malinsky

Trådstartare
Min häst har fått rejäla sår av sin hagkamrat (över hela kroppen, han ser riktigt misshandlad ut :cry: ). Jag sprayade utan att tänka ngt närmare med "lila spray" på såren, men har nu fått höra av bla en vet att det inte alls är speciellt bra! Det bästa är att bara låta det vara, (såvida inte flugor o dyl håller på att äta upp hästen) låta hästen röra på sig och kolla så det inte blir infektioner i såret.

Vad säger ni? Finns det ngt man kan lägga på för att skynda på läkningen, eller ska jag som jag blev rekommenderad, låta det vara så länge det inte uppstår ngn infektion!?

Sv: Sårvård

Jag skulle se till att hålla det rent, tvätta med jodopax och sedan sätta på ex. Skillingaryd för att hålla flugor borta. Det finns någon annan vit salva som stelnar och är bakteriedödande också!

Jag har använt en vit salva som stelnar men den är på recept och heter Socatyl. Tyvärr sa veterinären att den INTE skulle tvättas bort varje så var och allt kappslades ju in... Efter det skrapade jag bort slvan från såret varje dag och la på nytt. Då funkade det kanon!

På mindre sår brukar jag tvätta med vatten och mild tvål (tänk på att jodopax är vävnadsretande) och ha på hästsalva minst en gång om dagen.

Jag spolar rent med klorhexidin, och torkar torrt, låter det lufta en stund och sätter sedan på Socatyl. Får aldrig var på mina hästar om det inte redan blivit det innan jag upptäckt såret.
Håller koll så att det inte blir infektion, och fyller på Socatyl om det behövs.

Shit, jag åker bort i morgon och har lejt bort kollen av hästen till andra väl betrodda. Hinner inte få ut ngt recept.. känns inge bra att åka ifrån honom nu! Kanske de får ringa och fixa recept och behandla honom över helgen.

Idag tvättade jag med jodopax och smörjde in småsåren med helosan, sprayade de öppna blöta med mer spray.. hmm.. kunde inte låta bli.

Jag får be dem som kollar honom ringa och få ut recept och använda på honom i helgen... men jag får inte bort all sand och jox i såren som han hela tiden får in när han ligger och vilar.. Hur gör ni för att få rent såren!? (har ingen tillgång till dush där han är nu)

Suck.. ja, det är väl så här det är att vara hästägare.. det ska börjas i tid (haft honom i 5 dgr)

Om det inte är djupa sår så brukar det räcka att tvätta dem rena med ljummet vatten och mild tvål (lactasyl tex) och sedan lägga på salva (helosan, skillingaryd etc.) för att hålla flugfän borta.

Socatyl är bra på lite djupare sår, men nackdelen att det stelnar.

Prova att ta en spruta utan kanyl och fyll med vatten, då får man lite mer tryck och kan trycka upp en bit i såret.. Lättare än att hålla på med bomullstussar..

Liknande trådar

Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 781
Senast: höstmåne
·
Hästvård Tänkte att vi kanske kundde samla lite tips och råd för enklare sårvård, för oss som inte har helt 100 koll på hur det är:angel: Jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 594
Senast: grashagen
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 209
Hästvård Eftersom min häst fått ett äckligt sår i ansiktet så har jag börjat fundera på om min blåspray inte är lite för kass... Jag har en...
Svar
8
· Visningar
3 830
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama