miiiiiiia

Trådstartare
Tänkte att vi kanske kundde samla lite tips och råd för enklare sårvård, för oss som inte har helt 100 koll på hur det är:angel:

Jag har inte haft egen häst så länge och känner mig lite lost när det gäller detta med lite större sår...:grin:

Igår kom min häst in med ett sår som en avlång frmkrona ungefär, sitter i karleden på ett framben, det hade inte blött speciellt mycket, såg bara ut som att huden var avskavd, man såg bara röd hud och en liten liten hudflik som satt kvar, resten ligger nog i hagen. Han var inte speciellt öm, inte svullen, varm eller halt. Jag tvättade rent nog med vatten och lactacyd för att få bort lera... Sedan torkade vi det och la på Socatyl som en i stallet hade sen innan.

Imorse när jag kom ner såg det ut som det mesta av socatylen var borta, men det var nog så att det var lite spån/damm som fastnat i det då det inte hade torkat när jag ställde honom i boxen. Imorse var han ngt svullen, väldigt lite..han var ngt varmare i det "skadade" benet jämfört med det andra.

Han är pigg, alert, äter och dricker. Vad ska man göra, tänka på? Det jag är orolig för är alla djävulska flugor som är överallt, sprutade ner honom (inte på såret) med flugmedel innan jag släppte ut honom.

Sv: Sårvård

Tänkte att vi kanske kundde samla lite tips och råd för enklare sårvård, för oss som inte har helt 100 koll på hur det är:angel:

Jag har inte haft egen häst så länge och känner mig lite lost när det gäller detta med lite större sår...:grin:

Igår kom min häst in med ett sår som en avlång frmkrona ungefär, sitter i karleden på ett framben, det hade inte blött speciellt mycket, såg bara ut som att huden var avskavd, man såg bara röd hud och en liten liten hudflik som satt kvar, resten ligger nog i hagen. Han var inte speciellt öm, inte svullen, varm eller halt. Jag tvättade rent nog med vatten och lactacyd för att få bort lera... Sedan torkade vi det och la på Socatyl som en i stallet hade sen innan.

Imorse när jag kom ner såg det ut som det mesta av socatylen var borta, men det var nog så att det var lite spån/damm som fastnat i det då det inte hade torkat när jag ställde honom i boxen. Imorse var han ngt svullen, väldigt lite..han var ngt varmare i det "skadade" benet jämfört med det andra.

Han är pigg, alert, äter och dricker. Vad ska man göra, tänka på? Det jag är orolig för är alla djävulska flugor som är överallt, sprutade ner honom (inte på såret) med flugmedel innan jag släppte ut honom.

Hej! Kan inte påstå att jag är någon superexpert på detta, men det som jag har upplevt bäst och som även en del veterinärer har sagt är att man bara ska se till att hålla såret rent. Att linda och smörja och greja med ytliga sår där inget blod behöver stoppas upp, har jag bara tyckt gjort allt värre. Jag brukar spola rent med bara vatten och sedan se till att det luftas och inga flugor och smuts inte tar sig in i såret (vilket i och för sig inte alltid är det lättaste) :) Hoppas det är bättre med såret:)

Det är förbjudet att använda receptbelagda mediciner utan veterinärs ordination. Du snabbar på resistensutvecklingen genom att dutta med antibiotika när det inte finns någon som helst anledning.

Jag brukar aldrig använda något annat än rent vatten när jag tvättar rent sår.

Om det är blött och lerigt ute, mkt flugor, om hästen står i grushage eller om hästen ska stå inne på spån eller torv lindar jag alltid första dygnen så att såret får en chans att gå ihop lite utan att bli skitigt exv.
Lindar med kompress+gasbinda och sen en rejäl (men inte tät) padd och fleecelinda.
Är det ett djupt sår som måste lindas under lite längre tid ser jag till att lufta det ett par timmar om dagen.

När såret gått ihop ordentligt tar jag så snart som möjlig bort lindan och låter såret läka ifred. Är det mkt insekter stryker jag på ett rejält lager insektsmedel runt såret ett par ggr/dag.

Det där med sår är egentligen inte så komplicerat om man bara kan undvika smuts och jobbiga insekter.
Att smörja på med diverse medel är bara onödigt då det läker lika bra/fort utan.

Det är förbjudet att använda receptbelagda mediciner utan veterinärs ordination. Du snabbar på resistensutvecklingen genom att dutta med antibiotika när det inte finns någon som helst anledning.

TÅL ATT LÄSAS IGEN!!!
Det är inte (!) bra att låna "lite antibiotika" från stallkompisen för småsår som förmodligen bara behöver lite rengöring.
Misstänker du att din häst behöver den sortens mediciner så ringer du ut veterinären för en bedömning, får då eventuellt ett eget recept (om det behövs) och följer behandlingen till punkt och pricka!
Att slabba runt i tid och otid med antibiotika är MKT dumt. Den dagen du verkligen behöver den kanske den är verkningslös.

:crazy:

Oj då, Stocatyl på ett skrubbsår? :o

Här hos mig tvättas sår med tvål och vatten alt. koksaltlösning. Inga slvor eller liknande eftersom såret måste kunna andas och för att det ska läka inifrån och ut. Lite honung eller skillingaryddsalva kan jag iofs smörja på om det visar sig vara rejält med flugor, knott etc och äter på det.

En bra rutin när hästen har fått ett småsår är:

Tvätta rent med ljummet vatten och kanske lite lactacyd om det är väldigt smutsigt.

Är såret djupt så att det kan behöva sys så undvik jodopax - det kan göra att det blir svårare att sy. Annars är utspädd jodopax bra för desinfektion.

Om såret inte är helt ytligt eller ser ut att ha en sårficka så kan man spruta in koksalt i såret. Då märker man ofta också om det är djupt. Är såret djupt och/eller ett sticksår så kan man tillkalla veterinär för att göra rent det och ev. sy. Sitter ett djupare sår över en led så finns det risk att det är hål rakt in i leden- tveka inte att tillkalla en veterinär som kan avgöra om man måste åka in till klinik.

Lätt svullnad eller ömhet är inget att oroa sig för, men blir hästen rejält svullen ovanför såret och /eller öm vid lymfkärl så är det en större infektion som kan behöva behandlas.

Ta tempen - har hästen väldigt ont kan den ha smärtfeber, vilket sällan händer på vanliga småsår. Men håll koll på hästens temp eftersom förhöjd temp kan vittna om infektion.

Är såret ytligt så är det bara att hålla det rent och luftigt. Om man behöver bandagera för att hålla det rent så brukar jag lägga en kompress över såret och sedan göra ett rejält bomullsbandage med bomull, gasbinda och vetflex - det håller rent mot det mesta förutom riktig gyttja och det är luftigt.

Ser såret ut att vara lätt infekterat så lägger jag ett bomullsbandage som sedan dränks i jodopax.

Jag brukar tänka lite på hur jag skulle ta hand om ett sår på mig själv.

blåspray tycker jag skyddar mot insekter.

Samma här, kan ibland slänga på en vetflex om det är geggigt i hagen och såret sitter illa till.

Vid mindre sår/skrubbsår tar jag vatten och tvättar ev lite lactacyd, koksalt om vi har det hemma och ibland väteperoxid - om det är nödvändigt men då ska såret vara smutsigt, man ska vara lite försiktig med det då det är uttorkande och svider så vissa hästar kan reagera.

Efter några dagar om såret är fnasigt eller har skorpor brukar jag smörja in lite med idomin eller helosan för att mjukgöra.

Är såren geggiga fick jag tipset om att ta lite alsolsprit och dutta (svider så det ska man även vara lite försiktig med om hästen är känslig)

Det är sällan jag lindar in det för jag har bara haft motsatt effekt att det tar längre tid för det att läka då det blir fuktigt och instängt. Det ska vara om det är fruktansvärt med flugor eller att det sitter så att det riskerar att bli smutsigt ofta så att det stör läkningen ännu mer än att det är instängt.

Jodopaxen har jag hållit mig undan sedan jag hört att man inte ska använda det direkt i sår eller färska sår. Jag är inte helt hundra på om det stämmer men fick faktiskt lite problem med ett sår jag tvättade med joden.

Sedan håller jag koll på det dagligen och ser hur det verkar vara, känner efter ömhet, svullnad och värme.

Större, gapande sår eller att det blir större hudflikar så skulle jag nog hellre ringa veterinären en gång för mycket ifall det skulle behöva sys. Det är bättre att be om en titt tidigt än att det ska vara för sent för att kunna sys om det är nödvändigt.

Min häst har ett sår ungefär så stort som en femkrona på ena bakbenet.
Det var ett jack som inte var djupare än att huden snittades upp, men benet är ju ett rörligt ställe, så hudflikarna har inte vuxit ihop utan istället måste det läka inifrån och bilda ny hud.

Det har ju varit jättevarmt den här veckan och risken för att det ska komma in flugor och skit i såret och bli infektioner har gjort att jag lagt på Duoderm-kompress. Den är ju jättebra i och med att den klistrar sig över huden, men inte fastnar i såret + att sårvätskan kapslas in så att det bildas som en gelé i kompressen.
Det står i bruksanvisningen att den fuktiga miljön ska vara bra för nybildandet av celler plus att det gör så att inte såret torkar och spricker upp (i och med att det inte går att hålla sårytan helt stilla).

Men nu undrar jag om det ändå ska till en luftigare kompress så småningom eller om man ska fortsätta med Duodermkompressen hela tiden? Någon som vet mer om detta?

Om det inte ens blöder (alltså inte öppet sår) låter jag det vara men håller koll såklart, om det har gått hål så att säga rengör jag med antingen lactacyd och vatten eller desinfektionsmedel från apoteket (finns ett par olika varianter, men jag undviker jodopax) det senare bara om det t ex börjar se varigt/inflammerat ut, lindar bara om det behövs för att undvika smuts, om det är på ett utsatt ställe. Vissa ställen går ju inte heller att linda.
Blåspray om det behövs för flugornas skull, finns salvor med tjära i som man kan använda runtomkring såret också.
Instämmer med det som redan sagts i tråden, egentligen ska man helst göra så lite som möjligt bara såret är rent och skyddas från flugorna.

I något undantagsfall där det varit väldigt långdraget sår på sommaren med flugor som verkade öppna upp såret med jämna mellanrum (eller om det var hästen som kliade upp det) så det totalt hade varit ett sår i ca en månad utan att läka igen, då provade jag ProntoVet, en gel som sägs påskynda sårläkningen genom att skapa en bra miljö för läkning. Det läkte ihop på ett par dagar efter det. :)
En stallkompis fick det som var kvar till sin häst, som hade trampat upp ett sår i karlederna som inte heller ville läka på flera veckor. Även det såret läkte igen inom ett par dagar efter det!
Dyrt, men jag kan verkligen rekommendera det för svårläkta sår!

Men är det större sår eller andra komplikationer (som i ovanstående fall - började med en varböld och feber) så kollar jag med vet. för säkerhets skull!

Senast ändrad:

Mitt bästa sårtips!

Min har två somrar fått sår i "armhålorna". Första gången fick jag panik pga av flugorna som åt sig in i såret, som blev större och större och han blev mer och mer besvärad av det. Han fick stå inne två dygn, men flugorna öppnade såret direkt.

Jag fick ett jättebra tips om att använda tyglim, och limma fast en lakansbit med en öppen sida, men det funkar ju så klart bara på ställen som inte rör sig så mycket.

Till slut tog jag ett bogskydd och trädde över benet, knäppte över manken och tråcklade ihop runt benet. Då fick han vara flugfri och läkte snabbt. Var inte ett dugg besvärad av skyddet.
Sommaren efter fick han ett liknande sår på andra benet och då satte jag på skyddet direkt, och det blev aldrig stort.

På bilden hade jag lindat självhäftande linda, men det höll bara ett tag så jag sydde i stället.

TaBort

P

Plåsterspray med tjära håller insekter borta sommartid, men det viktigaste för god sårläkning är att det hålls rent och att det är luftigt. Tvätta med vatten, börja i sårets mitt och arbeta utåt.

De gånger jag har haft sår på hästarna har jag börjat med att rengöra med vatten eller koksalt, ibland används väldigt utspädd jodopax. Låter det torka och sprejar sedan lite blåspray.. Undviker i det längsta att linda / bandagera, väljer i så fall att spreja med mera blåspray. Håller såret under uppsikt och tvättar av att par dagar i rad tills det torkat ihop ordentligt.

Är det under sommarsäsong med mycket flugor så smörjer jag med skillingaryd salva runt såret, upplever att den verkar väldigt avstötande för flugor.

För sår i karleder (ex mugg eller skav) används "dermosolve antiseptisk salva" (från horsewise). Helt outstanding mot mugg!

Ovan nämnda metoder användes flitigt på förra hästen som var expert på att skada sig när hon gick med broddar, trots skydd. Har aldrig haft några som helst problem, inte ens när såren varit större (har dock aldrig haft sår i den storlek att veterinär behövt tillkallas).

Ytterligare en sak man kan tänka på är att aldrig linda gasbinda direkt mot hud. Kompress, ett lager bomull och sedan gasbinda om det ska bandageras!

Läste precis den där och tyckte den var mkt bra. Har häst med sårskada just nu och har fått samma ordination av vet. som finna i artikeln.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har någon vecka haft lite torrare fläckar i karlederna fram så tänkte att det kanske var mugg så köpte lactacyd och tvättat med...
Svar
2
· Visningar
704
Senast: clovergirl
·
Katthälsa En av katterna, fyra månader gammal hane, verkar ha skadat ena frambenet. Jag lämnade katterna friska och glada ute imorse och när jag...
Svar
3
· Visningar
734
Senast: Majjijann
·
Hästvård Jag vet snart inte vad jag ska göra så hoppas ni har några bra idéer. Det hela började för ca tre månader sedan när hästen slog sönder...
Svar
0
· Visningar
1 182
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 781
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama