Sätt att få hästen i galopp.

Aviatrice93

Trådstartare
Har ni något bra sätt att få till en bra galoppfattning. Jag har en travare som har väldigt svårt med vänstergaloppen...vi har provat med ett spö, men då blir hon så het:crazy: ...så om ni skulle ha nå tips skulle det vara jättesnällt.
 
Sv: Sätt att få hästen i galopp.

Travare och galopp är ett långsiktigt kapitel, så börja med att fundera över följande:

*Hur länge är hästen riden?
*Hur är hästen riden under den tiden?
*Kan den skritta och trava avspänt och balanserat med mer bärkraft än skjutkraft från bakbenen?


Kanske hästen inte är redo att galoppera än?

Det kräver en hel del "ombyggnad" från travare till ridhäst innan alla bitar faller på plats. Det kan ta rätt lång tid (vi pratar kanske år), men ingen tjänar på att man stressar fram galoppen.
 
Sv: Sätt att få hästen i galopp.

Det finns en massa trådar om problem med vänster eller höger galopp om du söker. Och lika många om att utbilda ridtravare.

Sök på tex grundutbildning.
 
Sv: Sätt att få hästen i galopp.

att stressa in hästen i galopp funkar inge bra...när jag lärde min travare (kallblod) galopp satt jag upp ett litet hinder i hörnet utav ridbanan (hindret kanske var 40-50cm högt bara så han skuttade över det ist för att trava över) jag satt det så han hade hela långsidan att galoppera på.... min häst var då inte specielt inhopppade(bara med markbommar och cavaletti) och vart lite :confused: när det stog pinnar i vägen men klok som han är så kom han på att han skulle över den, ibörjan hoppade han men avbröt direkt, men när han landade i galopp smackade jag på honom (smackade i hömm låter lite töntigt men i en galopp rytm för att han skulle hitta rytmen, vet inte om det hjälpte,) det tog ett tag, många avbrytningar vart det, vi fick göra om det nåra gångener men nu sitter galoppen:D och han fattar direkt galopp för galoppskänkeln ..
 
Sv: Sätt att få hästen i galopp.

Ok...jaa..jag kanske ska prova det där med hindret..jag har börjat lite lätt....så man ska komma i trav och hoppas på att hästen faller in i galopp efter? Men hur högt borde det vara? 50 cm....??
 
Sv: Sätt att få hästen i galopp.

Pröva att ställa lite utåt efter en liten halvhalt och sedan galoppskänkel och så skutt över det lilla hindret
Lycka till
 
Sv: Sätt att få hästen i galopp.

Jag har själv en travare och håller med pinky, igen. :D Det tar TID att skola om en travare. För att kunna galoppera så krävs en styrka och balans som travaren inte har. Det gäller alltså att bygga upp hästen först, och ta galoppen sen. Jag har haft min häst i 2 år nu och vi har inte kommit till galoppen i träningen än. (Ute i skogen har vi dock smygtränat lite på galoppen, eftersom han tycker det är kul att galoppera.) Vi har tränat mycket öppna och sluta i skritt för att stärka bakbenen. Har påbörjat rörelserna i trav också nu. När hästen väl har styrkan och balansen för galopp, så kan det vara lättare att fatta galoppen direkt ur slutan. I slutan placerar hästen vikten på bakdelen och bär på ytter bak, vilket är samma ben som bär i galoppen. I höger galopp är det vänster bak som bär, precis som i höger sluta och vänster öppna. (Min häst gjorde igår tre klockrena galoppfattningar i höger galopp, som har varit vår svåra galopp. :bump: )
 
Sv: Sätt att få hästen i galopp.

Som många sagt; ha inte för bråttom, det tar TID att omskola en travare. Har själv haft min nu i fyra år och han tar inte galoppfattning helt korrekt (dock är han inte kontinuerligt tränad under den tiden).
Att bara galoppera är inte speciellt svårt för en travare, trots att den har större anlag för traven. Det svåra och det som är krävande är just att göra en bra fattning. Till det krävs det både muskelstyrka, balans och koordination- ngt det tar tid att bygga upp.
Träna mkt stärkande övningar och få hästen i samling och balans (öppna, sluta, samling) så kommer galoppen så småningom.
Är du däremot bara intresserad av att kunna galoppera hästen och få till en någorlunda fattning så går det alltid att ta upp hästen i trav och driva till den faller över i galopp (funkar dock inte alltid) och sedan låta häste mala på i galoppen och försöka korta upp den lite och få den att hitta balansen. Så småningom fattar hästen att den ska fatta galopp då oxå. Men som sagt; det kan inte bli perfekt om hästen inte har styrkan för det.

Att hoppa och landa i galopp kan funka det oxå, MEN det stärker inte hästen i fattningarna. Den lär sig galoppera någorlunda och att fatta någorlunda.
Satsa på att ge hästen tid och bygga upp sina muskler först! Det tjänar ni båda på i längden!:bump:
 
Sv: Sätt att få hästen i galopp.

ok....jag kan prova det där med öppna och sluta..det verkar vara ett bra sätt..fast jag är inte så säker på vad det är...så om någon kunde förklara vad öppna och sluta var så skulle det vara bra....våran svåra galopp är vänster....tack för alla tips!!:bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Sätt att få hästen i galopp.

ok....jag kan prova det där med öppna och sluta..det verkar vara ett bra sätt..fast jag är inte så säker på vad det är...så om någon kunde förklara vad öppna och sluta var så skulle det vara bra....våran svåra galopp är vänster....tack för alla tips!!:bow:

Jag skulle i det fallet tipsa dig att ta kontakt med en tränare eller någon annan duktig som kan visa dig!
Kanske det finns någon häst du kan få prova på, som kan och som kan lära dig hur det ska vara. Sen kan du göra det på din häst.
Det är lättare att det verkligen blir rätt på det viset, än att vi ska förklara för dig här. :rofl:
 
Sv: Sätt att få hästen i galopp.

Ok.....jag känner en som har ridit ett tag (40 år nästan) och jag tror hon borde kunna det...jag får fråga
 
Sv: Sätt att få hästen i galopp.

jag har inga travare men för mina pållar så räcker det med att en häst galopperar framför så faller dem in i galopp för det gör dem jämt i hagen å så. ja vet inte hur det är med travare, du kan ju kolla i typ hagen nån gång elr om ni löslongerar ifall din häst galopperar när den andra gör det. man kan ju alltid prova.
 
Sv: Sätt att få hästen i galopp.

Jaa...kanske det......men då får man väl lov att ge en galoppfattning samtidigt som den andra faller i galopp....så det vet hur det ska fatta galopp...eller?? jag har tänkt mycket på att göra massa slutor och öppnor:crazy: ....eller hur man säger....det verkar vara bra!!
 
Sv: Sätt att få hästen i galopp.

Rid hästen stark nog att bära sig vettigt i skritt och trav. Rid hästen liksidigt stark, dvs inga större skillnader mellan höger och vänster varv.
Hitta ett tillfälle din häst gärna galopperar på och ge röstkommando och beröm varje gång det händer - även om du tänkt dig något annat, det kan man korrigera i efterhand. Jag har haft en som gärna galopperat i longerlina, en som galopperade efter litet skutt och kompisens travare galopperade gärna bakom min häst i djup snö på ängarna förra vintern. Hästen lär sig röstkommandot, ge hästen kommando när mjan känner att man har en god chans att lyckas. Straffa inte om det blir fel galopp eller går för fort i början, iof något jag aldrig haft problem med. Kombinera röst och sits/skänkelhjälp under en period och ta succesivt bort rösten. Egentligen mkt enkelt. PÅ travare som aldrig gått på banan lika lätt som vilken ridhäst som helst. Ett språng på den som jag galopperade efter minihinder, sedan satt det. Aldrig haft problem med varesig fattningarna eller fel galopp. Han var då riden i skritt och trav i tre månader för att stärka sig.
Den som lärde sig galoppera i lina gick från ej sutten på till alla gångarterna med ryttare i lugnt tempo både i paddock och ute med hjälp av en kvarts ridning varannan dag, (fem minuter i lina före varje pass) på en månad. Aldrig problem med fattningar eller fel galopp.
 
Sv: Sätt att få hästen i galopp.

jaa....jag ska börja träna mycket övningar som stärker bakbenen...och sånt....ja...jag kanske kan prova med rösten...jag har tänkt prova longera och att hon galopperar där och det ska jag göra.....tack för alla tips!
 
Sv: Sätt att få hästen i galopp.

Jag har inte läst tråden men ett knep för att få till en överdriven galoppfattning som hästen verkligen känner är att klappa hästen på rumpan med ytteranden på yttersidan, då vrider man sig överdrivet in i galoppskänkeln. Det funkade bra på mitt förra varmblod!

Sen måste de ju såklart ha förutsättnigar=lite muskler och bärighet.
 
Sv: Sätt att få hästen i galopp.

Så här gjorde vi. Travade fort fort i uppförsbacke, jag tog ett stadigt tag i vänster tygel, samtidigt som jag kastade mej lite till höger, hästen kommer i obalans och börjar galoppera.Jag berömde jättemycket och klappade om honom. Gör så några gånger i uppförsbacke, det är mycket bekvämare att galoppera uppförs för hästen. Till slut lär sej hästen att den skall galoppera i backen, då kan du börja lägga till galoppskänkeln. Varje gång ni galopperar i backen sen, så lägger du till galoppskänkeln. När du gjort så ett tag, kan du prova att ge galoppskänkel på nåt annat ställe, där ni inte galopperar annars, och se hur hästen reagerar, om den tar nåt galopp språng, så beröm, och öka kravet lite undan för undan.

Man kan också bygga små hinder i volt, och trava över, ofta landar hästen i galopp.:bump:
Lycka till
 
Lära Travare Galoppera

har någon något bra tips på hur jag kan hjälpa min travare till att galoppera? :confused:

// Emma :bow: :cool:
 

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
779
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp