Sv: Satsdel

Det hade jag också sagt.

"Predikat" är en satsdel som beskriver handlingen i en kommunikation.

"De skall måla bordet rött."
"Eva joggar varje helg."
"Här kan du köra om!"
"Jag vill baka."

Predikatsfyllnad.

Eftersom predikatet (vill) hör till de verb som måste ha en bestämning (predikatsfyllnad). Exempel på såna verb är vara, heta, bliva, kallas, verka, väljas till, anses som etc.

Senast ändrad:

Ska är ett hjälpverb så baka blir predikat.

Jag är subjekt och ska baka predikat.

// Hälsningar fil.mag i svenska. ;)

OK, då var jag rätt ute då. Ska baka är ju futurum så det fungerar ju som predikat men jag fick för mig att man inte kan ha en mening med bara subjekt och predikat och att vill baka inte är ett tempus och då inte skulle gå att använda sammansatt som predikat. Svammel, svammel... Vad bra att det är enklare än man tror ibland!

Subjektiv predikativ (= "predikatsfyllnad" används inte numera...) har du när du säger ngt om subjektet. T ex Jag är sjuk; då är sjuk subjektiv predikativ.

Vilja räknas till de modala hjälpverben, tillsammans med t ex kunna, måste och få. De följs av infinitiv av huvudverbet; den infinitiven kan också vara underförstådd. Jag vill (baka).

Liknande trådar

Mat Jag är i någon bak-period och är lite sugen på eventuella nya recept. Vad bakar ni helst?
2
Svar
23
· Visningar
922
Kropp & Själ Vad betyder ordet mindfulness för dig? Är det något som finns närvarande i ditt liv? Beskriv gärna hur!💫💖
5 6 7
Svar
121
· Visningar
3 496
Senast: Palermo
·
Mat Fick ett gäng rabarberstjälkar av min kollega, så nu undrar jag vilken den godaste kakan eller pajen innehållande rabarber är? Vill baka...
Svar
16
· Visningar
797
Senast: Viva
·
Mat Tänkte ut och plocka blåbär imorgon och tänkte baka paj. Ska bjuda och en person äter dessvärre inte gluten så de sorter jag brukar göra...
Svar
1
· Visningar
209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat

Omröstningar