sätta igång avelsto!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Netted

Trådstartare
nu har jag tänkt börja på ett litet projekt..

hemma har vi ett avelsto med föl vid sidan, som går tom i år. det är en travare, som inte varit igång på ca 2 ½ år, hon är 8 år gammal ifall det är intressant.
eftersom att min egna häst inte går att rida för tillfället tänkte jag ge mig på henne, vilket jag även tror att hon skulle uppskatta!

hur ska jag nu göra? ska jag börja med promenader, tömkörning? hur långsamt framåt ska jag gå? hur ska jag lägga upp schemat? tänker på hennes ben, leder, rygg osv.

kom jättegärna med tips och råd angående tempo på igångsättningen, olika aktiviteter osv.
och jag tror inte det är intressant egentligen men jag nämner det - hon har varit riden förut.

:bow:

Sv: sätta igång avelsto!

ett tillägg, det är ju så att jag tänkt börja rida henne! :D
men jag tänkte att jag kan ju inte börja rida direkt (tycker iaf inte jag)

Tjosan! jag tycker du ska börja riktigt långsamt. promenader, longering, tömkörning :P Ett par månader kanske, sen ut och skritta.. osv alltså riiiiiktigt långsamt :D Så kommer hon nog bli superfin sen

ok jo, det är det jag har tänkt. fast inte longering, mkt hellre att jag tömkör en dag extra än longerar.

men liksom, vad är rimligt? hur lång tid tar det innan hennes rygg klarar korta stunder med mig på ryggen? eller ska jag redan nu ett par dagar i veckan skritta uppsuttet tex 10 minuter?

övningar, aktiviteter, tempo, råd någon?

Jag vet inte om jag är kvalificerad för att svara på en sån här fråga egentligen, men visst låter en lugn igångsättning bra, dock tror jag inte du behöver vänta flera månader innan du sitter på henne.
Hur gammalt är fölet? Ska det följa med eller lämnas hemma? Mkt skritt i början såklart, kortare trav kan säkert läggas in efter några veckor. Har du tillgång till backar, skog, lite terräng, använd den. I början avsuttet, men jag tycker att du kan börja hoppa upp korta stunder ganska snart, vilket dock naturligtvis är beroende på hur hon ser ut nu. Om hon ser bra ut i hullet, o är frisk i övrigt ser jag ingen anledning till varför du inte skulle kunna skritta ut på promenader redan denna vecka.

Om hon är inriden tidigare så är det väl bara att börja rida fast väldigt korta stunder första gångerna, fem, tio minuter i skritt först och sen sakta öka. Varvat med tömkörning, promenade osv. :)

Jag vet inte om jag är kvalificerad för att svara på en sån här fråga egentligen, men visst låter en lugn igångsättning bra, dock tror jag inte du behöver vänta flera månader innan du sitter på henne.
Hur gammalt är fölet? Ska det följa med eller lämnas hemma? Mkt skritt i början såklart, kortare trav kan säkert läggas in efter några veckor. Har du tillgång till backar, skog, lite terräng, använd den. I början avsuttet, men jag tycker att du kan börja hoppa upp korta stunder ganska snart, vilket dock naturligtvis är beroende på hur hon ser ut nu. Om hon ser bra ut i hullet, o är frisk i övrigt ser jag ingen anledning till varför du inte skulle kunna skritta ut på promenader redan denna vecka.

okey, flera månader hade jag kanske inte tänkt mig, men en månad kanske.. :angel: jag oroar mig nog för mkt.

fölet är 4 ½ månad nu, så den får stanna i hagen med valacken, lite jobbigt är det ju för dem nu i början men det går bara bättre och bättre.

backar har jag inga tyvärr, men väl mkt skogsterräng. hon är barfota just nu och har inte världens bästa hovar.. men sålänge jag undviker grusvägar så ska det nog inte vara några problem.

jag vet inte hur det är med hennes ben, alltså hon är inte halt men hon har en sena som ser lite annorlunda ut. det är liksom inget hon har ont utav just nu, självklart inte, och jag tror heller inte det är något jag behöver oroa mig om, men jag är ändå en hönsmamma och lindar henne fram som stöd under passen. och jag kommer ha stenkoll på henne självklart :bow:

men skönt i alla fall att höra att jag kan sitta upp korta stunder redan nu!

vad tror ni om 5-10 minuter uppsuttet 2-3 gånger per vecka nu i en 2-3 veckor? samt tömkörning 1-2 pass, och sedan bara gå ut en kort promenad i skogsterräng 1-2 dagar i veckan? sedan 1-2 dags vila? för att sedan öka tiden uppsuttet?

hur lång tid ska det gå innan jag kan trava korta bitar?
och i vilken takt ska jag öka uppsuttet, passen osv?

Har inte så mycket att tillföra mer än att jag sitter i samma sits...
Min nya tjej är 9 år, avelsto, som egentligen aldrig har varit riden i nån direkt kondis vad jag fattat det som...

Jag har tänkt mig 2-3 ggr i veckan, skritturer i början, varvat med lite löslongering/tömkörning beroende på hur marken i hagen där jag ska hålla till ser ut nu i höst...
Hade väl tänkt skritta i ca 3 veckor innan jag tänkte lägga in något litet travpass.

hmm.. jag vet inte det är jag som är himla försiktig, men jag hade nog skrittar i i alla fall 4 veckor :o för det känns bättre att öka längden på skrittpassen istället för att börja trava för tidigt?

jag vet inte riktigt hur mkt det spelar in egentligen.. att ha ett sto som aldrig riktigt varit i kondis eller blivit så mkt riden.. eller som mitt sto, som tävlat i trav = otrolig kondis och muskulös.. för just nu så har de ju ändå inte rört sig på så himla länge :)

Jag vill också ha tips!!! Jag har ett avelssto som jag så gärna vill ha igång!!! Men frågan är om musklerna räcker till för att ja ska kunna sitta på henne, hon har ganska benigt kors men har fått mer och mer hull över ryggen nu när mjölken är borta. Den här damen är lite äldre, 14 år kanske.. ingen som vet egentligen då hon är import och finns inga papper men där omkring...

Men alltså, jag är mest oroad över foderstaten, för utan en klok foderstat bygger hon ju inte muskler...:crazy: Men ajja...hon ska gå på lösdrift nu i vinter och min faster kan ju de där så de borde ju ordna sej men jag vill så gärna att vi ska komma iväg på vår första "träningstväling" nästa höst...:crazy: hade varit SÅ stolt då..*

Jag satte också igång ett avelsto för 2 år sedan. Det man ska tänka på är att ta det luuugnt. Allt måste gå väldigt långsamt då de tappar så mkt muskulatur när de går dräcktiga.

Börja lugnt med tömkörning ett par gånger i veckan sedan kan man ganska snart börja rida. Men då handlar det om att skritta massor, det bygger musklerna väldigt bra i början. Efter ett tag kan man ju lägga in korta travbitar och efter hand galopp.

Jag skulle fortsätta med tömköring 1-2 gånger i veckan under igångsättningen (och gärna sedan också). Hästen stärker sig utan att ryttaren sitter på.

Jag satte också igång ett avelsto för 2 år sedan. Det man ska tänka på är att ta det luuugnt. Allt måste gå väldigt långsamt då de tappar så mkt muskulatur när de går dräcktiga.

Börja lugnt med tömkörning ett par gånger i veckan sedan kan man ganska snart börja rida. Men då handlar det om att skritta massor, det bygger musklerna väldigt bra i början. Efter ett tag kan man ju lägga in korta travbitar och efter hand galopp.

Jag skulle fortsätta med tömköring 1-2 gånger i veckan under igångsättningen (och gärna sedan också). Hästen stärker sig utan att ryttaren sitter på.

ja, lugnt har jag verkligen tänkt ta det :bow:

jag kan säga att i torsdags var vi bara uppe på ridbanan och gick lite, igår longerade (så gott det gick, hon är inte så haj på det) jag henne i 10 minuter i skritt (har inte verktyg till att tömköra än) och idag gick vi en runda i skogen på 10 minuter. imorgon får hon nog vila..

tack för tipset :bow:

Jag vill också ha tips!!! Jag har ett avelssto som jag så gärna vill ha igång!!! Men frågan är om musklerna räcker till för att ja ska kunna sitta på henne, hon har ganska benigt kors men har fått mer och mer hull över ryggen nu när mjölken är borta. Den här damen är lite äldre, 14 år kanske.. ingen som vet egentligen då hon är import och finns inga papper men där omkring...

Men alltså, jag är mest oroad över foderstaten, för utan en klok foderstat bygger hon ju inte muskler...:crazy: Men ajja...hon ska gå på lösdrift nu i vinter och min faster kan ju de där så de borde ju ordna sej men jag vill så gärna att vi ska komma iväg på vår första "träningstväling" nästa höst...:crazy: hade varit SÅ stolt då..*

jag tycker nog du ska vänta med att sitta på henne då om hon inte är riktigt hundra i hullet över rygg/kors :)

men annars är det väl inga problem! ta det lugnt bara!

hmm.. jag vet inte det är jag som är himla försiktig, men jag hade nog skrittar i i alla fall 4 veckor :o för det känns bättre att öka längden på skrittpassen istället för att börja trava för tidigt?

jag vet inte riktigt hur mkt det spelar in egentligen.. att ha ett sto som aldrig riktigt varit i kondis eller blivit så mkt riden.. eller som mitt sto, som tävlat i trav = otrolig kondis och muskulös.. för just nu så har de ju ändå inte rört sig på så himla länge :)

Med travpass i början menar jag väl mer typ trava i 100 meter bara för att få känna på henne :D.
Inget mer.
När jag provred henne red vi nästan i en timma...:crazy: och det var inga problem just då för henne, ägaren hade ridit henne lite en period innan också.
Men det var ju som sagt vid ETT tillfälle, och inget jag skulle upprepa för att få en hållbar häst.
Tror att jag kommer att hålla mig till skritt längre än vad jag själv tror, hon är nog såpass pigg i benen att jag nöjer mig med skritt första månaderna, men man kan väl få vara kaxig innan man har hämtat hem henne :o!
Hon har i alla fall gått ute på bete hela tiden, så de har ju rört sig dygnet runt på det viset i alla fall, givetvis inte samma sak som ridning, men hon har ju inte stått still i en box halva dygnet...

Allra hellst hade jag nog viljat bara gå ut och leda henne första två veckorna, men jag vet inte alls hur hon är att leda... har ju som sagt var bara träffat hästkraken en gång än då länge..

Såhär muskulös var min donna i sommras :o :
BelladonnaochBeauty.jpg

Så jag har endel att jobba med....

Senast ändrad av en moderator:

vi får försöka hålla den här tråden i liv och peppa varann tycker jag :D Jag vet att mitt avelssto har det i sig, bara vet det...men det är mycket jobb..*

Ja jag kommer att behöva peppning, DET känner jag :D!!
Vi får väl bevisa att våra avelsmärrar kan mer än att få fina föl! :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 684
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 853
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar