Sårvård - behöver lite hjälp!!

Cyllene

Trådstartare
Jag är som ni vet van vid det mesta i skadeväg, men sår har jag varit relativt skonad ifrån...

Tjejen har fått en spark på låret. Det ser ut som det varit en baksko inbladat. Det är kanske 0,5 cm djupt och 3 cm långt. Såret är relativt färskt men vätskar sig.

Jag tvättade med bara vatten och tillsist med lite jättesvag jodopaxlösning då det inte såg så rent ut.

Men vad gör jag nu!!? :confused: Värmen har precis kommit och med den flugorna. Hästen går ute dygnet runt.

Nu är såret så öppet att jag helst inte vill kladda på nåt eller spruta på sårspray.

Jag funderade på att limma (textillim) över en tunn bit gasbinda men så hade jag inget lim...

Hon fick stå inne nu så ska jag upp och göra rent en gång till innan jag släpper ut henne igen.

Rent spontant känns det bäst att låta det vara helt öppet och bara tvätta det med vatten om det håller sig fint. Hon kommer ju att att vifta flugor med svansen...

Men jag blir lite velig! Nåt kanske jag borde göra? Jag har sån där bå sårspray och socatylsalva, men jag vill vänta med det tills det är torrt ju...

/C - som ska åka till Tyskland på söndag och INTE vill lämna en skadad häst! :(

Hej, läste om ditt bekymmer med såret. Jag har haft socatylsalva på sår som vätskat lite. Det är ett av det bästa att ha när flugorna är aktiva!!

Tråkigt!

Jag brukar använda Aloe Vera Jelly som jag stryker på. Insekterna gillar inte det alls. Det torkar ut och läker fint. Om du vill ha "plåster" över rek jag Zinkpasta ( 40 kr på apoteket)
Men jellyn läker på ett par dagar.

Lycka till!

Var får man tag i aloe vera jelly? Har letat men inte hittat det i affärerna här. Har haft tidigare då inköpt i utlandet.

Jag brukar ha på socatylsalva när detverkligen ser ut att behövas...ännars tvättar jag och håller rent,har på streptocellin salva (heter den så,i alla fall något liknande)...skulle ha försökt få tag på den där aloe grejjen om jag var du...aloe har jag bara bra erfarenheter av...
Om du är orolig för svallkött någon gång...ring vet och se till att den fixar en salva som löser upp det.....
Jag ringde min vet flera gånger och sa att jag var orolig för svallkött,men han sa hela tiden att jag inte skulle orora mig...Idag vet jag bättre...skulle ha stått på mig.

Hej!

Det där med sår är aldrig kul.

Men när olyckan är framme brukar jag tvätta såret rent med utspädd jodopax eller med barnängens barntvål. Torkar tort med ren bomull och sätter sedan ett tunt lager av Skillingaryds 4'ess salva över. Den salvan håller "otygen" borta.

Min erfarenhet är att den salvan läker såren fint och när det är sommar får det läka ifred. Finns att köpa i de flesta hästaffärer. Du behöver inte linda över såret om du använder denna salva.

Lycka till! ;)

Det bästa att behandla sår med är koksaltlösning, vilket är enkelt att tillverka själv. Koka upp 1 liter vatten m 1 msk salt, låt svalna. Alltid bra att ha en flaska i stallet.
Har du haft ute veterinär? Min stjärna har haft hur många sår på sin kropp som helst, samt operationssår. Hade en penicilinsalva som är toppen. Men det måste man nog kontakta vet för att få ut. Låt såret vara öppet, kladdad inte med omläggningar om du inte är 100% säker på vad du gör. Tvätta istället såret 2ggr / dag och stryck den där illaluktande hästsalvan runt såret, men inte i.

Det är ju inte ett särskilt stort sår, så jag skulle helt enkelt låta det vara. Jag skulle skölja rent med koksaltlösning om det såg sktigt ut men som sagt låta det vara öppet och "osalvat" i övrigt. Skulle det bli kletigt och äckligt rekommenderar jag också aloe vera jellyn.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka