningskolik men med mkt gaser i tarmen.

löshoppning innebär stress så det skulle jag skippa. rid hästen men ta det lugnt, jogga i låg form och skritta ut på lång tygel. lugn motion är det bästa för en kolikhäst!

det kommer fler träningar...

bestämde igår att jag skulle hoppa över löshoppningen. Tråkigt men det bästa. Vi har aldrig varit på en riktig löshoppning förut därför var jag lite ivrig men det kommer säkerligen löshoppningskurser senare som man kan vara med på.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
550
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
811
Senast: Nevermind
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 696
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
482
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama