Sårvård för mindre ärrbildning?

Willja

Trådstartare
W har fått ett sår på bakbenet efter att ha sparkat sig själv med broddad fot verkar det som. Det är nu ca 3 veckor sedan och en vet tittade på det i början. Det läker långsamt och geggar fortfarande lite och jag behandlar enligt rekommendation, men det ser inte speciellt fint ut. flikar och trasiga sårkanter osv.

På måndag tar jag ut vet. igen om det inte ser bättre ut, men vad kan jag göra tills dess för att få det att läka så fint som möjligt i längden?

Jag tvättar bara med koksalt för tillfället och har tidigare behandlat med penicillinsalva.

Har ni några bra tips? Lufta så mycket som möjligt? Hur får jag loss död vävnad utan att riva upp såret igen? Ska jag bara låta det vara? Vad tycker ni?

Sv: Sårvård för mindre ärrbildning?

Jag är en sån som aldrig pillar i sår och har aldrig haft problem med sår som inte läkt. Det läker ju olika beroende på var såret sitter. Men om du frågar mig skulle jag inte göra mer än hålla så rent så gott det går med vatten eller koksaltlösning.

Variga sàr tvättar jag med jodopax, om sàret är rent sà lâter jag det oftast vara allternativt smörjer in det salva, "betastimulina" helosan, vaselin för att hàlla sàret mjukt, tycker att det läker báttre dà.

Men har aldrig haft problem med svàrläkta sàr, om hástens sàr inte läker sà undrar jag vad det beror pà, pà tre veckor brukar ett rejält sàr ha läkt ihopp.

Tex tog jag in en unghäst med stort varigt, infekterat sàr i ena karleden för en och en halv vecka sedan, han har fàtt stà inne hela tiden eftersom vi bara har leriga gegamojiga hagar just nu, det läkte pà en och en halv vecka, har inte ens tváttat det varje dag. Tvätatde kanske tre gànger med jodopax och sadan hade jag pà helosan, fast jag var ganska slarvig (hade mycket att göra pà jobbet) och smetade lite helosan pà sàret varannan dag.

Tack för svaren!
Ja, jag tycker också att det har dragit ut för långt på tiden. Det är en flik som inte ger sig. Idag var det dock mycket mindre var som kom ut. Det ser ut som lite svallkött som växt över och bildat en ficka, men jag börjar fundera på om det fastnat något därinne som inte kommer ut så att det är därför det inte läker. Jag har försökt skölja rent med jodopax i spruta som jag får in under fliken. Övriga sårkanter ser rätt ok ut idag...

Vi har kallt och snö så det kommer inte in ny smuts i såret heller...

Kan det vara så att sårkanten irriteras av snö/skare ute eller strö i boxen? I så fall är bandage att rekommendera (INTE elastiska) tills du fått en skorpa. Pilla så lite som möjligt och gör bara rent om det behövs. Själv använder jag helst bara Helosan och låter sår vara ifred (om det är möjligt).

Har du däremot en hyfsat stor flik kan såret behöva sys (är nog för sent nu förstås så då får jag åter rekommendera bandage) och penicillinsalva kan behöva sprutas ned innanför fliken.

Har du tillgång till laser kan du även ge det ett försök eller två.

;) Krocket

Senast ändrad:

Jag skulle skura med såpa/ tvål o vatten o sen sätta på ett spritbandage över en natt o sen torrt bandage övrig tid.

Kyla o skare är inte snällt mot sår.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Världscupen 2024/2025
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka