N

Nora

För några dagar sen hade en ridskolehäst trampat upp ett sår som jag och en kompis skulle lägga om för natten innan ordinarie personal kom morgonen efter. Kan ju säga att jag sett snyggare omläggningar! Men det fick mig att tänka på att jag knappt vet något om hur man ska göra!! Tänk om det skulle hända något då jag var själv, vad skulle jag ta mig till då??

:confused: :confused: :confused:

Så till frågan, är det någon som vet någon bra hemsida, bok eller kan berätta lite själv om vad man ska göra vid olika sorters sår, hur de ska läggas om och med vad.

/Den plötsligt ovetande

Sv: sårvård

Är det ett större sår så är det ju bäst att ringa till vet. men mindre sår kan man ju tvätta och sköra själv! Apotekets häst (tror jag den heter) finns att köpa på apoteket och är väldigt bra! Sen är "håll hästen frisk" oxå jättebra!

Inga tips.

Men däremot kan du lämna förslag till ridskolan att ni ska ha
lektioner i sårvård.
Det kanske är fler som behöver kunna det?

bengall skrev:
Inga tips.

Men däremot kan du lämna förslag till ridskolan att ni ska ha
lektioner i sårvård.
Det kanske är fler som behöver kunna det?

Jo verkligen! Nu går jag inte på ridskolan men man kanske får vara med ändå :d För på teorilektioner i vanliga fall (och de högre hästgrupperna har ingen teori) är det typ longering. Eller så kan man försöka hänga på en veterinär en dag=) Jag försöker titta vad vet gör så fort något hänt men man bör ju träna själv också!

Liknande trådar

Hästvård Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård...
Svar
17
· Visningar
1 136
Senast: inaa
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Fazeem
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 931
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 579
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Svensk politik nr 3
  • Vinterföräldrar 24/25