Sårvårds djungel??

noble art

Trådstartare
Hej, som tur är har mina hästar sällan skadat sig, men det innebär ju oxå att jag är dåligt påläst på sårvård, salvor o spray.
Hur vet man när man behöver vitaminsalva(Idomin)? Proteinsalva(procell)? Och vilken av dessa tillhör Helosan?
Vad skiljer desivon, klorhexidin, Jodopax, alsolsprit, Lila sårspray? Alla är väl bakterie dödande?
Hittar oxå en första hjälpen spray med teatree oil?
Ja, förklara gärna skillnaderna så jag vet vad jag ska köpa till mitt stall apotek.
Ska köpa Apotekets hälsoråd för häst imorgon.

Sv: Sårvårds djungel??

Hej! Jag föredrar för rengöring av icke infekterade sår, vatten med eller utan tvål.
Vid hög infektionsrisk, gillar jag alsollösning. Men det är en smaksak. Den slipper man späda och krångla med.

Salvor använder jag just inte på sår. Vill gärna att "normala" sår luftas och så blir det inte med salvor.
Vid pälsavskav med intakt hud kan man väl kleta på lite salva om man tycker att det verkar bra, men jag tycker mest det är kletigt.
Kan tillägga att jag behandlar sår på mig själv på samma sätt.
Om jag använder plåster eller bandage på sår, så är det mest för att undvika att söla ner kläderna (har onormal koagulation med ökad blödningsbenägenhet så det tar en stund innan det slutar blöda spontant).
Teatreeolja kan ge ganska kraftiga lokala irritationer så jag vill inte använda den.
Helosan är väl "bara" mjukgörande, tror jag.

Det är precis som jag gjort de enstaka tillfällen jag behövt... Alltså vatten, tvål, och luft. Det är därför jag blev lite förvånad när jag läser om hur mkt alla har i sina stall apotek! Självklart är det ju viktigt att ha bomull, lindor m.m om ngt akut händer. Men allt annat går ju att köpa vid behov. Använder man verkligen jodopax nu för tiden???

Nä, inte jodopax på sår. Ajaj! Vanlig sårtvätt (koksalt) i engångs-pipetter från apoteket är super att tvätta/spola sår med. Stort plus för att de håller sig fräscha tack vare engångsförpackningen!

Det är precis som jag gjort de enstaka tillfällen jag behövt... Alltså vatten, tvål, och luft. Det är därför jag blev lite förvånad när jag läser om hur mkt alla har i sina stall apotek! Självklart är det ju viktigt att ha bomull, lindor m.m om ngt akut händer. Men allt annat går ju att köpa vid behov. Använder man verkligen jodopax nu för tiden???

Jo fast bomull skyr jag som pesten. Massor med härliga fibrer som gärna torkar fast i sårytan och så har man ett h-vete att få loss eländet och drar upp ytan igen. Jag föredrar bomullskompresser, där man får bort allting.
Lindor: jo, helt OK fast jag gillar de mjuka benskydden i neopren som de flesta postorderföretag säljer. Lätta att få fast med kardborre, sitter där man satt dem (vilket lindor sällan gör pga hästens rörelser), bara att slänga i tvättmaskinen när man tycker att det behövs.
Om man nu måste bandagera och täcka såret.

Liknande trådar

Hästvård Jag håller på att knåpa ihop ett litet startapotek till min nya häst som anländer på tisdag. Inser att det är alldeles för längesedan...
2
Svar
21
· Visningar
3 063
Senast: miiiiiiia
·
Hästvård Jag har suttit och läst alla trådar om stallapotek och är nu mycket förvirrad. Kan inte alls mkt om det, och vet inte vad jag ska...
2
Svar
33
· Visningar
4 316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka