sårvårdsråd önskas

em76

Trådstartare
Pållan fick ett sparksår ovanför ögat i onsdags. Jag tvättade med ACO sårtvätt och de första dagarna såg det bra ut. Men nu är det gult i såret och det ömmar. Vad ska jag göra? Tvätta med sårtvätt igen? Alsolsprit? Jodopax? Ta ut vet.?

Sv: sårvårdsråd önskas

Det beror på hur stort såret är.... Stort så det behöver sys - ta ut vet - fast det har du väl redan övervägt hoppas jag. Kan du tvätta utan att du får vätskan i ögat? Jag gillar väteperoxid - snällt mot frisk vävnad. Om det är gult och rinnigt så är det säkert var och det brukar dra till sig insekter. Kan du skydda med tex flughuva?

Väteperoxid är suveränt bra i variga sår, men får (som även Prick sa) på inga villkor komma i själva ögat.
Med tanke på att såret sitter så nära ögat samt att det är rötmånad hade jag starkt övervägt veterinärkontakt.

Såret är ungefär 1 cm långt och som bredast 0,5 cm, det ser ut som en långsmal triangel. Jag gjorde så att jag torkade bort det gula kladdet med en bomullstuss och sedan sköljde jag med sårtvätt, vågade inte ha något starkare så nära ögat. Sedan fick hon stå inne till kvällen och nu ser det bra ut, det är inte ömt heller. Problemet är att flugorna älskar såret. Flughuvans nät är hårt, kanske kan jag klippa en bit mjukt luftigt tyg och tejpa fast i den, eller tejpa fast en tygbit direkt på hästen, fast den skulle nog inte sitta kvar så länge.
Vad tror ni om att kladda på 4S hundsalva?

Om det varar sig i dessa varma otäcka bakterietider skulle jag ringa vet. för rådfrågning. Så länge skulle jag spola rent med något milt, typ. klorhexidin. Man ska inte ju inte joxa för mycket! Blåspray tillexempel skyddar mot att det kommer in flugor och skit i såret, bildar en fin skorpa på, suveränt tycker jag. Lycka Till!

Vad jag lärt mig så skall man alltid ta ut veterinär när det gäller sår på huvudet. Blir inte bra om man inte får det sytt eller fixat i tid.

Aloe vera är super till sår, jag har både "första hjälpen" spray och aloeveragel hemma.
Nu på sommaren är det dock bra att smörja med något som håller flugorna borta.

HubbNubb skrev:
Vad jag lärt mig så skall man alltid ta ut veterinär när det gäller sår på huvudet. Blir inte bra om man inte får det sytt eller fixat i tid.

Ett sånt litet sår finns det ingen anledning att sy om det inte blöder väldigt mycket, oftast mår sår bättre av att vara "öppna" och inte sys ihop.

Det finns en sårplast som du kan spraya på vilket närmast kan kallas plåster på flaska. Förr hette det Nobocutane och fanns på apoteket, men dom har slutat med det så vänd dig till någon välsorterad ridsportaffär. Det finns nämligen en veterinär variant av detta som jag nu inte kommer ihåg namnet på..

Det verkar vanskligt att spraya med blåspray om det sitter så nära ögat (som jag tror). Sår/plåsterspray är inte heller bra att få i ögonen. Fast bedömer du att du kan spraya med nåt kan du säkert använda väteperoxid också. Ta på bomullstuss och badda försiktigt. Tillräckligt lite på tussen så det inte rinner ned i ögat. Väteperoxid finns på apoteket och ska vara 3%-ig. Det kommer att bubbla en hel del men det är helt i sin ordning. Annars kan exv Socatyl (receptbelagt) vara bra. Det är en salva som blir som en tjock skorpa och hindrar insekterna. Eller vanlig zinkpasta är också bra. Stelnar iofs inte men är ganska trögflytande. 3Ess smälter ju i värmen och borde ha en ganska begränsad verkningstid.

På apoteket finns en salva LHP som är lite antiseptisk och den är jättebra.
Fick den rekommenderad då min pålle hade ett äckligt sår på rumpan som flugorna älskade.
/Elisabeth

Jag köpte en tub aloe vera gele och såret ser mycket bättre ut nu. Torrt och det har börjat läka.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
857
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag gifter mig på onsdag och igår upptäckte jag början till munsår:eek: Har haft det en gång tidigare på exakt samma ställe, mitt på...
Svar
15
· Visningar
994
Senast: jemeni
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 029
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 304
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Kålpudding med potatis I